Image
4.2.2019 0 Comments

Mazda CX5 2.5 Skyactiv-G194 AWD A/T Revolution Top: Najväčšia „atmosféra“ s výbornou výbavou

Nová generácia Mazdy CX5 osloví výrazným dizajnom, charakterizovaným filozofiou KODO. Nezameniteľná maska chladiča s chrómovaným spodným lemom, prechádzajúca do rozširujúcich sa svetiel s okom, dáva vozidlu majestátny až trochu srdnatý výraz. Zadnú časť zdobí dole dvojica výfukov, dávajúca tušiť výkonný agregát. Tušenie je správne, testované vozidlo poháňa najvýkonnejší benzínový atmosférický štvorvalec  2,5 Skyactiv G 194 s výkonom 143 kW (194 koní) a krútiacim momentom 258 Nm v kombinácii so 6-stupňovým automatom. Mimochodom, v súčasnosti ide o najväčší atmosférický benzínový motor v tejto kategórii na našom trhu. Zdokonalená firemná technológia Skyactiv využíva až 27 rôznych snímačov, ktoré monitorujú stav podvozka, cesty aj počasia a systém tak v reálnom čase vyhodnocuje a určuje spôsob rozdelenia výkonu medzi nápravy. Vozidlo je vybavené aj technológiou G-Vectoring Control, ktorá slúži na jednoduchší a bezpečnejší prejazd zákrutou. Pri vojdení do zákruty pod plynom elektronika na základe signálov zo senzorov na okamih mierne zníži krútiaci moment motora. Tým sa prenesie hmotnosť na vonkajšie predné koleso, ktoré sa viac zaťaží a dá autu impulz na zatočenie. V podstate tým elektronika navodí situáciu, akoby ste viac zatočili volantom a previedli tak auto do „pokľaku“ skôr, ako sa tam prirodzene dostane pôsobením odstredivej sily, a umožní tak jednoduchšie zatočenie. Systém pracuje bez potreby akéhokoľvek zásahu a tak, že o ňom neviete. G-Vectoring pracuje iba vtedy, ak idete do zákruty s nohou na plyne, výhody tak poskytne hlavne menej skúseným vodičom. Systém i-Stop (štart/stop) pracuje s patentovanou firemnou technológiou, ktorá na naštartovanie používa priamo motor. Valce sú pri zastavení natočené tak, aby jeden zostal v polohe s kompresiou, potom dôjde iba k vstreknutiu zmesi a jej ­zapáleniu, čím sa motor znova roztočí. Na zníženie spotreby slúži aj systém i-Eloop. Ten využíva vysokokapacitný kondenzátor, ktorý sa počas spomaľovania nabije, nahromadená energia slúži potom na napájanie palubných systémov, napr. svetiel, klimatizácie a ďalších.  Systém tým odľahčí alternátor, takže motor nepotrebuje vynakladať výkon na jeho pohon.

Novinky sa však netýkajú iba pohonu. Vzhľadom na to, že som na test mal najvyššiu verziu Revolution Top, bohaté bolo aj zastúpenie asistenčných systémov. Multimediálnej výbave dominuje centrálne umiestnený 7" farebný displej systému Mazda Connect s multifunkčným ovládačom HMI umiestneným na strednej konzole za voličom prevodovky. Ten pozostáva z 5-smerového ovládača a piatich tlačidiel okolo neho. Možno ním ovládať všetky funkcie a nastavenia multimédií, navigácie aj informácií o aute. Vedľa HMI je umiestnené aj ovládanie hlasitosti. Tento ovládač je veľmi návykový a po skončení testu som sa párkrát pristihol, ako šmátram po stredovom paneli a hľadám ovládanie hlasitosti. Ovládanie prehrávania a hands-free nájdete aj klasicky na ľavej strane volantu. Pravá strana je vyhradená obsluhe adaptívneho tempomatu a obmedzovača rýchlosti. Multimediálny systém umožňuje prehrávanie z pripojeného mobilu, USB aj príjem rádií vrátane digitálneho vysielania v systéme DAB. Vozidlo je vybavené prémiovým systémom Bose Centerpoint s 10 reproduktormi a aktívnym potlačením vonkajších ruchov. Na zvuku to bolo, samozrejme, poznať a počúvanie obľúbených  skladieb bolo skutočným zážitkom. Zásluhu na tom má aj veľmi dobre odhlučnená kabína. Ovládanie systému pomocou multifunkčného ovládača HMI je po krátkom zácviku veľmi intuitívne a podstatne menej odvádza pozornosť za jazdy ako dotykový displej. V súvislosti s multimediálnym systémom zamrzí, že navigácia nie je štandardná súčasť a musíte si ju dokupovať aj v najvyššej výbave. 

