Image
9.5.2018 0 Comments

Logika e-shopov sa presúva do systémov ERP

Zo súčasných trendov vyplýva (a prieskumy agentúr to potvrdzujú), že úspešné budú tie obchodné firmy, ktoré dokážu obslúžiť zákazníkov cez viacero predajných kanálov (tzv. multichannel). V praxi sa najčastejšie stretávame s kombináciou predajne či siete predajní a internetového obchodu, tzv. e-shopu. Aby táto kombinácia fungovala, obchodná firma musí zvládnuť nielen klasický predaj, ale aj predaj cez internet. A to všetko, samozrejme, na zodpovedajúcej úrovni. Hlavne v prípade internetu je konkurencia čoraz väčšia a zákazníci môžu veľmi ľahko nakúpiť u iného predajcu. 

Ako skĺbiť klasický predaj s predajom cez internet? 

Základom úspechu je dobre zvolený softvér. Dnes už nestačí oddelene spravovať fyzické sklady a predajne v jednom systéme a e-shop v druhom. Napriek tomuto faktu však väčšina firiem, ktoré rozbiehajú internetový predaj, svoj e-shop vyberá podľa vzhľadu, ceny či spôsobu ovládania a vôbec nemyslí na najdôležitejšie kritérium, ktorým je prepojenie so systémom ERP. Výsledkom ich rozhodnutí je e-shop, ktorý neobsahuje aktuálne ceny či stavy zásob a objednávky treba z neho ručne preťukávať. Miera spokojnosti nakupujúcich je potom nízka a e-shop sa v konkurencii nepresadí. Na úspech je preto nevyhnutné maximálne využiť prepojenie systému ERP s e-shopom. 

Na čo klásť dôraz pri výbere softvéru? 

Na začiatok je dôležité zvolenie cieľovej skupiny, teda či bude e-shop obsluhovať koncových zákazníkov (B2C) alebo skôr firmy a pravidelných odberateľov (B2B). V závislosti od tejto voľby sa potom líšia funkcie, ktoré by mal e-shop zvládať. Maloobchodné firmy nepredávajúce tovar opakovanej spotreby by mali mať e-shop, ktorý umožní jednorazový nákup aj bez registrácie. Veľkoobchody by však, naopak, mali hľadať riešenie, ktoré bude kontrolovať kredit odberateľa, neuhradené faktúry, prípadne umožní kopírovať pravidelné objednávky a nákupy z minulosti.    

Nemenej dôležité je aj to, aby e-shop a ekonomický softvér spoločne komunikovali, navzájom sa dopĺňali. Treba sa vyvarovať riešení, ktoré niektoré činnosti duplikujú, iné nepodporujú vôbec. Príkladom dobre fungujúcich e-commerce riešení sú systémy, ktoré ponechávajú väčšinu obchodných funkcií na systém ERP a e-shop zastáva predovšetkým prezentačnú a predajnú úlohu. 

Príklad z praxe 

Pri nakupovaní cez internet zohrávajú dôležitú úlohu aktuálne informácie o stave zásob a ich dostupnosti v sklade, ako aj správne ceny či zľavy a spôsob dopravy. V minulosti e-shopy riešili túto problematiku vo svojej réžii. Poznali históriu nákupov zákazníkov cez internet, no neboli schopné zohľadniť aj ich nákupy v kamenných predajniach. Práve preto sa osvedčilo presúvať tieto funkcie do systému ERP. Tým sa zabezpečí, že informácie o zákazníkovi v kamennej predajni sú zozbierané tak ako informácie vyplývajúce z nákupu cez e-shop a podmienky, za ktorých je obslúžený, sú rovnako kvalitné pri oboch formách nákupov.

Dôležitá je aj úloha workflow, t. j. priebeh vybavovania objednávky. Systém ERP dokáže lepšie automatizovať proces rezervácie tovaru, automatického vyfakturovania, odoslania dokladov a expedovania tovaru. Preto je lepšie aj tieto funkcie riešiť systémom ERP, a nie funkcionalitou e-shopu.  

Ďalším príkladom môže byť sledovanie aktivít a komunikácie so zákazníkom. Ak systém ERP umožňuje odpovedať na otázky z webu a ukladať ich ako aktivity do modulu CRM, následne sú dostupné aj na budúce vyhodnocovanie a riešenie ďalších otázok či reklamácií. 

 Nezabúdajte na moderné funkcie   

Hoci obchodná logika sa presúva do systémov ERP, ich funkcionalitu to neokliešťuje. Otvárajú sa možnosti podporovať funkcie, ktoré určujú trendy v modernom nakupovaní. Patria k nim  najmä responzívny dizajn na zobrazovanie sa na rôznych mobilných zariadeniach, podpora pohodlných spôsobov platby vrátane zapamätania si zákazníka na jednoduchšie platenie v budúcnosti alebo možnosť pochváliť sa po nákupe priateľom na sociálnych sieťach.  

 


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

ITPro

Predstavujeme zaujímavé startupy, produkty a projekty

05.02.2019 13:41

IT PRODUKT: DOT – Digital Onboarding Toolkit Digital Onboarding Toolkit (DOT) je automatizované riešenie na digitálny onboarding klientov, určené pre organizácie, ktoré chcú zjednodušiť proces získav ...

ITPro

Vírusový radar: Trendy 2019: Aké hrozby nás čakajú tento rok?

05.02.2019 13:33

Minulý rok priniesol do oblasti kybernetickej bezpečnosti viacero zmien: EÚ zaviedla GDPR, stále viac sa hovorilo o využití strojového učenia (machine learning) na najrôznejšie účely a nesmieme zabudn ...

ITPro

Praktická kryptológia (21. časť): CAST prakticky

05.02.2019 10:57

Túto časť seriálu venujeme praktickej ukážke využitia algoritmu CAST na šifrovanie údajov. Urobíme tak v rámci nástroja implementujúceho tzv. steganografiu, ktorú sme spomínali v úvode tohto seriálu. ...

q

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Apsara Yogaton

Najnovšie videá



PC forum button