Image
8.4.2019 0 Comments

Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid 2019: Evolúcia od podlahy

Keď pri preberaní vozidla na test dostanete piknikový košík s kávovarom a príslušenstvom, ide vám testovanie lepšie. Áno, aj takéto príslušenstvo si môžete voziť, ak máte vo svojom aute Mitsubishi Outlander zásuvky na 230 V, ktoré sú schopné dodávať až 1500 W a môžete si tak svoje obľúbené espresso vychutnať aj v lone prírody. No to, samozrejme, nie je všetko, s čím prichádza nová generácia najpredávanejšieho plug-in hybridného SUV Mitsubishi Outlander PHEV. Tentoraz k nám dorazila navyše v najvyššej výbave Instyle, ku ktorej si môžete dokúpiť iba metalický alebo perleťový lak.

Ako je pri japonských automobilkách zvykom, medzigeneračné zmeny nie sú v znamení jemných kozmetických úprav, ale skutočných generačných skokov. Takým prešiel aj nový Outlander. Veľké zmeny sa udiali hlavne v systéme pohonu, na ktorom okrem základnej koncepcie „nezostal kameň na kameni“. Nový je benzínový štvorvalec, ktorý teraz využíva Atkinsonov cyklus, v niektorých režimoch kombinovaný s Ottovým. Táto technológia umožňuje znižovať spotrebu pri zachovaní vysokého výkonu. Motor s objemom 2,4 l poskytuje výkon 99 kW (135 k), čo je oproti predošlej generácii o 10 kW viac. O 10 % bol zvýšený aj výkon generátora. Outlander využíva unikátny hybridný systém, ktorý vie pracovať v paralelnom aj sériovom režime alebo ako elektromobil. Batéria má zvýšenú kapacitu na 13,8 kWh a napája dvojicu elektromotorov, predný s výkonom 60 kW a zadný 70 kW. Outlander je takisto jediný plug-in hybrid, ktorý okrem bežného pomalého AC nabíjania umožňuje aj DC rýchle nabíjanie. Zásuvky nabíjania sú umiestnené vpravo vzadu, zatiaľ čo plniace hrdlo nádrže je vľavo. Na rýchle nabíjanie sa využíva štandard CHAdeMO, ktorý umožňuje dobitie na 80 % za 20 – 25 minút. Pre nižšiu kapacitu batérie prebieha DC nabíjanie maximálnym výkonom 15 kW, aj tak je to však oproti maximálne 3,6 kW AC nabíjania veľký prínos. AC nabíjačka využíva konektor typu 1 a umožňuje nabitie z verejnej nabíjačky za 3,5 hodiny, z bežnej domácej 230 V zásuvky za 5,5 hodiny. Oba káble sú s autom dodané, kábel k verejnej nabíjačke za doplatok. Žiaľ, Mitsubishi sa aj pri modeloch určených na európsky trh drží zásuvky typu 1, ktorá sa u nás bežne nepoužíva, takže na stojanoch so vstavaným káblom ju nenájdete. Problém však je v tom, že tento typ konektora na rozdiel od európskeho typu 2 nemá žiadne uzamknutie, takže nechať auto nabíjať niekde vonku cez noc je vzhľadom na cenu kábla dosť riskantné. Špecialitou vozidla je podpora technológie V2G či V2H (Vehicle to Grid, Vehicle to Home), ktorá umožňuje spätné odovzdávanie energie do siete alebo hoci núdzové napájanie domu. Na jej využitie potrebujete špeciálnu obojsmernú nabíjačku, pripája sa cez konektor CHAdeMO a umožňuje dodávať až 10 kW.

