Image
4.3.2018 1 Comments

Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid: S elektrinou aj do terénu

Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid uzrel svetlo sveta už v roku 2013. My tento model testujeme prvýkrát, a to rovno v špeciálnej limitovanej edícii venovanej stému výročiu založenia automobilky. Jej základom je nižší stupeň výbavy Intense + s viacerými dizajnovými prvkami pripomínajúcimi storočnicu Mitsubishi. Outlander PHEV je vo viacerých ohľadoch jedinečný plug-in hybrid, poďme sa naň teda pozrieť bližšie.

Technológia pohonu

Outlander patril historicky k prvým SUV, ktoré mali vstavaný plug-in hybridný systém. Mitsubishi však ako jeden z mála výrobcov využíva sériový hybridný systém. To znamená, že spaľovací motor pracuje takmer výhradne iba ako pohon generátora, ktorý vyrába elektrický prúd na nabíjanie batérie, respektíve pohon elektromotorov. O pohon vozidla sa starajú iba elektromotory. Je tu však jedna výnimka, v režime zvýšeného nabíjania sa motor môže pripojiť cez jednostupňovú prevodovku priamo k pohonu prednej nápravy a počas nabíjania ju poháňa. Batéria má kapacitu 12 kWh a napája dvojicu elektromotorov s výkonom po 60 kW – pre každú nápravu jeden. Tento typ pohonu je v automobilovom svete v podstate unikát a jediné vozidlo, ktoré používa podobný systém, je iba Opel Ampera, hoci ten umožňuje častejšiu asistenciu motora. Ostatné hybridy a plug-in hybridy využívajú paralelný hybridný systém, ktorý umožňuje alternatívne pohon iba spaľovacím alebo iba elektrickým motorom, alebo kombináciou oboch.

Outlander je takisto asi jediný plug-in hybrid, ktorý okrem bežného pomalého nabíjania umožňuje aj rýchle nabíjanie. V tejto súvislosti však veľmi nepoteší dojazd na batériu – počas testu sa nám nepodarilo dostať cez 30 km. Hoci sme testovali za nižších teplôt (do +5 °C), je to nízka hodnota. V bežnom režime vozidlo preferuje batériu, po jej vyčerpaní sa automaticky naštartuje motor a ten dodáva energiu elektromotorom, prípadne dobíja batériu. Pochopiteľne, aj keď systém signalizuje vybitú batériu, jej nabitie sa automaticky udržuje na dostatočnej hodnote pre všetky režimy jazdy, takže sa netreba báť, že vás niekde nechá. Ako spaľovací motor je použitý dvojlitrový atmosférický zážihový štvorvalec s výkonom 89 kW pri 4500 ot./min. Ten poháňa 70 kW generátor. Dvojica elektromotorov poháňa prednú a zadnú nápravu cez redukčné prevodovky. Nápravy však nemajú žiadne mechanické prepojenie, ako je to potrebné pri klasickom pohone 4×4, a odpadla aj potreba prevodovky. Zásuvky nabíjania sú umiestnené vpravo vzadu, zatiaľ čo plniace hrdlo nádrže je vľavo. Na rýchle nabíjanie sa využíva štandard CHAdeMO, ktorý umožňuje dobytie na 80 % za 25 minút. AC nabíjačka využíva konektor Typ1 a umožňuje nabitie z verejnej nabíjačky za 3 hodiny, z bežnej domácej 220 V zásuvky za 5 hodín. Oba káble sa dodávajú s autom. Pri nabíjaní z verejnej nabíjačky som však narazil na jednu nepríjemnú skutočnosť. Tento kábel na rozdiel od rýchlonabíjačky nemá žiadne uzamknutie, takže nechať auto nabíjať niekde vonku cez noc je dosť riskantné.

Dizajn a výbava

Z dizajnovej stránky si na prvý pohľad rozdiely oproti klasickému Outlanderu všimne iba znalec. Hlavný poznávací znak plug-in hybridu sú emblémy plug-in hybrid nad prednými blatníkmi a veľmi pekné čierno-strieborné elektróny. Predná maska je takmer zhodná s klasickou verziou a dominuje jej chróm s klavírnym čiernym lakom. Pri pohľade do kabíny tiež nečakajte žiadne zázraky, iná je hlavne radiaca páka, ktorá je elektronická. Za ňou nájdete aj dvojicu tlačidiel Charge a Save, slúžiacich na zapnutie nabíjania počas jazdy, respektíve uchovanie energie v batérii. Pomerne neprakticky pred radiacou pákou sa nachádza ešte veľké tlačidlo parkovacieho režimu. Zmeny sa dočkal multimediálny systému, je však otázne, či k lepšiemu. Centrálny displej je teraz úplne dotykový vrátane 6 tlačidiel základných funkcií. Po stlačení tlačidla Domov sa dostanete do ponuky s tlačidlami funkcií. Monitorovanie spotreby a štatistiky nájdete na 4 obrazovkách a zobrazenie nie je najprehľadnejšie. Na slovenčinu či češtinu môžete rovno zabudnúť. Našťastie ovládania klimatizácie sa „modernizácia“ nedotkla a je tu poctivá súprava tlačidiel. Navigácia vo výbave nie je, a ak ju chcete, musíte si ju dokúpiť zvlášť. Mitsubishi stavilo na používanie Apple CarPlay či Android Auto. Odhliadnuc od toho, že Android Auto v našich končinách stále nie je dostupné, obe technológie vyžadujú pripojenie mobilu káblom, čo nepovažujem za veľmi praktické riešenie.

Vo výbave Intense + nájdete iba bežný tempomat s obmedzovačom rýchlosti, nechýba však systém RCTA sledujúci premávku za vozidlom pri cúvaní, asistent zmeny jazdného pruhu či pokročilý systém S-AWC na kontrolu pohonu všetkých kolies. Vzhľadom na to, že pri malých rýchlostiach je auto prakticky nehlučné, je tu aj systém AVAS, ktorý imituje zvuk idúceho vozidla až do rýchlosti 35 km/h, dá sa však vypnúť. Zaujímavosť je systém, ktorý vás chráni pred nezmyselným nacúvaním do prekážky. Ak zaradíte spiatočku a za vami je prekážka, pri prudšom stlačení akcelerátora systém automaticky obmedzí výkon, aby predišiel škodám.

O zábavu sa stará audiosystém Rockford Fosgate s 9 reproduktormi, ktorý okrem príjmu rádia v pásmach LW/MW a FM umožňuje aj príjem digitálneho rozhlasu systému DAB či prehrávanie MP3 z USB alebo cez bluetooth. Výkon systému je 710 W. Zaujímavý je systém Mitsubishi Remote Control, určený pre smartfóny, ktorý umožňuje ovládať a kontrolovať viacero parametrov na diaľku. Tento systém sa však aktivuje na základe VIN a jedinečného kódu, ktorý sme k dispozícii nemali, takže v praxi sme ho nemohli vyskúšať.

Skúsenosti z prevádzky

Outlander PHEV k nám na test dorazil práve počas tohoročnej snežnej kalamity, takže som mal možnosť do sýtosti otestovať aj jeho terénne schopnosti pri jazde po zasnežených a zafúkaných cestách, ale aj v teréne. Musím konštatovať, že v tomto smere rozhodne nesklamal a nestretol som sa so žiadnou situáciou, ktorú by bravúrne nezvládol. Vysoký podvozok a pohon 4×4 so systémom S-AWC len tak niečo nezaskočí a niekedy máte pocit, akoby ste sedeli v tanku. To, že auto jazdí na elektrinu, si uvedomujete iba pri rozjazdoch, keď je úplné ticho. Počas jazdy je preferovaná elektrina a motor sa spúšťa, až keď dôjde energia v batérii alebo ak treba kúriť. Kúrenie využíva teplo z motora, a tak sa ten musí zohriať. Pod volantom je umiestnená dvojica pádiel, ktoré v tomto prípade slúžia na reguláciu rekuperácie. Tá je prednastavená na automatické riadenie, stlačením niektorého z pádiel prejdete do režimu B, keď ju môžete v piatich krokoch regulovať. Je to výhodné, ak chcete viac šetriť. Umožňuje nastavenie od nulovej rekuperácie, keď auto po zložení nohy z akcelerátora plachtí, až po najvyšší stupeň, ktorý citeľne spomaľuje. Takto môžete riadiť rýchlosť bez toho, aby ste používali brzdy. Výkon elektromotorov dáva vozidlu svižnosť a veľmi dobré jazdné vlastnosti. Dosahuje maximálnu rýchlosť 170 km/h. Ako sa dalo čakať, deklarovaná spotreba 1,7 l/100 km je skôr zbožné želanie marketingového oddelenia ako reálne dosiahnuteľná hodnota. Najnižšiu spotrebu sa mi podarili dosiahnuť na trase Topoľčany – Nitra (35 km), ktorá vedie takmer celá v obciach. So spotrebou pri nabitej batérii som sa dostal na 2,5 l/100 km, po 1,5 hodine nabíjania na verejnej nabíjacej stanici to v opačnom smere bolo 2,6 l/100 km. Toto bol však naozaj iba pokus, či sa to dá, v prípade, že by nebolo treba používať kúrenie, bola by spotreba ešte o niečo nižšia. Za normálnych podmienok Outlander jazdí so spotrebou 7,9 – 9,5 l/100 km, respektíve 25,6 kWh/100 km. Kapacita batérie je na takéto veľké auto pomerne malá a fyziku skrátka neoklamete. Horšie však je to, že kapacita nádrže je iba 45 l, čo pri danej spotrebe znamená, že celkový dojazd nie je žiadny zázrak. Ide tak o ďalšie vozidlo, ktorého určenie bude človek ťažko hádať. Do mesta, kde by sa dal využívať potenciál plug-in hybridu, je zbytočne veľké a pri dlhších cestách budete každú chvíľu stáť pri pumpe.

