Image
28.10.2017 0 Comments

Masívny nástup 4K, HDR a HFR

International Broadcast Conference (IBC) 2017 v Amsterdame je najväčšia európska výstava profesionálnej produkčnej a vysielacej techniky. Tento ročník bol v znamení inovácií, streamingu a príchodu nových štandardov. Oproti minulému roku, keď sme videli masívny nástup 4K a technológií na jeho natáčanie, spracovanie a prenos a vo videokamerách sa nesmelo usadzoval záznam RAW v tomto formáte, v tomto roku bolo vidieť výrazný pokrok v týchto technológiách. Zaznamenali sme razantný nástup HDR (obrazu s vysokým dynamickým rozsahom) a HFR (obrazu s vysokými snímkovými frekvenciami) do celých spracovacích aj vysielacích reťazcov. Veľa prevádzkovateľov už vysiela alebo pripravuje vysielanie v týchto štandardoch. Pribudlo kamier, ktoré priamo podporujú záznam v HDR režime HLG (Hybrid Log Gamma), ktorý bude postupne nasadzovaný vo vysielaní či už satelitnej, alebo pozemnej digitálnej televízie, ale aj v streamovacích službách, ako je Amazon video, Netflix a pod. Samozrejme, nesmieme zabudnúť na 8K video. Rok 2020 sa nezadržateľne blíži a s ním aj olympiáda v Tokiu, odkiaľ plánuje japonská televízia NHK vysielať prenosy v 8K rozlíšení. Zatiaľ čo na minuloročnom IBC sme videli iba niekoľko prototypov zariadení, ktoré  boli zväčša v ranej fáze vývoja, tentoraz priamo v stánku NHK bolo možné vidieť prvú sériovú 8K kameru od Sony a ďalšie komponenty produkčného a vysielacieho reťazca. Ale poďme po poriadku.

Panasonic Business na tlačovej konferencii predstavil množstvo noviniek, či už produktových, alebo noviniek v oblasti kooperácie a spoločného vývoja systémov. Po úspešnej spolupráci so spoločnosťou Studio Camera, ktorá dodáva diaľkovo ovládané robotické systémy pre kamery, oznámila spoločnosť Panasonic novú vývojovú spoluprácu s firmami Vislink a Videosys, ktoré pracujú na prvých kompatibilných bezdrôtových moduloch na ovládanie štúdiových kamier. Tie umožňujú v HF pásme prenos videa aj diaľkového ovládania pomocou jednoduchého boxu pripojeného k držiaku akumulátora. Ďalšia z noviniek je aktualizácia HDR štúdiovej zostavy kamier, ktorá zahŕňa podporu HDR v HD aj 4K rozlíšení. Od októbra bude táto aktualizácia dostupná pre štúdiové kamery AK-UC3000 (4K) a AK-HC5000 (FHD), ako aj kameru AK-UB300 (4K). Aktualizácia prinesie 100 % nastavenie bielej, gama krivky aj zlepšené nastavenia hľadáčika na snímanie pomocou HDR. Tu vidieť, že výrobcovia svoje prístroje plánujú s predstihom a nové možnosti možno pridať iba rozšírením softvérovej výbavy. Pre živé produkcie spoločnosť Panasonic oznámila partnerstvo s firmou MOVICOM na vývoji zákazníckej 4K-ready pan-tilt hlavy pre model UB300. Pýši sa najmodernejším dizajnom z uhlíkových vlákien, ako aj rozhraním SDI, optickými vláknami, eternetovým pripojením a hladkou panoramatickou sklopnou hlavou, potrebnou na náročné aplikácie vysielania. Okrem toho spoločnosti Panasonic a Antelope podpísali európsku distribučnú zmluvu o mikrokamerách Antelope. Antelope PICO je miniatúrny vysielací kamerový systém typu 2/3, ktorý poskytuje trvalý živý signál a signál na spomalenie pohybu až do 350 snímok za sekundu, ktorý sme mohli vidieť priamo v stánku popri Antelope ULTRA, superkompaktnej 4K kamere s rýchlosťou až 60 snímok za sekundu, pripojenej prostredníctvom jedného kábla 12G SDI. Na základe zmluvy s AR+ bude Panasonic teraz ponúkať unikátne robotické (obr. 1) systémy v rámci celej Európy a v spolupráci s firmou TECNOPOINT aj koľajové kamerové systémy, ideálne pre diaľkovo ovládané kamery AW-HE130. V kombinácii s príslušným GUI rozhrania PTZ je to ideálny systém na produkciu reality TV a živého vysielania.

Medzi prepínačmi pribudol nový ovládací pult AV-HLC100, ktorý natívne podporuje NDI. Tento softvérový systém typu všetko v jednom je schopný zmiešať zdroje IP a SDI pri nahrávaní, mixovaní zvuku, pridávaní grafiky a streamovaní na internete pomocou RTMP a NDI (obr. 2). Európsky debut na výstave IBC 2017 mala aj nedávno zverejnená séria profesionálnych integrovaných kamier spoločnosti Panasonic so zabudovanou podporou rozhrania sieťových zariadení (NDI).

Modely AW-HN40, AW-UN70 a AW-HN130 sa pripájajú k existujúcim modelom PTZ značky Panasonic, zatiaľ čo model AW-HN38 je doplnkom k modelu PTZ ako vysokokvalitný špičkový mo-del. Zahŕňa výkonný súbor funkcií, podobný modelu AW-HN/HE40 s 22× priblížením, rozhraním HDMI a pripojením cez IP. S plne integrovanou podporou NDI verzie 3 umožňuje používateľom pripojiť profesionálne kamery PTZ Panasonic priamo do siete NDI.

K novinkám patrí aj kamera Panasonic 360°, ktorá bude k dispozícii na jeseň. Obsahuje kamerovú hlavu a základňu, systém používa štyri kamery na tvorbu 360-stupňového videa v nekom- primovanom 4K s pomerom obrázkov 2:1. Kame-ra je ideálna na „živé“ aplikácie, pretože ponúka veľmi nízku latenciu, vysoko presné aktívne zošívanie obrazu v reálnom čase a automatickú kontrolu expozície a vyváženia bielej farby.

Najväčším lákadlom expozície však bola kompaktná kamera Panasonic AU-EVA1 (obr. 3). EVA1 vychádza z produktového radu produkčných kamier Varicam. Používa nový snímač formátu Super-35 s efektívnym rozlíšením 5720 × 3016 bodov, s dvojitou natívnou citlivosťou ISO 800 a 2500, čo umožňuje filmovanie v takmer ľubovoľných svetelných podmienkach. Kamera sa zameriava na nezávislých filmárov, no je vhodná aj ako doplnková kamera pre produkčný rad Varicam. EVA1 poskytuje dynamický rozsah až 14 EV, využíva natívne bajonet EF, vďaka čomu má používateľ prístup k širokej ponuke objektívov EF. EVA1 tiež podporuje produkciu v HDR. Štrnásťstopová krivka V-Log viac ako spĺňa požiadavky HDR, zatiaľ čo krivka V-Gamut presahuje farebný priestor REC.2020. Recenziu kamery AU EVA1 vám prinesieme v niektorom z ďalších vydaní PC REVUE.

Spoločnosť SES Video v spolupráci s LG, ATEME, France Television a 4-Ever v stánku predvádzala vysielanie Ultra HD obsahu s vysokou snímkovou rýchlosťou (HFR) 100 Hz, sprostredkované cez satelit ASTRA 19.2°E (obr. 4). V spolupráci so Samsungom sa pri príležitosti výstavy uskutočnil aj vôbec prvý živý Ultra HD prenos cez satelit s využitím nového štandardu s vysokým dynamickým rozsahom HDR10+.

Spoločnosť SES/Astra na základe spolupráce so spoločnosťou Fraunhofer HHI umožnila návštevníkom virtuálne sa preniesť do galérie mesta Luxemburg vďaka živému satelitnému prenosu panoramatického videoobsahu 10K×2K.

Spoločnosť Sony predstavila trojicu noviniek v malých poloprofesionálnych kamerách s podporou 4K HDR vo formáte HLG. Kamery využívajú 1" snímač EXMOR RS a nový systém zaostrovania Fast Hybrid AF. Ten využíva 273 bodov AF fázovej detekcie, ktoré pokrývajú približne 84 % plochy záberu, a novo vyvinutý algoritmus autofókusu. Videokamery dostali hľadáčik OLED s vysokým rozlíšením (OLED typu 0,39, 2359k bodov) a pokročilé ovládanie prostredníctvom dotykovej obrazovky s veľkým 3,5-palcovým LCD displejom (1555k bodov). Najvyšší model PXW-Z90 umožňuje popri nahrávaní v bežnom vysielacom formáte MPEG2HD aj nahrávanie vo formáte XAVC pri 4:2:2 10 bitoch (HD) a 4:2:0 8 bitoch (QFHD). Ponúka takisto 3G konektivitu SDI zaisťujúcu kompatibilitu s existujúcim vybavením na vysielanie a sieťové funkcie pre spravodajstvo, ako napr. kompatibilitu s XDCAM air, cloudovú službu Sony. Modely NXCAM HXR-NX80 a Handycam FDR-AX700 podporujú XAVC S v 4K. Je trochu smutné, že ani jeden z týchto modelov nepodporuje nahrávanie 4K 50p, ktoré je napríklad pri Panasonicu bežné už v 3. generácii a Canon ho už tiež implementoval do najnovších modelov XF400/405 a Legria GX10.

V stánku Canon bol hlavnou hviezdou model EOS C200, aj keď bol predstavený už dávnejšie a jeho recenziu si môžete prečítať v tomto čísle. Veľká časť expozície bola venovaná objektívom. Canon je v profesionálnej oblasti jeden z najväčších výrobcov objektívov, a to nielen pre svoje kamery, ale aj pre kamery iných výrobcov. Mohli sme si preto pozrieť širokú ponuku od notoricky známych objektívov EF, používaných aj na zrkadlovkách, cez špecializované objektívy Cinema, väčšinou s pevnou ohniskovou vzdialenosťou, až po profesionálne objektívy superzoom, používané na štúdiových kamerách či pri športových prenosoch. Len pre zaujímavosť, ceny ta- kýchto objektívov často dosahujú rádovo niekoľko stotisíc eur, pohybujeme sa však vo svete profesionálnej techniky (obr. 5). Okrem objektívov sme v stánku videli aj zaujímavé novinky. V kategórii malých ručných kamier Canon predstavil modely XF400 a XF405, ktoré konečne aj do tejto kategórie prinášajú záznam 4K 50p. Kamery sú mierené na spravodajstvo a dokumentaristiku a využívajú 1" snímač s rozlíšením 13,2 Mpx. Obe kamery sú v podstate zhodné, jediný rozdiel je v tom, že vyšší model XF405 je vybavený aj portom SDI s výstupom FHD. Kamery používajú Dual Pixel Autofocus, ktorý umožňuje presné sledovanie tváre alebo objektu. Na spracovanie obrazu sa využíva dvojica procesorov Digic 6. Kamery majú dvojča aj v rade Legria, ide o najnovší model GX10. Kamera na rozdiel od profesionálnych modelov nemá vstupy XLR a zvukový mixážny pult, takže externý mikrofón pripojíte iba 3,5 mm jackom. Vlastnosti obrazu vrátane 4K 50p videa, zaostrovania aj 3-stupňového ND filtra zostali zachované. Túto kameru už pre vás exkluzívne testujeme a jej recenziu si môžete prečítať v novembrovom čísle PC REVUE.