Z dizajnovej stránky je nová generácia spredu rozoznateľná opticky kompaktnejšou prednou časťou a ináč riešenými hmlovkami. Na prednej maske pribudlo niekoľko chrómovaných prvkov. Radiaca páka je elektronická a za ňou nájdete dvojicu tlačidiel, jedným sa zapína režim Save alebo Charge, ktoré slúžia na uchovanie energie v batérii, respektíve zapnutie nabíjania počas jazdy. Displej multimediálneho systému je ako pri predošlej verzii plne dotykový vrátane 6 tlačidiel základných funkcií. Jeho grafika by si však už tiež zaslúžila modernizáciu. Slovenčinu alebo češtinu by ste stále v ponuke jazykov hľadali márne. Ovládanie klimatizácie si zachovalo po­ctivé tlačidlá. Navigácia napriek najvyššej výbave inštalovaná nie je a nenašiel som ju ani v cenníku za doplatok. Mitsubishi stavilo výhradne na používanie Apple CarPlay či Android Auto. Obe technológie vyžadujú pripojenie mobilu káblom. V tejto súvislosti zamrzí, že výrobca nelogicky pozabudol na akýkoľvek odkladací priestor na mobil, takže ak ho chcete používať, skončí v držiakoch na nápoje, čo nie je ani praktické, ani to nevyzerá dobre. Ináč Android Auto funguje spoľahlivo a jeho hlavné využitie bude práve na navigáciu pomocou Waze alebo Google Maps. V tejto úlohe funguje veľmi dobre, navigáciu pritom ovládate na displeji auta a funguje aj hlasové vyhľadávanie cieľa. Ak je smartfón pripojený cez kábel USB, funguje, samozrejme, aj ako hands-free a k dispozícii je aj prehrávanie hudby napríklad cez Spotify. Užitočné však je to, že aj s pripojeným mobilom funguje bežné rádio alebo prehrávanie hudby cez bluetooth z iného zariadenia alebo cez druhý port USB pri zadných sedadlách. Mobil môžete navyše popri tom používať. O zábavu sa stará audiosystém Rockford Fosgate s 9 reproduktormi, ktorý okrem príjmu rádia v pásmach LW/MW a FM umožňuje aj príjem digitálneho rozhlasu systému DAB či prehrávanie MP3 z USB alebo cez bluetooth. Výkon systému je 710 W. Zaujímavý je systém Mitsubishi Remote Control, určený pre smartfóny, ktorý umožňuje ovládať a kontrolovať viacero parametrov na diaľku. Tento systém sa však aktivuje na základe VIN a jedinečného kódu, ktorý sme k dispozícii nemali, takže v praxi sme ho nemohli vyskúšať. Netradičná výbava je už spomínaný vstavaný menič na 230 V, ktorý dodáva energiu do dvojice zásuviek medzi prednými sedadlami a v kufri. Poskytne výkon až 1500 W, takže si pri výletoch v prírode môžete dobiť elektroniku alebo hoci uvariť kávu.


Zaujímavá výbava je DC-AC menič na 230 V s výkonom 1500 W ktorý vám umožní uvariť si HOCI espresso v lone prírody

Najvyššia výbava Instyle obsahuje adaptívny tempomat, systém RCTA sledujúci premávku za vozidlom pri cúvaní, sledovanie premávky v slepom uhle, upozornenie na zmenu jazdného pruhu či pokročilý systém S-AWC na kontrolu pohonu všetkých kolies. Vzhľadom na to, že v malých rýchlostiach je auto prakticky nehlučné, je tu aj systém AVAS, ktorý imituje zvuk idúceho vozidla až do rýchlosti 35 km/h, možno ho však vypnúť. Nájdete tu aj systém, ktorý vás chráni pred nezmyselným pridaním plynu. Ak si náhodou pomýlite smer a pridáte, pričom systém registruje prekážky, spustí varovný signál a automaticky zastaví. Samozrejmosť je prednárazový bezpečnostný systém s automatickým brzdením. Trochu zamrzí, že adaptívny tempomat napriek tomu, že pracuje do nulovej rýchlosti, nemá režim jazdy v kolóne a po zastavení vás vyzve, aby ste zabrzdili, čím sa, samozrejme, odpojí. Sledovanie jazdných pruhov je iba pasívne, takže vás na opustenie len upozorní.

