Mercedes A250e hatchback / Revolučný PLUG-IN hybrid

0

Elektromobilita je v poslednom období téma dňa a za posledné tri roky okrem elektromobilov začalo na trhu pribúdať aj veľké množstvo plug-in hybridov, ktoré sú pre niektorých zákazníkov ľahšie stráviteľné ako úplná náhrada rodinného auta so spaľovacím motorom než čistý elektromobil. Po prvej generácii plug-in hybridov, ktoré mali vo všeobecnosti pomerne malé batérie a ich reálny elektrický dojazd málokedy presahoval 30 – 40 km, prichádza nová generácia s dojazdom 50 – 100 km. Žiaľ, väčšina výrobcov trpí utkvelou predstavou, že majiteľ takého auta ho chce nabíjať iba doma v nočných hodinách, a tak mu stačí slabá AC nabíjačka. Preto je väčšina plug-in hybridov vybavená iba AC nabíjačkou, a to najčastejšie s výkonom iba 3,2 – 3,7 kW. Pri kapacite batérie do 9 kWh to taký problém nie je, batériu nabijete asi za 3 hodiny, pri väčšej kapacite sa však už čas predĺži na 4 – 7 hodín, čo už môže byť problém, ak bývate napríklad na sídlisku, kde je dostupnosť nabíjačiek zatiaľ problematická a v prípade plateného nabíjania je často účtovaný čas nabíjania. Nehovoriac o tom, že ak počas dňa jazdíte viac aj v rámci mesta, po vybití batérie nemáte veľmi šancu rýchlo ju dobiť, a tak vozíte v aute zbytočnú záťaž. Prvý, kto v tejto kategórii konečne zareagoval na pripomienky zákazníkov, je Mercedes so svojou novinkou – modelom A250e. Ja som mal k dispozícii verziu hatchback. Z pohľadu nabíjania ide priam o revolúciu medzi plug-in hybridmi a novinka umožňuje DC nabíjanie výkonom 24 kW, navyše je vybavená aj dvojfázovou AC nabíjačkou s výkonom 7,4 kW. Pomocou DC nabíjania tak vozidlo nabijete do 100 % podľa stavu vybitia za 20 až 30 minút, AC nabíjaním za 1 hodinu a 45 minút. Za pozornosť stojí to, že AC nabíjačka je dvojfázová, takže na plné využitie výkonu vám stačí 16 A trojfázový wallbox. To je obrovská výhoda oproti jednofázovému nabíjaniu. Vďaka 15,6 kWh batérii vozidlo umožňuje reálny dojazd 62 km (zapnutá klimatizácia). V kombinácii s rýchlym nabíjaním tak absolvujete väčšinu bežného jazdenia v elektrickom režime. Počas testu sme si vyskúšali 209-kilometrovú trasu Topoľčany – Trenčín – Piešťany – Nitra – Zlaté Moravce – Topoľčany v čisto elektrickom režime, počas ktorej sme trikrát nabíjali a iba v poslednom 67 km dlhom úseku sme 4 kilometre prešli v hybridnom režime. Úsek Trenčín – Piešťany, dlhý 40 km, sme prešli po diaľnici rýchlosťou 130 km na rýchlomere. Celková spotreba bola 16,1 kWh/100 km a 0,1 l/100 km. Nabíjanie trvalo v rozsahu 20 – 28 minút. To je výkon, ktorý vám skrátka žiadny iný plug-in hybrid neponúkne. Video z tohto testu si môžete pozrieť na našou kanáli YouTube. Model A250e je však iba prvá lastovička a Mercedes už má systém DC nabíjania v ponuke aj pre plug-in hybridy Triedy B, CLA a GLE.

Plug-in hybridný systém pozostáva z elektromotora s výkonom 75 kW a krútiacim momentom 300 Nm a 1,33 l benzínového štvorvalca s výkonom 118 kW a krútiacim momentom 250 Nm. Systémový výkon sústavy je 160 kW a krútiaci moment 450 Nm. Ten dokáže vozidlo dostať na stovku za 6,6 s. Automobil vyvinie maximálnu rýchlosť 235 km/h, v elektrickom režime 140 km/h. V elektrickom režime jazdí bez asistencie spaľovacieho motora. Ten sa zapne iba pri plnom zošliapnutí plynového pedála pri potrebe náhlej akcelerácie. Medzi jazdnými režimami nájdete aj Komfort, Eco a Šport, ktoré určujú spôsob využívania hybridného systému. Je tu takisto režim udržiavania batérie. Ten funguje trocha ináč ako u konkurencie. Pri jeho aktivácii systém udržuje stav batérie, ktorý bol pri jeho spustení. Ak mala batéria napríklad 70 %, bude udržovať túto hodnotu. To znamená, že pokiaľ nestačí rekuperácia, spustí sa motor a batériu dobíja. Zase však iba do nastavenej úrovne 70 %, všetko, čo sa rekuperuje navyše, sa využíva na prepnutie do elektrického režimu. Motor však batériu nedobije nad hodnotu, aká bola pri aktivácii. Nevidím v tom problém, aspoň nedochádza k zvýšenej spotrebe. Za­ujímavé je, že vozidlo môže ťahať aj brzdený príves do hmotnosti až 1600 kg. 

Pochopiteľne, plug-in hybridný systém nie je to jediné, čo je na novinke zaujímavé. Interiér je vybavený kvalitnými, športovo tvarovanými sedadlami a poskytuje na svoju kategóriu dostatočné miesto pre posádku vpredu aj na zadných sedadlách. Infotainment je, ako je pri novej generácii mercedesov zvykom, zverený dvojici veľkoplošných displejov, ktoré sú umiestnené pod jedným sklom prekrývajúcim displej prístrojového panela aj multimediálneho systému. Prístrojový panel má vďaka tomu veľkú variabilitu nastavení zobrazenia. Je rozdelený na tri sektory, ktoré si môžete samostatne nastaviť, a to ľavou dotykovou plôškou s dvoma tlačidlami na volante, ktorá funguje ako trackpad s potvrdzovaním. Plôškou na pravej strane volantu môžete ovládať centrálny displej. Všetky funkcie sa však dajú nastavovať aj pomocou trackpadu umiestneného na strednom paneli, pomocou ktorého môžete zadávať aj alfanumerické znaky písaním prstom na jeho vrchnej strane. Je to veľmi intuitívne a praktické ovládanie. Systém umožňuje spoluprácu s Android Auto aj Apple CarPlay. Trocha sa mi nepáčilo, že Android Auto nevie využiť celú plochu displeja a necháva po krajoch tmavé pásy.

Vzhľadom na výbavu vozidla však nevidím zmysel po­užívania týchto systémov. Ledaže niekto potrebuje využívať navigáciu Waze. Ostatné služby ako Spotify a podobne možno prevádzkovať aj cez bluetooth. Systém podporuje aj hlasové ovládanie, ktoré si však nerozumie so slovenčinou. Ak ho chcete používať, musíte si celé prostredie prepnúť do češtiny alebo iného podporovaného jazyka. Ja som používal ovládanie v češtine. Hlasovým ovládaním môžete vytáčať telefónne čísla, ovládať multimédiá, klimatizáciu, zadávať ciele do navigácie a veľa ďalšieho. Ovládanie nie je bezchybné, ale patrí v súčasnosti medzi najlepšie. Aktivuje sa buď tlačidlom na volante, alebo vyslovením hesla Mercedesi. Ovládanie klimatizácie má rad mechanických tlačidiel, na podrobné nastavenia si môžete vyvolať menu. Vozidlo bolo vybavené tempomatom, žiaľ, nie adaptívnym, aj keď ho možno objednať. Je to škoda, pretože výrobca má jeden z najprepracovanejších systémov inteligentného adaptívneho tempomatu. Zostal však inteligentný asistent, ktorý na základe údajov z navigácie a ďalších senzorov  zobrazuje na displeji blížiacu sa križovatku, obmedzenie rýchlosti, prudkú zákrutu alebo približovanie sa k vozidlu pred vami a pri jazde bez tempomatu vám prostredníctvom inteligentnej rekuperácie pribrzďuje, samozrejme, iba v rámci možností rekuperácie. Vie takisto predvídať stúpanie, pred ktorým sa snaží dobiť energiu do batérie. Rekuperáciu možno riadiť aj ručne v štyroch úrovniach pomocou pádiel pod volantom v elektrickom režime, v iných režimoch slúžia na radenie prevodových stupňov. Z ďalších asistentov tu nájdete sledovanie mŕtvych uhlov, sledovanie premávky za vozidlom, nechýba ani výborný parkovací asistent, ktorý umožňuje pozdĺžne aj priečne parkovanie, pričom pri priečnom môžete zvoliť, či prednou alebo zadnou časťou. Vozidlo má aj vynikajúce svetlomety s LED technológiou a plnou automatikou prepínania. Funkcie dopĺňa aj aplikácia Mercedes me, pomocou ktorej môžete mať vozidlo stále pod kontrolou, sledovať rýchlosť a stav nabíjania, stav nádrže a stav a uzamknutie vozidla a podobne. Môžete si takisto naprogramovať nabíjanie aj predklimatizovanie vozidla pred jazdou.

Jazdné vlastnosti sú výborné, podvozok je trocha tvrdší, ale sedadlá sú pohodlné a dobre tvarované. Ako som sa zmienil v úvode, plug-in hybridná výbava je vynikajúca. Auto sa nabíja cez konektor CCS, ktorý je kombinovaný a umožňuje aj AC nabíjanie. Vďaka veľkému elektrickému dojazdu a rýchlemu nabíjaniu je vozidlo vhodné rovnako na jazdenie vo veľkých mestách, ale aj na dlhšie trasy. Ak sa preň rozhodnete, vrelo odporúčam priplatiť si za adaptívny tempomat.

„Revolučný plug-in hybrid, ktorým môžete reálne väčšinu jázd absolvovať na elektrinu. "

Parametre:

• Motor radový benzínový štvorvalec, zdvihový objem v cm³: 1332, výkon v kW (k) pri ot./min 118 (160) /5500, max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 250 pri 1620, prevodovka: 8-stupňová automatická, výkon elektromotora (kW): 75, max. krútiaci moment elektromotora (Nm pri ot./min): 300, systémový výkon (kW/k): 160/218, systémový krútiaci moment (Nm): 450, poháňaná náprava: predná, max. rýchlosť (km/h): 235, max. rýchlosť v elektrickom režime (km/h): 140, zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): 6,6, kapacita batérie (kWh): 15,6

• Cena: od 33 430 EUR, testované vozidlo: 50 262 EUR

PLUSY, MÍNUSY:

+ Nabíjanie, dojazd, výbava, dizajn, spracovanie
- Testované vozidlo bez adaptívneho tempomatu

HODNOTENIE:

Jazdné vlastnosti: 95 %
Spotreba: 100 %
Priestor, pohodlie: 95 %
Technol. výbava: 90 %
Ostatná výbava: 100 %
Ovládanie: 100 %
Vyhotovenie: 100 %
Celkovo: 97 %

Zobrazit Galériu

René Hubinský, foto: Martin Do

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať