Image
6.6.2018 0 Comments

Mitsubishi Eclipse Cross: Dynamické SUV, ktoré sa nezľakne terénu

Mitsubishi na svoju novinku nechal zákazníkov čakať, ale po prvom predstavení modelu Eclipse Cross na minuloročnom ženevskom autosalóne bolo jasné, že sa čakanie vyplatilo. Rok 2017 bol pre výrobcu rokom zmien. Bola zavedená nová korporátna stratégia aliancie Mitsubishi Motors Company/Renault-Nissan. Jej súčasťou je zameranie na SUV a nová dizajnová stratégia Mitsubishi ness. Automobilka si tento model venovala k 100. výročiu výroby automobilov. Dlhodobo patrí k priekopníkom kategórie SUV a kvalitu áut podčiarkuje aj 12 víťazstiev v Rallye Dakar.  My sme mali možnosť otestovať hneď dva varianty Eclipse Cross: s predným náhonom (2WD) aj s náhonom 4×4 (4WD). Poďme sa teda pozrieť, čo novinka prináša.

Cielenie modelu a technika

Mitsubishi Eclipse Cross sa radí do dnes veľmi populárnej kategórie kompaktných SUV. Je určený predovšetkým pre aktívnych používateľov, ktorí hľadajú dynamické vozidlo s pútavým dizajnom a výbornými jazdnými vlastnosťami. Dizajn prešiel zaujímavým vývojom a predchádzali ho dva koncepty – XR-PHEV predstavený v roku 2013 a XR-PHEV II z roku 2015. Napriek tomu, že oba koncepty boli plug-in hybridy, Eclipse Cross prichádza iba s benzínovým motorom. V rámci firemnej stratégie sa však dá očakávať, že by mohla časom pribudnúť aj verzia s plug-in hybridným pohonom, ktorý Mitsubishi využíva na svojom väčšom modeli Outlander. 

Dizajn pokračuje v líniách XR PHEV II Concept a zachováva klinový bočný profil s cieľom zvýrazniť pocit pohybu. Predná maska Dynamic Shield má posunuté hmlové a smerové svetlá o niečo nižšie do výrazných puzdier na prednej časti, zatiaľ čo LED svetlomety a svetlá na denné svietenie sa nachádzajú o niečo vyššie, tento dizajn neomylne zapadá do firemného dizajnového konceptu. Zadná časť dostala predel zadného okna líniou svetelnej lišty, ktorá je pokračovaním zadných svetiel s tretím, brzdovým svetlom umiestneným o niečo vyššie. Zadný stierač je ukrytý v štrbine vrchného spojlera, takže ho normálne nevidieť. Zaujímavé je aj riešenie bočných dverí, ktoré majú v spodnej časti U lištu chrániacu prahy pred zašpinením, takže pri nastupovaní a vystupovaní vám nehrozí ušpinenie nohavíc.

Vozidlo sa vyrába vo variantoch s predným náhonom alebo 4×4 so systémom S-AWC. Obe verzie pritom využívajú jediný agregát, 1,5-litrový benzínový štvorvalec s turbokompresorom s výkonom 120 kW/163 k (pri 5500 ot./min), ktorý  v prípade predokolky možno skombinovať so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou alebo s CVT automatom s ôsmimi predvolenými stupňami, vo variante 4×4 iba s rovnakým CVT automatom. Motor je zaujímavý aj z technologickej stránky. Okrem toho, že Mitsubishi zase po dlhšom čase použilo vo svojom modeli ­turboagregát, prináša viacero inovatívnych technológií. Z konštrukčného hľadiska sú to napríklad chladenie dna piestov alebo vyplnenie dutín v piestoch sodíkom. Tie zabezpečujú lepší odvod tepla a zvyšujú odolnosť proti samozápalom. Ešte zaujímavejšie je využitie kombinácie priameho a nepriameho vstrekovania paliva. Nepriame sa využíva pri nižšom zaťažení motora, zabezpečuje rovnomernejšiu zmes a nevytvára sadze. Priame vstrekovanie je výhodnejšie pri vysokom výkone, chladí stlačený vzduch od turbokompresora, umožňuje lepšie naplnenie valca, zvyšuje účinnosť motora a bráni tvorbe oxidov dusíka. Použitá CVT prevodovka má 8 prednastavených rýchlostných stupňov, umožňuje sekvenčné radenie radiacou pákou alebo pádlami pod volantom. Umožňuje aj využitie systému štart/stop. Vo verzii pohonu 4×4 je k dispozícii aj obľúbený systém S-AWC (Super All Wheel Control), ktorý pomocou vektorovania krútiaceho momentu a pribrzďovania udržuje správnu stopu v zákrutách. Teraz umožňuje prepnutie do jedného z troch prevádzkových režimov (Normal, Gravel, Snow), ktoré zabezpečujú optimálny prenos ­krútiaceho momentu medzi nápravami podľa aktuálnej situácie. 

Viacerých inovácií sa však dočkali aj palubné systémy. Multimediálny systém sa dá ovládať touchpadom na stredovej konzole, vo výbave nájdete head-up display, smartphone link display a v najvyššej výbave Instyle sa môžete tešiť aj z najnovšej generácie adaptívneho tempomatu. Z bezpečnostných systémov vo výbave nechýba sledovanie mŕtveho uhla so sledovaním premávky za vozidlom pri vyparkovaní, sledovanie vybočenia z jazdného pruhu, žiaľ, iba v podobe signalizácie a parkovacej kamery s 360° pohľadom, ktorú možno zapnúť aj pri jazde vpred. Je to užitočná funkcia pri pohybe v stiesnenejších priestoroch alebo v teréne. Prednárazový bezpečnostný systém je k dispozícii v dvoch verziách. V základnej pracuje s dátami z kamery a laserového diaľkomeru, umiestnených za predným sklom. V tejto verzii zabezpečuje detekciu a automatické brzdenie v rozsahu rýchlostí 5 – 80 km/h pre pohybujúce sa a stojace vozidlá a 5 – 65 km/h pre chodcov. V rozšírenej verzii na vozidlách s adaptívnym tempomatom sa na detekciu využíva aj radar a rozsah rýchlostí je pre pohybujúce sa vozidlá rozšírený na 5 – 180 km/h. Hlavná inovácia pri adaptívnom tempomate je hlavne nový typ radaru radu ARS4xx, ktorý má oproti Outlanderu podstatne predĺžený dosah a hlavne rozšírené zorné pole. Na krátku vzdialenosť tak dokáže detegovať prekážky v horizontálnom rozsahu až  ±75° na vzdialenosť 70 m a na dlhšiu vzdialenosť až 250 m pracuje s horizontálnym rozsahom ±9°.  Dôsledkom nasadenia nového radaru je to, že adaptívny tempomat nestráca zo zorného poľa vozidlo pred sebou ani v zákrutách, takže nedochádza k zrýchleniu ako pri iných vozidlách. Lepšie a skôr je detegované vozidlo, ktoré sa zaraďuje pred vás z vedľajšieho pruhu.  Vzdialenosť od predchádzajúceho vozidla možno nastaviť až v 5 krokoch. Adaptívny tempomat funguje až do nulovej rýchlosti, keď zastaví asi 4 metre za predchádzajúcim vozidlom bez ohľadu na nastavenie vzdialenosti. Ak sa vozidlo do 2 sekúnd zase rozbehne, plynule ho nasleduje. Ak nie, prejde do režimu Hold a čaká na povel spínačom alebo akcelerátorom. Pri rozjazde vozidla pred vami vás upozorní, že je pripravený na jazdu. Ak sa rozbiehate alebo nasledujete vozidlo do zákruty, tempomat zabezpečuje plynulý rozjazd. Spolupracuje aj so systémom štart/stop a s elektronickou parkovacou brzdou.

Osvetlenie vrátane diaľkových reflektorov je zverené LED technológii. Prepínanie denného osvetlenia, stretávacích a diaľkových svetiel je úplne automatické.

Skúsenosti z testovania

Keby som mal zhrnúť rozdiel medzi pohonom 4×2 a 4×4, ten najväčší bude, samozrejme, pri jazde v teréne a v nepriaznivých podmienkach. V týchto situáciách si štvorkolka počína lepšie a oceníte prínos S-AWC. Predokolka je zase na druhej strane ľahšia a rýchlejšia. Výber je teda na vás, závisí od vašich preferencií. V každom prípade však musím odporučiť variant s automatickou CVT prevodovkou, ktorá funguje naozaj výborne. Ručná brzda je elektrická s funkciou Auto Hold, takže napríklad pri zastavení na semaforoch nemusíte stáť na brzde. Samozrejmosť je aj asistent rozjazdu do kopca. Auto má výborný záťah a rozhodne nesklame ani milovníkov dynamickej jazdy. O tom svedčia na SUV aj veľmi dobré hodnoty zrýchlenia. Práca adaptívneho tempomatu aj sledovania mŕtvych uhlov a premávky za vozidlom bola veľmi spoľahlivá. Tempomat veľmi dobre pracoval so sledovaním vozidiel aj do zákrut a iba v prudkých zákrutách sa stalo, že vozidlo na chvíľu stratil. Dosah radaru je veľmi dobrý a hodí sa hlavne pri nočných jazdách po diaľnici. Oceníte ho však aj pri jazde v kolóne, ktorá sa razom stane menej frustrujúcou.

Najväčšia chyba však je, že ACC je k dispozícii iba v najvyššom stupni výbavy Instyle, v nižších máte skrátka smolu a musíte sa uspokojiť iba s klasickým tempomatom. Pozitívom však je to, že ­ostatné bezpečnostné systémy sú v štandardnej výbave. Veľmi dobre fungovalo aj sledovanie premávky za vozidlom, ktoré reaguje, aj keď ste 3-4 metre od okraja cesty. Sledovanie jazdného pruhu iba signalizuje, takže hlavne na okreskách ho najskôr vypnete. Head-up displej  má peknú grafiku, zobrazuje rýchlosť aj údaje z ACC alebo radaru. Je však staršej koncepcie s výsuvným polopriehľadným sklom. Napriek tomu je dobre, že tu je. Výborne fungovalo automatické prepínanie diaľkových svetiel a veľmi sa mi páčil aj kamerový systém s 360° pohľadom z vtáčej perspektívy. Ak parkujete v stiesnených priestoroch, môžete si zväčšiť hoci náhľady z bočných kamier.  Najviac kontroverzií však vyvoláva multimediálny systém. Na jednej strane v prípade modelu 4×4 ponúka prémiový audiosystém Rockford Fosgate s 9 reproduktormi a subwooferom, 7" dotykovým dis­plejom, ktorý naozaj dobre hrá. Na druhej strane napriek tomu, že si konštruktéri dali záležať na novom ovládaní touchpadom, zostali niektoré softvérové chybičky, ktoré som videl už pri modeli Outlander a vývojári ich tu akosi zabudli opraviť. Napríklad priemerná spotreba má možnosť vypnutia automatického resetu. To však funguje iba do vypnutia auta a po novom štarte sa aj tak vynuluje. Logiku som hľadal aj v ovládaní rádia, keď tlačidlami na volante môžete ovládať hlasitosť a ladenie, ale nie prepínanie predladených staníc. Vrcholom však je to, že systém neobsahuje navigáciu a dokonca si ju nemožno ani dokúpiť. Pritom má vstavaný prijímač GPS, ten vám však iba nastaví čas a zobrazí zemepisnú polohu a prehľad prijímaných satelitov. Výrobca sa teda spolieha na to, že si na navigáciu pripojíte k vozidlu svoj smartfón. To sa síce dá, aj keď iba pomocou kábla, no našinec využije hlavne podporu Apple Car Play, ktorá funguje celkom prijateľne. Android Auto v ponuke obchodu Play pre náš región stále nenájdete. V najnovších verziách sa však už aspoň dá stiahnuť z internetu a potom funguje. Z navigácií tu môžete využiť Google Maps, Waze alebo Sygic. Ináč je však ponuka aplikácií chudobná.  Systém navyše neumožňuje nastaviť slovenčinu ani češtinu, čo by sa už v dnešnej dobe nemalo stávať. Je škoda, že si výrobca na takýchto detailoch nedal viac záležať, zbytočne to kazí celkový dojem z vozidla.  To je inak dielensky perfektne spracované, má výborné jazdné vlastnosti, nápaditý dizajn aj veľmi funkčné bezpečnostné systémy. Napríklad adaptívny tempomat patrí k najlepším na trhu. Dizajn umocňuje aj výber farieb. Vo verzii s predným náhonom som mal auto v bielej farbe. Tá bola doplnená veľmi efektným červeným pásikom, ktorý sa tiahne spodnou stranou pod prahmi od predného až po zadný nárazník, a čiernymi a chrómovanými doplnkami. Štvorkolka bola zase v unikátnej červenej farbe, ktorá je vytvorená špeciálne pre tento model. Farba je kombináciou dvoch odtieňov, častíc hliníka a metalických častíc lakovaných v niekoľkých vrstvách, a vyzerá veľmi efektne.

Na autách som najazdil 850 km a 910 km v rôznych typoch prevádzky. Pri verzii s predným náhonom sa spotreba dostala na 8,4 l/100 km, pričom asi 40 % tvorila diaľnica, pri verzii 4×4 sa mi spotrebu nepodarilo stlačiť pod 8,9 l/100 km. Nie sú to najnižšie hodnoty, pri takomto aute však ani neobvyklé.  Ako som spomínal, aj napriek výhradám je Eclipse Cross veľmi sympatické auto, ktorým sa dobre jazdí. Kabína je priestranná, s posuvnými zadnými sedačkami, ktoré umožnia zväčšiť objem batožinového priestoru, na zadných sedadlách je však dostatok miesta aj pre vyšších cestujúcich. Vo výbave Instyle sú sedadlá kožené s vyhrievaním, žiaľ, bez odvetrávania.

Parametre:

Verzia 2WD

Typ motora: 1,5 Turbo MIVEC, zážihový radový štvorvalec s preplňovaním; zdvihový objem motora (cm³): 1 499, výkon: 120 kW (163 k ) pri 5 500 ot./min; max. krútiaci moment: 250 Nm pri 1 800 – 4 500 ot./min; prevodovka: CVT s 8 prednastavenými stupňami; pohon: predná náprava; objem nádrže (l): 63; max. rýchlosť (km/h): 200; zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): 9,3; spo­treba kombi - podľa výrobcu (l/100 km): 6,7; spotreba kombi - test (l/100 km): 8,4; rozmery (D/Š/V) mm: 4 405/1 805/ 1 685; rázvor (mm):2 670; prevádzková hmotnosť (kg): 1 535

Verzia 4WD

Typ motora: 1,5 Turbo MIVEC, zážihový radový štvorvalec s preplňovaním; zdvihový objem motora (cm³):1 499; výkon: 120 kW (163 k ) pri 5 500 ot./min; max. krútiaci moment: 250 Nm pri 1 800 – 4 500 ot./min; prevodovka: CVT s 8 prednastavenými stupňami; pohon: 4×4 S-AWC; objem nádrže (l): 60; max. rýchlosť (km/h): 200; zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): 9,8; spotreba kombi - podľa výrobcu (l/100 km): 7; spotreba kombi - test (l/100 km): 8,9; rozmery (D/Š/V) mm: 5 405/1 805/ 1 685; rázvor (mm): 2 670; prevádzková hmotnosť (kg): 1 595

• Cena modelu:  od 19 990 EUR

Testovaná verzia Intense 2WD 8AT CVT: 24 690 EUR, Instyle 4WD 8AT CVT: 29 290 EUR

PLUSY, MÍNUSY:

+ Výkonný motor, kvalitné spracovanie, miesto pre posádku aj cestujúcich, bezpečnostná výbava
- Nedotiahnutý multimediálny systém

HODNOTENIE:

Jazdné vlastnosti:  95 %
Spotreba: 80 %
Priestor, pohodlie:  100 %
Technol. výbava:  85 %
Ostatná výbava:  90 %
Ovládanie:  90 %
Vyhotovenie: 95 %
Celkovo:  91 %

 

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín 1

Mazda 3 hatchback G122 / Koncept pretavený do reality

09.07.2019 13:00

Novú Mazdu 3 sme po prvýkrát videli na minuloročnom ženevskom autosalóne a už tam budila veľký záujem. Výrobca sa totiž jej koncept rozhodol takmer bez zmien pretaviť do sériového modelu. Okrem veľmi ...

Magazín

Route 66 so Sony RX100 VI

09.07.2019 12:32

Prémiový kompakt Sony RX100 je tu už v 6. generácii. My sme ich už niekoľko testovali, ale vždy šlo o bežné redakčné testy. Fotoaparát je vďaka svojim miniatúrnym rozmerom, jednoduchej obsluhe a špičk ...

Magazín

Hyundai Kona Chilli je štýlová mestská provokatérka

09.07.2019 12:27

Hyundai Kona. Kompaktné SUV, ktoré od svojho uvedenia na trh vzbudzuje pozornosť svojím extravagantným dizajnom. Svojská, sebavedomá a tak trocha drzá. Aj preto si získala srdcia už takmer 120-tisíc z ...

q

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

eFocus_2019

Najnovšie videá