Nový Outlander PHEV vychádza zo svojho predchodcu a najväčšia zmena je úplne nový hybridný systém. V tomto ohľade musím konštatovať, že sa výrobcovi podaril naozaj majstrovský kúsok a nový systém je na hony vzdialený svojmu predchodcovi. Vozidlo je živšie a hlavne konečne sa jeho výkony, spotreba a dojazd podobajú plug-in hybridu. Benzínový štvorvalec s Atkinsonovým cyklom má nižšiu spotrebu, batéria dostala o niečo vyššiu kapacitu, ale hlavne ide o nový typ, ktorý sa dokáže nabíjať rýchlejšie. V kombinácii s vyšším výkonom generátora tak aj v režime nabíjania motorom dokážete batériu nabíjať podstatne rýchlejšie, za 40 minút nabijete na 80 %. Podstatne vyšší nabíjací výkon má teraz aj rekuperácia. Všetky tieto zlepšenia v konečnom dôsledku predlžujú dojazd na elektrinu a znižujú tak spotrebu paliva. Výrobca upravil aj systémy kúrenia a klimatizácie, ktoré sú teraz elektrické a fungujú nezávisle od spaľovacieho motora. Samozrejme, odrazí sa to na spotrebe elektriny. Vďaka tomu, ak budete denne jazdiť v meste 40 – 45 km a v noci pravidelne dobíjať, nemusí sa za celý týždeň spaľovací motor vôbec spustiť. Aby sa predišlo v takomto prípade korodovaniu a starnutiu tesniacich spojov, systém po troch týždňoch takéhoto používania motor nútene na niekoľko minút spustí. Pod volantom je umiestnená dvojica pádiel, ktoré slúžia na reguláciu výkonu rekuperácie až v 6 stupňoch vrátane režimu plachtenia. Tá je v prednastavenom režime riadená automaticky, stlačením niektorého z pádiel prejdete do režimu B, keď ju môžete regulovať. Takto sa dá riadiť rýchlosť bez toho, aby ste používali brzdy. Vynikajúca je táto funkcia hlavne na trase s hornatým profilom, keď môžete iba rekuperáciou presne regulovať rýchlosť zjazdu z kopca. Tým optimálne využívate rekuperáciu energie a šetríte brzdy.

Výkon elektromotorov dáva vozidlu svižnosť a veľmi dobré jazdné vlastnosti, aj keď o žiadne pretekárske auto určite nejde. Vozidlo používa stály pohon 4×4 S-AWC spoločne so systémom AYC, ktorý zabezpečuje aktívnu kontrolu stáčania okolo zvislej osi. Systém dokáže rozdeľovať krútiaci moment medzi jednotlivé kolesá. Oproti predchodcovi pribudli nové jazdné režimy Snow a Sport. Ako ich názov napovedá, Snow je určený na jazdu na klzkom povrchu, hlavne na snehu a ľade, kde zabezpečuje lepší prenos hnacej sily a zabraňuje prekĺzavaniu pri rozjazde. Režim Sport zmení krivku akcelerátora, takže vozidlo na jeho stlačenie reaguje výraznejšie, s vyššou akceleráciou.

Maximálna rýchlosť dosahuje 170 km/h, zlepšilo sa zrýchlenie na 100 km/h na 10,5 s. Veľmi príjemne prekvapila najmä spotreba, ktorú teraz Mitsubishi udáva na 2 l/100 km podľa WLTP. Pri plug-in hybridoch sa spotreba udáva na prvých 100 km jazdy, ak štartujete s nabitou batériou, a udávaná hodnota sa blíži skutočnosti. Pri teste sa mi podarilo zajazdiť 2,6 l/100 km pri jazde po meste a okreskách. Reálny dojazd na batériu sa v meste dostane cez 45 km, po okreskách som dosiahol 41 km. To je na také veľké auto výborný výkon. S jeho predchodcom bol problém dosiahnuť 30 km. Spotreba paliva bez externého nabíjania sa ustálila na 7,8 l/100 km pri kombinácii okreska, mesto a asi 35 % diaľnica. Pri bežnom jazdení po okreskách s využitím nabíjania sa dá jazdiť okolo 5,6 l/100 km. Pri dlhších cestách iba po diaľnici sa spotreba môže vyšplhať nad 9 l/100 km. Hybridný systém pracuje v troch režimoch. V úplne elektrickom môžete jazdiť až do rýchlosti 135 km/h. Batéria dokáže dodávať maximálny výkon 80 kW, ak sa pri akcelerácii dostanete na jeho hranicu, prechádza systém do režimu sériového hybridu, takže sa spustí motor a dodáva ďalších asi 80 kW, čím napája elektromotory a dobíja batériu. Pri vyšších rýchlostiach prechádza do režimu paralelného hybridu, keď sa cez spojku a planétovú prevodovku pripojí motor k prednej náprave a v paralelnom režime pomáha elektromotorom. Pri ustálenej jazde sa z prebytku výkonu dobíja batéria.

Outlander Plug-in Hybrid je už niekoľko rokov na špičke predajov a celosvetovo ide o najpredávanejšie plug-in hybridné SUV. V najnovšej generácii Outlander skutočne dospel a okrem zaujímavých technológií ponúka aj nižšie prevádzkové náklady.

Parametre:

• Model: Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid (MY19), počet valcov: 4, zdvihový objem motora (cm3): 2360, výkon (kW/ot.): 99/4500, krútiaci moment (Nm/ot.): 211/4500, elektromotor: výkon (kW) 1 × 60 + 1 × 70, krútiaci moment (Nm): 137 vpredu, 195 vzadu, poháňaná náprava predná aj zadná, maximálna rýchlosť (km/h): 170, zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,5, dĺžka/šírka/výška (mm): 4695/1800/1710, rázvor náprav (mm): 2670, objem batožinového priestoru (l): 463/1602, objem palivovej nádrže (l): 45, kapacita batérií (kWh): 13,8, pohotovostná hmotnosť (kg): 1955, hmotnosť nebrzdeného prívesu (kg): 750, rozmer pneumatík: 225/55 R18

• Cena modelu od: 46 990 EUR (akciová 42 990 EUR),
• Cena testovaného vozidla: 49 990 EUR (akciová 45 990 EUR)

PLUSY, MÍNUSY:

+ Kvalitné spracovanie, miesto pre posádku aj cestujúcich, dojazd, rýchle nabíjanie, podpora V2G, V2H, zásuvky 230 V
- Adaptívny tempomat bez režimu jazdy v kolóne, pasívne sledovanie jazdných pruhov

HODNOTENIE:

Jazdné vlastnosti:  98 %
Spotreba: 95 %
Priestor, pohodlie: 100 %
Technol. výbava: 85 %
Ostatná výbava: 95 %
Ovládanie: 95  %
Vyhotovenie: 95 %
Celkovo 95 %

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

IFA 2019 / Novinky z oblastí IT, foto, audio a video

10.10.2019 08:30

Tradičný veľtrh spotrebnej elektroniky IFA v Berlíne je načasovaný na začiatok septembra, aby sa na ňom návštevníci mohli oboznámiť s produktmi, ktoré sa už začínajú naskladňovať do e-shopov aj klasic ...

Magazín

Škoda Karoq Scout: Pre rodinu aj do terénu

19.09.2019 10:03

Tip redakcie: Technologická výbava Škoda má v ponuke širokú škálu modelov a, samozrejme, medzi nimi nesmú chýbať SUV. Karoq je menší súrodenec modelu Kodiaq a teraz prichádza aj vo verzii Scout s dvo ...

Magazín

ŠKODA SCALA Style: 1,5 TSI 110 kW 7AP Priestor aj výkon pre rodinu

18.09.2019 13:38

Škoda Scala prichádza ako nástupca modelu Rapid. Využíva koncernovú platformu MQB A0, teda rovnakú, na ktorej je postavený napríklad VW Polo. Scala však má väčšiu dĺžku a predĺžený rázvor, a tak vnúto ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Najnovšie videá

SlovakiaTech 2019