Zaujímavá bola aj expozícia spoločnosti Blackmagicdesign, ktorá tesne pred výstavou uvoľnila finálnu verziu svojho softvéru Da Vinci 14, určeného na strih a farebné úpravy videa. V stánku sme mohli vidieť kompletné vybavenie na profesionálnu gradáciu a farebné úpravy videa (obr. 6).  

Ako som už spomínal, zaujímavá bola expozícia japonskej televízie NHK, respektíve jej vývojového oddelenia. Prvá sériová 8K kamera Sony UHC-8300 používa 3 čipy s veľkosťou 5/4", podporuje natáčanie v HDR s dynamickým rozsahom až 1300 % a snímkovou rýchlosťou 120 fps (obr. 7).  

Veľmi zaujímavé bolo aj predstavenie nového hardvérového kodeku s veľmi nízkou latenciou 8K Tico Codec. Kodek slúži na bezstratový prenos 8K videa v rámci produkčného reťazca a dokáže v reálnom čase s latenciou iba 0,2 ms prenášať 8K video (60p, 10 bitov, 4:2:2) po jednej 12G linke SDI. Toto video v nekomprimovanej podobe vyžaduje štyri 12G linky SDI pri dátovom toku 48 Gb/s (to znamená štyri 4K streamy). Fascinujúce bolo, že zostava enkodéra a dekodéra pracovala v reálnom čase bez pozorovateľného oneskorenia a video bolo na druhej strane po dekódovaní v rovnakej kvalite a bez akýchkoľvek artefaktov. Pri používaní plnej špecifikácie 8K videa je na prenos nekomprimovaného videa 120fps, 4:4:4, 12 bitov potrebný dátový tok okolo 144 Gb/s. Takýto dátový tok nedokáže prenášať žiadny súčasný štandard. V stánku bolo možné vidieť najnovší prenosový štandard U-SDI, ktorý používa až 24 optických liniek. Zaujímavý bol aj nový 8K videorekordér, ktorý nahráva v komprimovanom formáte Apple ProRes 422 HQ s maximálnym dátovým tokom 20 Gb/s. Na záznam sa využívajú výmenné disky SSD, pričom 8 TB vystačí na 58 minút záznamu. Čerešničkou na torte v tejto expozícii bola predvádzacia miestnosť vybavená 130" 8K panelom OLED s demonštráciou 22.2-kanálového zvuku.

Zaujímavostí bolo na výstave, samozrejme, oveľa viac, rozsah článku však neumožňuje ani zďaleka venovať sa všetkým, preto som sa snažil vybrať aspoň niektoré z tých, ktoré ma najviac zaujali. Mohli sme vidieť rozsiahle zbierky objektívov Zeiss, určených pre produkčné kamery, či tradične rozsiahlu expozíciu externých záznamových zariadení Atomos (obr. 8). O tom však už niekedy inokedy.

Za pozvanie a úhradu nákladov ďakujeme spoločnosti Panasonic Business.

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

Predstavujeme slovenské startupy: INNCON

05.02.2018 14:23

INNCON – Innovative Construction je startup, ktorého cieľom je priniesť inovácie na zefektívnenie a skvalitnenie technologických postupov v oblasti stavebníctva. Autorom nosnej myšlienky startupu je D ...

Magazín

Android Things platforma pre IoT

05.02.2018 16:55

Internet vecí je a bude obrovský biznis a žiadna z globálnych IT firiem nechce zmeškať túto príležitosť. Výnimkou nie je ani Google. Prvý pokus v tejto oblasti urobila spoločnosť v roku 2015, keď pred ...

Magazín

Nissan X-TRAIL 2.0DCI 177 all mode 4X4-I: Tradícia v novom kabáte

05.02.2018 16:44

X-Trail je celosvetovo najpredávanejší model výrobcu a jeho tretia generácia je na trhu už 3 roky, takže prišiel na rad facelift. Ten prináša o niečo agresívnejší výzor, ktorému v prednej časti teraz ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

PC forum button

Najnovšie videá