Mini Cooper SE / Hračka pre veľkých chlapcov

0

Mini Cooper je značka, ktorá má svojich priaznivcov aj odporcov, pravda však je, že si už roky udržuje svoj imidž. Tentoraz sme na test dostali elektrickú verziu označenú SE. Od „spaľovacích“ Mini ju zvonka ľahko spoznáte podľa symbolu zásuvky, ktorý nájdete v rôznych podobách zo všetkých strán. Testovací kus mal dvojfarebné vyhotovenie v kombinácii striebornej bielej a čiernej so žltými doplnkami. Musím uznať, že táto farebná kombinácia mu veľmi svedčí. Karoséria je v našom prípade trojdverová, na zadných sedadlách, ako býva zvykom, je miesto prinajlepšom pre dve deti. Po nastúpení ste zase v Mini Cooperi. Novinkou je veľký svetelný prstenec okolo centrálneho displeja, ktorý rozsvecovaním a rôznymi farbami zobrazuje stav batérie, hlasitosť, hovor či výkon v športovom režime. Môžete si navoliť, na čo všetko bude reagovať. Pred vodičom je digitálny prístrojový panel, ktorý je však upevnený na konzole volantu, takže sa nastavuje spolu s ním. Vyšší vodiči preto môžu mať problém so sledovaním prístrojov. Keď už sme pri tom, predné okno je pomerne nízke, a tak sa musíte na semaforoch postaviť ďalej, aby ste na ne vôbec videli.

To je však daň za imidž. Mini nezaprie, že je dcérskou spoločnosťou BMW. Infotainment nesie typické znaky tohto výrobcu, aj keď, samozrejme, s upravenou grafikou. Funkcie možno nastavovať pomocou dotykového displeja, pohodlnejšie je to však pomocou multimódového ovládača na strednom paneli. Jeho funkcia je veľmi podobná vozidlám BMW, aj keď vyhotovenie je trochu iné. Poteší podpora Apple CarPlay, Android Auto podporované nie je. Vo výbave je však kvalitná navigácia. Zaujímavé je, že technologická výbava je slabšia a márne by ste tu hľadali pokročilé jazdné asistenčné systémy, ako je adaptívny tempomat či sledovanie jazdných pruhov. Pravda, je to prvý elektromobil, kde za to nedávam mínusové body. S autíčkom sa jazdí tak príjemne, že by som ich aj tak nepoužíval. Je tu však protizrážkový systém s aktívnym brzdením a parkovací asistent. Ten je však rovnako ako pri väčšine stajňových kolegov príliš vyberavý pri vyhľadávaní parkovacích miest a počas celého testu sa mi s ním podarilo zaparkovať raz, aj to považujem za úspech. Keď sa už chytí, funguje výborne, ale na rozdiel od väčšiny konkurencie je v podstate nepoužiteľný. Vozidlo je však vybavené súpravou parkovacích senzorov a kvalitnou kamerou, takže zaparkovať nie je problém. 

Mini Cooper je auto, ktoré je prioritne určené do mesta a na prímestské jazdenie. Jeho charakteristická črta je radosť z jazdy. So svojimi 135 kW výkonu a 275 Nm krútiaceho momentu vás doslova vystrelí na stovku za 7,2 s a spôsobíte tak mindráky nejednému majiteľovi vozidla Passat či Superb. Vďaka koncepcii podvozka s kolesami v rohoch a nízkemu ťažisku navyše výborne sedí v zákrutách a jazdný prejav sa skôr podobá na motokáru. Žiaľ, aj tvrdosťou podvozka, s ktorým cítite každý hrbolček na ceste. A tých na niektorých našich cestách nájdete dosť. To je takisto z môjho pohľadu jeden z dôvodov, prečo Mini nie je ideálne na dlhé cestovanie, no ak to strpíte, dá sa aj to. Batéria má využiteľnú kapacitu 28,9 kWh, čo dáva vozidlu reálny dojazd v rozsahu 150 – 230 km podľa podmienok a štýlu jazdy. Môže sa to zdať málo, ale vzhľadom na určenie vozidla je takýto dojazd dostačujúci a navyše máte k dispozícii 50 kW DC nabíjanie a hlavne 11 kW 3f AC nabíjanie, za čo si Mini Cooper zaslúži veľkú pochvalu.