Vcelku sa mi však Outlander plug-in hybrid páčil. Jedinečný systém pohonu má svoje čaro, auto je pohodlné a priestranné a poradí si aj v terénnych podmienkach. V limitovanej edícii prichádza navyše aj so zaujímavou cenou, z ktorej si môžete ešte odpočítať 3000 eur štátnej prémie.  

Technické údaje

Model: Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid, počet valcov: 4, zdvihový objem motora: 1998 cm3, výkon (kW/ot.): 89/4500, krútiaci moment (Nm/ot.): 190/4500, elektromotor výkon: 2× 60 kW, krútiaci moment: 137 Nm vpredu, 195 Nm vzadu, maximálny systémový výkon (kW/ot.): 149/3600, celkový krútiaci moment (Nm/ot.): 400/4200, poháňaná náprava predná aj zadná, maximálna rýchlosť: 170 km/h, zrýchlenie 0 – 100 km/h: 11 s, spotreba elektrickej energie: 134 Wh/km dĺžka/šírka/výška (mm): 4695/1800/1710, rázvor náprav: 2670 mm, objem batožinového priestoru (l): 451(486)/1590, objem palivovej nádrže: 45 l, kapacita batérií: 12 kWh, pohotovostná hmotnosť: 1920 kg, užitočná hmotnosť: 420 kg, rozmer pneumatík: 225/55 R18

Cena: 41 900 EUR (akciová 39 900 EUR)

Plusy, mínusy:

+ Jedinečný systém pohonu, kvalitné spracovanie, prejazdnosť v teréne, miesto pre posádku aj cestujúcich
- Menší elektrický dojazd, malá nádrž

Hodnotenie:

Jazdné vlastnosti: 95 %
Spotreba: 80 %
Priestor pre posádku, pohodlie: 100 %
Technologická výbava: 85 %
Ostatná výbava: 90 %
Ovládanie: 90 %
Vyhotovenie : 95 %
Celkovo: 91 %

               

 

 

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

IFA 2019 / Novinky z oblastí IT, foto, audio a video

10.10.2019 08:30

Tradičný veľtrh spotrebnej elektroniky IFA v Berlíne je načasovaný na začiatok septembra, aby sa na ňom návštevníci mohli oboznámiť s produktmi, ktoré sa už začínajú naskladňovať do e-shopov aj klasic ...

Magazín

Škoda Karoq Scout: Pre rodinu aj do terénu

19.09.2019 10:03

Tip redakcie: Technologická výbava Škoda má v ponuke širokú škálu modelov a, samozrejme, medzi nimi nesmú chýbať SUV. Karoq je menší súrodenec modelu Kodiaq a teraz prichádza aj vo verzii Scout s dvo ...

Magazín

ŠKODA SCALA Style: 1,5 TSI 110 kW 7AP Priestor aj výkon pre rodinu

18.09.2019 13:38

Škoda Scala prichádza ako nástupca modelu Rapid. Využíva koncernovú platformu MQB A0, teda rovnakú, na ktorej je postavený napríklad VW Polo. Scala však má väčšiu dĺžku a predĺžený rázvor, a tak vnúto ...

1 Comments

  1. Je to inak reakcia na: Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid: S elektrinou aj do terénu
    6.4.2018 05:04
    1. Vyuzitelna kapacita baterie je 7.7 kWh. Realny dojazd v zime je cca. 45km, v lete aj 55 km. Pri aktivacii kurenia sa spusta spalovaci motor len v mrazoch, pricom aj dobija bateriu a predhrieva vzduch tepelnemu cerpadlu. Priemerna spotreba pri jazde na benzin je 6.5 l/100km.
    2. Realny dojazd s plnou nadrzou je asi 620 km, cize tvrdenie o castom tankovani je neopodstatnene. Naopak od aprila do novembra pri dennom dochadzani zo vzdialenosti 25 km do BA staci tankovat plnu nadrz raz mesacne. Samozrejme pri vyuzivani plne nabiteho akumulatora. Cena elektrickej energie je priblizne 1 EUR na plne nabitie. Prevadzkove naklady su teda velmi nizke.
    3. Hovorit o nevhodnosti do mesta je smiesne, auto (az na vysku), ma rozmery bezneho liftbacku (Octavia III).
    4. Doporucoval by som opravit gramaticke chyby v clanku.
    Reagovať

Vyhľadávanie

ITAPA_2019

Najnovšie videá

SlovakiaTech 2019