Mám elektromobil. Ako ďaleko sa s ním môžem vybrať?

Technológie
0

Na poslednom autosalóne v Ženeve sa  prezentovalo množstvo noviniek. Medzi nimi nemohli chýbať elektromobily. To, čo pri kúpe zaujíma budúceho majiteľa takéhoto vozidla, je predovšetkým cena a prevádzkové náklady. Možno až následne si potenciálny zákazník položí otázky: Aký má vozidlo dojazd a kde môžem dobiť batérie?

Takmer s každým novým modelom sa dojazd elektromobilov zvyšuje. Výrobcovia sa predháňajú v prezentácii certifikátov poukazujúcich na (do)jazdné vlastnosti vozidla. Do akej miery sú údaje uvedené na týchto certifikátoch pravdivé, nechám na posúdenie každému z vás.

Čo však môžeme očakávať v reálnej premávke od týchto vozidiel? Porovnanie je pomerne náročné. Na spotrebu, resp. dojaz má vplyv množstvo okolností. Či kapacita batérie, hmotnosť vozidla, počasie alebo profil terénu. Nárok na kapacitu batérie má tiež zapnutá klimatizácia, audio systém, ale aj osvetlenie. Nesmieme však zabudnúť, že v tomto prípade platí tiež základné pravidlo, že spotreba závisí od spôsobu jazdy.

Pozrime sa na niektoré z nich.

Rok výroby
Model
Dojazd na jedno nabitie (km)
2017 BMW i3 BEV
182,4
2017 Chevrolet Bolt
380,0
2017 Ford Focus Electric
184,0
2017 Hyundai Ioniq Electric
198,4
2017 Nissan Leaf
171,2
2017 Tesla Model S 90D
470,4
2017 VW E-Golf
200,0

 

V článku Consumer Reports: Chevrolet Bolt je kráľom dojazdu. Pokorí aj Teslu S autori predstavujú vozidlo, ktoré na jedno nabitie batérií (60 kWh) prejde až 402 km. Ak je to pravda, potom klobúk dolu. Aby som získal viac informácií o tomto vozidle, navštívil som stránku výrobcu Chevrolet. Výrobca na nej uvádza dojazd 238 míľ, čo je 380 km v súlade s tabuľkou. Zároveň si na tejto stránke môžete otestovať, ako ste na tom v prípade, že sa vyberiete z miesta A do miesta B. Rozhodol som sa pre cestu z Trnavy do Bratislavy a späť. Ako to dopadlo, ukazuje nasledujúci obrázok.

Tu asi každému napadne tá istá otázka: Aký je skutočný dojazd vozidla v reálnych podmienkach? Ak mi výrobca vozidla s dojazdom 380 km oznámi, že na trase približne 120 km musím dobiť batérie, dostávam sa do pomykova.

Pri poslednom rekorde prešlo vozidlo Tesla na jedno nabitie batérií takmer 1 100 km. Až následne sa dozvedáme, že vo vozidle bežali iba motory. Neboli zapnuté svetlá, rádio či nebodaj klimatizácia. Vozidlo malo špeciálne pneumatiky, jazdilo na uzatvorenom okruhu a riadili ho diaľkovo s ohľadom na poveternostné podmienky. Prejsť trasu dlhú takmer 1 100 km mu trvalo viac ako 30 hodín. V tomto prípade ide o jazdu vozidla na hranici fyzikálnych možností.

Ako dopadli testy elektromobilov v reálnej premávke na 143 km okruhu.

Typ vozidla
Dojazd km podľa výrobcu
 
Dojazd km v teste
 
%
Volkswagen e-UP
160
79
49
Smart Fortwo
160
84
52
Nissan e-NV200 Evalia
170
101
59
Kia Soul EV
260
167
64
Hyundai Ioniq Electric
280
192
68
Volkswagen e-Golf
300
208
69
Renault Zoe
400
244
61
Opel Ampera-e
520
273
52

 

Reálna premávka zahŕňala aj dopravné zápchy,  pomalšie cesty, nehody či iné obmedzenia.

Vráťme sa k prvotnej otázke: Kam sa teda môžem vybrať s elektromobilom? Podľa tabuľky je reálny dojazd výrazne nižší než ako uvádza výrobca. Aj tu sa však nájde výnimka. Ak budete jazdiť iba po meste alebo rýchlosťou do 70 km/hod, nemusíte sa obávať. Keď sa však vyberiete na diaľnicu,  buďte opatrní. Energia z batérií mizne neuveriteľne rýchlo. Dojazd sa rýchlo znižuje s nízkymi ako aj príliš vysokými teplotami. Dnešné elektromobily môžu byť vhodnou voľbou do mesta. Na dlhé medzimestské cesty zatiaľ nedorástli.

Zdroj: chevrolet.comauto.pravda.skblog.autobazar.eu

Zobrazit Galériu

Ivan Sokol

Všetky autorove články
elektromobil vydrz bateria dojazd

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať