Image
6.4.2019 0 Comments

Mýty a fakty o elektromobiloch / 2. časť

V tejto časti sa pozrieme na ďalšie mýty a otázky, ktoré kolujú okolo elektromobilov. Kúrenie a klimatizácia rapídne znižujú dojazd Pravda je, že kúrenie aj klimatizácia sa na znížení dojazdu podieľajú. V poslednej generácii elektromobilov sa však väčšinou používajú tepelné čerpadlá, ktoré majú vyššiu účinnosť a na dosiahnutie požadovanej teploty spotrebujú menej energie. Elektromobily však ponúkajú aj ďalšie prostriedky na to, aby spotreba energie bola čo najnižšia. Medzi účinné opatrenia patrí vyhrievanie sedadiel a volantu, a ak vo vozidle jazdíte sám, možnosť vyhrievania/chladenia iba miesta vodiča. Väčšina elektromobilov takisto umožňuje pri použití AC nabíjania načasovať vyhriatie alebo vychladenie interiéru na požadovaný čas, pokiaľ je vozidlo pripojené k napájaniu, takže na cestu vyrážate už s pripraveným interiérom, čo podstatne znižuje spotrebu. Niektoré vozidlá majú možnosť zapnutia klimatizácie na diaľku z mobilného telefónu. Za bežných podmienok predstavuje spotreba klimatizácie a vykurovania asi 2 – 6 % na 100 km, ale veľmi záleží na rozdiele vonkajšej a nastavenej vnútornej teploty a tento parameter sa pri rôznych vozidlách, samozrejme, líši. Vo všeobecnosti má na vyššiu spotrebu väčší vplyv jazdenie v nízkych teplotách pod nulou, kedy môže byť spotreba vyššia aj o desiatky percent. V zime elektromobil nekúri a musím jazdiť v kožuchu Staršia generácia elektromobilov mala v zimných podmienkach naozaj problémy. Tie pramenili z nízkej kapacity batérií, ktorá za nízkych teplôt ešte klesá, a málo účinného vykurovania s vysokou spo­trebou. Dojazd sa tak mohol znížiť až o 50 %, a ak ste ho chceli predĺžiť, museli ste jazdiť s minimálnym využívaním kúrenia. Nové modely majú väčšinou tepelné čerpadlá, ktoré majú vyššiu účinnosť a nižšiu spotrebu a dokážu interiér vyhriať pomerne rýchlo. V kombinácii s vyhrievanými sedadlami a volantom sa tak o pohodlie cestovania nemusíte báť. Kúrenie si môžete načasovať na čas odchodu, pokiaľ je auto na nabíjačke, takže ...

Článok je uzamknutý

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu pre predplatiteľov. S digitálnym predplatným už od 10 € získate neobmedzený prístup k uzamknutému obsahu na celý rok. Objednať si ho môžete TU. Ak ho už máte prihláste sa TU


Prihlásiť pomocou členstva PC REVUE

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

Recenzia: Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Edition 1886 / Rodinná elektrická prémiovka

14.11.2019 00:00

V letnom dvojčísle ste si mohli prečítať článok o trojici prémiových elektromobilov Jaguar i-Pace, Audi e-Tron a Mercedes-Benz EQC400. V prípade Mercedes-Benz však išlo iba o opis a prvé dojmy, pretož ...

Magazín

Peugeot 508 GT Line / Keď si pomýliš triedu

11.11.2019 12:58

S novým Peugeotom 508 som sa po prvýkrát stretol na minuloročnom autosalóne v Ženeve, kde budil veľkú pozornosť. Po teste musím priznať, že zaslúženú. Výrobca tentoraz stavil na karosársku verziu fast ...

Magazín

WATTBOOSTER / Keď potrebujete viac energie

12.11.2019 10:55

Neoddeliteľná súčasť elektromobility je nabíjacia infraštruktúra. V princípe sa delí na dva základné typy, na AC (striedavé) a DC (jednosmerné) nabíjanie. AC nabíjanie je tak­zvané pomalé nabíjanie a ...

Vyhľadávanie

Brother_300x600

Najnovšie videá