Image
3.2.2018 0 Comments

Mercedes-Benz GLC 350e 4Matic: Športovec do mesta aj do terénu. A ešte aj na elektrinu

Hybridné modely áut sú predskokanmi vozidiel s čisto elektrickým pohonom. Môžete si vyskúšať, aké je jazdiť na elektrinu, no pritom nie ste v strese, či vám batéria vydrží až do cieľa. V prípade potreby sa totiž automaticky zapne klasický spaľovací motor, ktorému doplníte palivo na najbližšej čerpacej stanici. A naopak, keby sa stalo, že palivová nádrž je prázdna, je ešte šanca dostať sa k benzínke na elektrinu. Teda za predpokladu, že máte nabitú batériu.

Ale čo v prípade, ak nejde o odľahčený mestský sedan, ale dvojtonové SUV? Akú dynamiku má elektrický pohon, dojazd, aké sú jazdné vlastnosti takéhoto hybridu? Na aký typ pre­vádzky sa hodí? Odpovede na tieto otázky sme hľadali počas testovania modelu GLC 350e 4Matic z produkcie Mercedes-Benz.

Tento model dizajnovo spája moderný terénny vzhľad SUV s luxusným autom do mesta. Čisté línie a výrazné kontúry mu dodávajú elegantno-športový charakter. Hybridnú verziu od klasického GLC by ste bez nálepiek asi ani nerozpoznali. Pomôckou sú modré brzdové strmene, časti svetlometov či spodný lem karosérie a nenápadný modrý štítok s nápisom Plug-in Hybrid. Interiér ponúka komfortné sedenie a vysoký posed vpredu s možnosťou elektronického nastavovania. Pasažieri vzadu si môžu zmeniť sklon operadla a hlavovej opierky. Luxusné prvky, výber materiálov, informačno-zábavný systém aj systém ovládania je príznačný pre Mercedes, už sme o ňom písali. Viac sme boli zvedaví na hybridný pohon.   GLC 350e je vybavený štvorvalcovým benzínovým motorom, ktorý poskytuje výkon 155 kilowattov (211 k) a maximálny krútiaci moment 350 newtonmetrov. Elektromotor s výkonom 85 kilowattov (116 k) a krútiacim momentom 340 newton­metrov zase umožňuje čisto elektrické jazdenie s papierovým dojazdom 34 kilometrov a do ­maximálnej rýchlosti 135 km/h. 



Pri kombinovanom výkone oboch pohonov sú výsledné emisie CO2 modelu GLC 350 e 4MATIC podľa údajov výrobcu 59 – 64 g/km (v závislosti od druhu a rozmerov kolies). V prípade jazdy na elektrický pohon sú, samozrejme, nulové. Teda ak nepočítame emisie vytvorené pri výrobe elektrickej energie. Hybridný pohon je vybavený 7-stupňovou automatickou prevodovkou a umožňuje maximálnu rýchlosť 235 km/h.

Vďaka funkcii tichého štartu môžete jazdiť na čisto elektrický pohon už od začiatku jazdy. Spaľovací motor sa pripojí až pri vyšších nárokoch na výkon. Na nabitie vysokovoltového akumulátora z nabíjacej stanice stačia asi dve hodiny, pri nabíjaní z bežnej domovej zásuvky sa akumulátor nabije za štyri hodiny. GLC 350 e sa nabíja káblom s konektorom typu 2 Mennekes, čo je štandard, s ktorým nebudete mať problém na väčšine nabíjacích staníc v ramci SR či Európy. 

Elektromotor dokáže rozbehnúť robustné SUV pomerne svižne a, samozrejme, úplne ticho už pri jemnom zatlačení plynového pedála. Ak potrebujete ešte väčšiu akceleráciu a výkon, stačí ešte trochu viac stlačiť pedál a zapne sa spaľovací motor. Prepnutie pohonu je pritom úplne plynulé, bez trhnutia alebo akéhokolvek iného rušivého náznaku v jazdných vlastnostiach. Jediná výnimka je hluk benzínového agregátu, ale aj ten je veľmi dobre utlmený.

Systém DYNAMIC SELECT umožňuje okamžitú zmenu jazdného programu od programu ECO cez COMFORT až po SPORT, SPORT PLUS, Individual alebo OFFROAD (na želanie). Riadenie, podvozok a prevodový pomer sa prispô­sobia danej situácii.

Pri výbere pohonov sú na výber režimy Hyb­rid, E-Mode, E-Save a Charge. V režime Hybrid sa spaľovací, resp elektrický motor zapína podľa premávky a spôsobu jazdy. V režime E-Mode jazdíte iba na elektrický pohon, a to až do rýchlosti 135 km/h. V prípade režimu E-Save jazdíte zase výhradne na benzínový štvorvalec. Posledný režim Charge už podľa názvu slúži na dobitie batérie. Praktické skúsenosti s týmto režimom sú také, že za 5 km jazdy môžete batériu nabiť asi o 15 %, ale treba počítať s tým, že spotreba paliva za zvýši na 15 až 20 l/100 km. Tento režim má zmysel využívať teda iba vtedy, keď z nejakého dôvodu potrebujete buď kombinovaný výkon hybridného režimu, alebo si nabiť vybitú batériu a viete, že sa k zásuvke tak skoro nedostanete. Výhodnejšie je, samozrejme, nabiť si batériu z elektrickej siete. Batériu možno nabíjať aj rekuperáciou, teda premenou zostatkovej pohybovej energie na elektrickú. V prípade GLC 350 e to funguje veľmi plynulo, takmer ani necítiť jemné pribrzďovanie.

Funkcia ECO štart – stop napríklad počas státia v zápche alebo pri semafore automaticky odpojí spaľovací motor. Znižuje sa tým spotreba aj emisie. Pri pribrzďovaní sa pohybová energia vozidla využíva na napájanie akumulátora. Keď vodič dá nohu dole z plynového pedála, funkcia kĺzania sa bez ohľadu na zvolený jazdný program navyše postará o vypnutie spaľovacieho motora. Funkcia je aktívna až do rýchlosti 160 km/h.

Vďaka veľmi dobrému súčiniteľu odporu vzduchu s hodnotou 0,31 patrí GLC v kategórii SUV k modelom s najlepším obtekaním vzduchu. ­Aero­dynamicky optimalizovaný tvar vozidla ­znižuje spotrebu paliva a okrem toho zvyšuje zvukový komfort v interiéri, najmä pri vyšších rýchlostiach. Veľmi dobrá hodnota cw bola dosiahnutá okrem iného vďaka stĺpiku A s optimalizovaným obtekaním vzduchu, ako aj vďaka prednému a zadnému nárazníku, ktorých tvar je takisto prispôsobený optimálnemu obtekaniu vzduchu.

Treba počítať s tým, že hybridná verzia má o niečo menší kufor. Dvojitá podlaha umožňuje schovať nabíjacie káble, pričom v základnej ­výbave je verzia s konektorom na pripojenie k štandardizovaným staniciam, ako aj verzia na nabíjanie z domácej elektrickej siete. Výborná je funkcia sklápania zadných sedadiel stlačením jediného tlačidla.  Po ich sklopeni vznikne dostatok priestoru na prenášanie aj rozmernejších vecí či nábytku.

Výrobca udáva priemernú spotrebu paliva 2,7 – 2,5 l/100 km/h, čo sa nám nepodarilo dosiahnuť. Toto auto je predurčené skôr na prevádzku v meste na krátke vzdialenosti a pre zákazníkov, ktorí majú buď rodiný dom s elektrickou prí­pojkou na dvore, alebo ľahký prístup k štan­dardizovaným staniciam v bytovke alebo zamestnaní. Večer doma pred spaním alebo v práci si dajú auto nabiť a jazdia čisto na elektrinu. A pri potrebe vyššieho výkonu si príležitostne zapnú aj spaľovací motor. V takomto prípade je takáto spotreba možná. Pokiaľ ­budete jazdiť v štandardnom hybridnom ­režime aj na dlhšie vzdialenosti, v zmiešanej prevádzke, po diaľniciach alebo v teréne, treba pri dvojtonovom SUV počítať s realistickými údajmi spotreby.  Výrobca udáva čisto elektrický dojazd 34 km. V praxi sme však po meste najazdili asi 23 km. Pri poklese kapacity batérie na hodnotu 11 % sa systém pohonu automaticky prepne do hybridného režimu.

Verdikt

Plug-in hybrid Mercedes-Benz GLC 350 je veľmi univerzálny model auta. V režime elektrického pohonu dokáže jazdiť ekonomicky aj ekologicky, ale ak ho prepnete do športového režimu, užijete si aj akceleráciu a jazdné vlastnosti športovca. Svojím robustným, ale elegantným vzhľadom vzbudí pozornosť aj pri jazde v meste, komfort, bezpečnosť a pocit luxusu je pri značke Mercedes štandard. Trošku zamrzí menší batožinový priestor, ale nie je to nič, s čím by sa nedalo žiť. Niekoho možno prekvapí vyššia spotreba v hybridnom režime, treba si však uvedomiť, na aký typ prevadzky je tento model určený. Ak máte možnosť pohodlne si batériu nabiť doma alebo v práci a vaše denné presuny v rámci mesta sa pohybujú do 15-20 km, GLC 350 môže byť vzhľadom na svoju univerzálnosť veľmi zaujímavá voľba. Samozrejme, cenovka je primeraná prémiovej značke.

Parametre:

• Benzínový motor: Euro 6, ECO štart – stop, usporiadanie valcov R4, zdvihový objem: 1991 cm³, výkon: 155 kW (211 koní) pri 5500 ot./min, Krútiaci moment: 350 Nm pri 1200 – 4000 ot./min, elektrický motor: 85 kW (116 koní), zrýchlenie z 0 na 100 km/h: min. 5,4 s, max. rýchlosť: 235 km/h, prevodovka: 7G-TRONIC PLUS, pohon všetkých kolies 4Matic, permanentný, podvozok: viacprvkové zavesenie vzadu aj vpredu, pneu: 235/60 R 18, objem kufra: 395/1445 litrov, prevádzková hmotnosť: 2025 kg, max. zaťaženie 580 kg

Priemerné spotreby paliva: hybridný režim: 7,9 l/100 km, režim Charge: 12,5 l/100 km, režim E-Save: 9,3 l/100 km, režim na elektrinu: 0 l/100 km, spotreba udávaná výrobcom: 2,7 – 2,5 l/100 km

• Cena: 66 672 EUR

PLUSY, MÍNUSY:

+ Vyladený koncept plug-in hybridného pohonu, univerzálnosť, jazdné vlastnosti, dizajn, koncept
- Menší batožinový priestor

HODNOTENIE:

Jazdné vlastnosti: ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ 95 %
Spotreba: ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ 85 %
Priestor, pohodlie: ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ 100 %
Technol. výbava: ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ 95 %
Ostatná výbava: ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ 100 %
Ovládanie: ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ 95 %
Vyhotovenie: ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ 100 %

Celkovo: 96 %

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

Predstavujeme slovenské startupy: INNCON

05.02.2018 14:23

INNCON – Innovative Construction je startup, ktorého cieľom je priniesť inovácie na zefektívnenie a skvalitnenie technologických postupov v oblasti stavebníctva. Autorom nosnej myšlienky startupu je D ...

Magazín

Android Things platforma pre IoT

05.02.2018 16:55

Internet vecí je a bude obrovský biznis a žiadna z globálnych IT firiem nechce zmeškať túto príležitosť. Výnimkou nie je ani Google. Prvý pokus v tejto oblasti urobila spoločnosť v roku 2015, keď pred ...

Magazín

Nissan X-TRAIL 2.0DCI 177 all mode 4X4-I: Tradícia v novom kabáte

05.02.2018 16:44

X-Trail je celosvetovo najpredávanejší model výrobcu a jeho tretia generácia je na trhu už 3 roky, takže prišiel na rad facelift. Ten prináša o niečo agresívnejší výzor, ktorému v prednej časti teraz ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

PC forum button

Najnovšie videá