Bohatú výbavu prináša novinka aj v asistenčných systémoch a veľa z nich má u výrobcu premiéru. Medzi nimi nájdete napríklad adaptívny tempomat s funkciou jazdy v kolóne, ktorý pracuje až do nulovej rýchlosti. Ďalej tu nájdete systémy čítania dopravných značiek, udržiavanie v jazdnom pruhu, sledovanie mŕtvych uhlov spolu so sledovaním premávky za vozidlom aj systém na prevenciu čelného nárazu do 80 km/h a zadného nárazu do 30 km/h. Sledovanie mŕtvych uhlov dáva rozsvecovaním kontroliek v zrkadlách upozornenie na automobily približujúce sa zozadu vyššou rýchlosťou, takže pri prípadnom prejdení do pruhu by mohlo dôjsť ku kolízii. Snímače tohto systému sa využívajú aj pri cúvaní z parkovacieho miesta na kontrolu premávky za vozidlom. Upozornenie na vozidlá v mŕtvych uhloch sa okrem toho zobrazuje aj na priehľadovom displeji. Pri manévrovaní dobre poslúži aj 360° systém kamier. Ich rozlíšenie by však mohlo byť vyššie. Novinkou u výrobcu je projekčný priehľadový displej (HUD), ktorý premieta údaje priamo na čelné sklo. Má farebné zobrazenie a kvalitou zobrazenia aj veľkosťou sa dá porovnávať s prémiovými značkami. Zobrazuje údaje o rýchlosti, dáta z adaptívneho tempomatu a udržiavania v jazdnom pruhu, navigácie, systému sledovania mŕtvych uhlov a rozpoznávania dopravných značiek. Pozornosť bola venovaná aj osvetleniu. Celé osvetlenie vozidla je zverené LED technológii. Samozrejmosť je automatické prepínanie svetiel, ale v najvyšších dvoch výbavách sú k dispozícii adaptívne svetlomety, ktoré automaticky formujú lúč svetla tak, aby neoslňoval protiidúce ani pred vami idúce vozidlá. Tento systém fungoval výborne, svietivosť reflektorov je veľmi dobrá. Zaujímavé sú hmlové LED svetlá, ktoré sú v miniatúrnom vyhotovení umiestnené v spodnej časti prednej masky. 

Interiér je dostatočne priestranný. Predné sedadlá majú elektrické ovládanie s pamäťou, všetky sedadlá sú navyše vyhrievané. Jazda vozidlom je veľmi príjemná. Podvozok má komfortné nastavenie, no udržiava si výborné jazdné vlastnosti. Vo svojej triede patrí CX5 k vozidlám s najlepšími jazdnými vlastnosťami. Záťah atmosférického štvorvalca je veľmi dobrý a vďaka náhonu na všetky kolesá vozidlo nemá problém ani v ľahšom teréne. Šesťstupňový automat pracuje spoľahlivo a snaží sa motor držať v optimálnych otáčkach. Ak sa však chcete trochu vyblázniť, je tu režim šport, pri ktorom vozidlo ožije. Motor je vzhľadom na veľkosť auta pomerne úsporný. Pri bežnom jazdení sa dá so spotrebou pohybovať okolo 7,5 l/100 km. Keďže väčšinu testovacích ciest tvorila diaľnica, v teste sa dosiahla celková spotreba 8,5 l/100 km. Nepríjemný fakt je ­pomerne malá nádrž s objemom 58 l, ktorá umožňuje dojazd necelých 600 km. Navigácia by si zaslúžila facelift, grafika je zastaraná a displej by mohol mať väčšiu uhlopriečku aj rozlíšenie. Na druhej strane je tu naozaj špičkový priehľadový displej, ktorý ponúka vysoko kontrastný obraz aj pri priamom slnečnom svetle. Výborný je takisto multimediálny systém so špičkovým zvukom, na ktorom si ešte prehráte aj CD. Vozidlo som mal na test v krásnej oceľovosivej metalíze, ktorú výrobca nazýva Machine Gray.

Parametre:

• Model: Mazda CX-5 2,5i Skyactiv-G Revolution Top; počet valcov: 4; zdvihový objem motora (cm3): 2488; prevodovka: 6-stupňová automatická, poháňaná náprava: predná aj zadná; výkon (kW/ot.): 143/6000; krútiaci moment (Nm/ot.): 258/4000; maximálna rýchlosť (km/h): 195; zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,2; dĺžka/šírka/výška (mm): 4550/1840/1680, rázvor náprav (mm): 2700; objem batožinového priestoru (l):  506/1620; objem palivovej nádrže (l): 58; pohotovostná hmotnosť (kg): 1613 podľa výbavy             

• Cena modelu od: 23 000 EUR
• Cena testovaného vozidla: 37 305 EUR

PLUSY, MÍNUSY:

+ Výbava, jazdné vlastnosti, vysoký výkon, kvalitné spracovanie, výborný HUD a adaptívne svetlomety
- Malá nádrž, navigácia iba za príplatok

HODNOTENIE:

Jazdné vlastnosti:  100 %
Spotreba: 90 %
Priestor, pohodlie: 100 %
Technol. výbava: 95 %
Ostatná výbava: 95 %
Ovládanie: 100 %
Vyhotovenie: 100 %
Celkovo: 97 %

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín 1

Mazda 3 hatchback G122 / Koncept pretavený do reality

09.07.2019 13:00

Novú Mazdu 3 sme po prvýkrát videli na minuloročnom ženevskom autosalóne a už tam budila veľký záujem. Výrobca sa totiž jej koncept rozhodol takmer bez zmien pretaviť do sériového modelu. Okrem veľmi ...

Magazín

Route 66 so Sony RX100 VI

09.07.2019 12:32

Prémiový kompakt Sony RX100 je tu už v 6. generácii. My sme ich už niekoľko testovali, ale vždy šlo o bežné redakčné testy. Fotoaparát je vďaka svojim miniatúrnym rozmerom, jednoduchej obsluhe a špičk ...

Magazín

Hyundai Kona Chilli je štýlová mestská provokatérka

09.07.2019 12:27

Hyundai Kona. Kompaktné SUV, ktoré od svojho uvedenia na trh vzbudzuje pozornosť svojím extravagantným dizajnom. Svojská, sebavedomá a tak trocha drzá. Aj preto si získala srdcia už takmer 120-tisíc z ...

q

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

eFocus_2019

Najnovšie videá