Lepšie možnosti nabíjania má v súčasnosti iba nový Renault Zoe. Ak vám teda nebude prekážať tvrdší podvozok, nie je problém vyraziť vozidlom aj na dlhšie trasy. Na rýchlonabíjačke zvládnete dobitie na 80 % asi za 30 minút a plné nabitie cez AC nabíjačku trvá 3 hodiny a 15 minút, čo je tiež veľmi dobrá hodnota. Počas nákupu si tak v obchodnom centre za hodinu dobijete asi 55 km dojazdu. Rovnako to zvládnete aj na domácom trojfázovom wallboxe, ak máte k dispozícii aspoň 16 A. Vozidlo má 4 voliteľné režimy jazdy, okrem signalizácie režimu a zvýšenej snahy režimov Green radiť vám som však veľké rozdiely nezaznamenal. Režimy rekuperácie sú dva a volia sa trocha neprakticky v spodnej časti stredného panela. Základný režim je v podstate rovnaký ako pri BMW i3, z ktorého technológie pochádzajú, a zaraďuje vysokú rekuperáciu s výrazným brzdným účinkom. Je vhodný hlavne pri jazde v meste a pri zjazde z kopcov so serpentínami, ale aj vtedy, keď si chcete užívať dynamickú jazdu. Umožňuje riadenie jedným pedálom prakticky bez používania bŕzd. Druhý stupeň má jemnejší brzdný účinok a je lepší pri bežnom jazdení. Žiaľ, má stále pomerne vysoký brzdiaci účinok. Chýbala mi možnosť zaradenia režimu plachtenia, ktorý je v niektorých situáciách výhodnejší ako rekuperácia, ale dá sa na to zvyknúť. Spotreba v rámci mesta sa pohybuje okolo 12 kWh/100 km, pri kombinácii mesto – okresky 14 kWh/100 km. Celková spotreba v teste po odjazdení viac ako 100 km bola 14,9 kWh/100 km, pričom asi 35 % jázd tvorila diaľnica.

Vonkajšie osvetlenie je zverené LED technológii. Predné svetlá majú nezameniteľný pretiahnutý kruhový vzor denného svietenia a v strede sú umiestnené adaptívne LED svetlomety. Tie automaticky upravujú lúč svetla podľa aktuálnej rýchlosti a tvaru zákruty. Samozrejme, automaticky reagujú, aby neoslňovali ostatné vozidlá, nejde však o tvarovanie svetelného lúča ako pri vyspelejších systémoch. LED technológiu používajú aj zadné skupinové svetlá, ktoré majú nezameniteľný svetelný podpis v tvare britskej vlajky. Rovnaký motív nájdete aj na palubnej doske pred spolujazdcom. Ten je podsvietený pomocou ambientného osvetlenia a spoločne s ním sa mení farba podsvietenia interiéru. Je na to vyhradený samostatný páčkový prepínač na stope.

Mini Cooper SE má poháňanú prednú nápravu. Vysoký krútiaci moment by mohol spôsobovať nepríjemné správanie na klzkej vozovke. Vozidlo je však vybavené protipreklzovým systémom na podporu rozjazdu, ktorý pracuje na úrovni presnej regulácie výkonu pohonnej jednotky. Systém je veľmi účinný a dokáže zabezpečiť rýchly rozjazd aj na klzkej mokrej vozovke. Ak pridáte, musíte pevne držať volant, ktorý pôsobí dojmom splašeného koňa. Vozidlo však bezpečne drží stopu. Na suchej vozovke je to typická jazda na motokáre. Ak si necháte zapnutý vyšší stupeň rekuperácie, brzdiaci účinok je taký výrazný, že ani pri prejazdoch serpentínami nemusíte používať brzdu, stačí ubrať plyn. Je to veľmi návykové a s autom máte nutkanie proste sa voziť. Je to veľmi dobrá hračka pre veľkých chlapcov. Treba pripomenúť, že auto sa veľmi nehodí pre neskúsených vodičov.

Na záver môžem iba konštatovať, že Mini Cooper SE plní to, čo sľubuje, ponúka jedinečný štýl a zážitok z jazdy. Ten sa začína už po usadnutí, keď „naštartujete“ veľkým, nažlto označeným prepínačom na strednom paneli, ozve sa zvukový efekt ako pri štarte kozmickej lode, potom zostane ticho. Pri nízkych rýchlostiach vozidlo kvôli chodcom vydáva typický kovový zvuk, ktorý sa mení s rýchlosťou. Pri zošliapnutí pedála nastáva prudká akcelerácia, sprevádzaná hvízdavým zvukom ako pri štarte lietadla. Ďalej je to už iba o radosti z jazdy. No nekúpte to... smiley

PLUSY, MÍNUSY:

+ DC nabíjanie, elektrický dojazd, výbava, vzduchový podvozok, dizajn, spracovanie, pohodlie
- Nič podstatné

PARAMETRE:

• Značka a model: Mini Cooper SE, výkon (kW) 135, zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,3, krútiaci moment (Nm): 270, dojazd (WLTP) (km): 180, max. rýchlosť (km/h): 150, kapa­cita batérií využiteľná (kWh): 28,9, nabíjanie CCS: AC 3f 11 kW, DC 50 kW, prevádzková hmotnosť (kg): 1770, nabíjane AC z 10 na 100 %: 3 h 15 min, DC nabíjanie z 10 na 80 %: 29 min

• Cena: od 32 950 EUR, testované vozidlo:  41 458 EUR

Hotnotenie: 9/10

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať