
Linux / Výroba MP3 skladieb II. / 31. časť
V tejto časti seriálu prakticky predvedieme ripovanie CD médií za pomoci aplikácie K3b. Text doplníme o obrázky zosnímané počas procesu ripovania.
Ripovanie CD pomocou aplikácie K3b
Vzhľad aplikácie K3b po výbere menu Rip Audio CD
Aplikáciu K3b dostaneme do stavu podobného tomu zobrazenému na obr. 1 po výbere menu Tools -> Rip Audio CD... V tomto okamihu aplikácia načíta obsah vloženého hudobného CD, a pokiaľ máme otvorený nejaký informačný kanál (lokálny alebo s prístupom na internet), K3b sa pokúsi načítať tzv. CDDB (Compact Disc DataBase) informácie. Tie opisujú obsah CD (názov albumu, meno autora, názvy jednotlivých skladieb), prípadne obsahujú iné využiteľné údaje.
:: Nastavenie procesu ripovania CD
Proces ripovania sa v aplikácii K3b nijako zvlášť nenastavuje. Najdôležitejšie je vybrať požadovaný kompresný algoritmus [v našom prípade Mp3 (Lame)]. Nasleduje výber zložky, do ktorej bude K3b ukladať vytvorené skladby, a nakoniec nastavenie názvov novo vytváraných súborov (pomocou tzv. špeciálnych reťazcov – special strings).
:: Spustenie procesu ripovania CD
Dialógové okno aplikácie K3b po výbere tlačidla Start Ripping
Po týchto úvodných krokoch je proces ripovania CD nastavený a môžeme ho odštartovať stlačením tlačidla Start Ripping. V tomto momente nám nezostáva nič iné iba čakať. V závislosti od výkonu nášho PC bude ripovanie CD trvať menej či viac minút. Doba transformácie údajov sa predĺži zväčša v prípade, keď chceme komprimovať veľké množstvo zdrojových súborov, uložených napr. na kľúči USB, resp. na pevnom disku (aj to je možné).
Okno zobrazujúce priebeh ripovania
Na obr. 3 možno vidieť priebeh procesu ripovania CD. K3b postupne vytvára súbory s požadovanými názvami a v požadovanom formáte (.mp3, .ogg...).
Potrebná aplikácia
Aplikácia K3b sama osebe neobsahuje nástroj na kompresiu údajov do formátu MP3. Na to používa externú aplikáciu (utilitu) s názvom Lame. Táto utilita je jednoúčelový nástroj na kompresiu vstupných údajov. Má množstvo parametrov, ktoré môžeme nastaviť. V praxi však používatelia nastavujú iba niektoré z nich. Ostatné sú využiteľné iba v špecifických prípadoch, resp. sú dôležité pre tých používateľov, ktorí radi experimentujú. Opisu vlastností aplikácie Lame sa budeme venovať v nasledujúcej časti seriálu.
Kompresia zvuku
Kompresia hudobných skladieb je nevyhnutná najmä z dôvodu šetrenia úložného priestoru. Napríklad keby sme chceli uložiť jednu minútu hudby v CD kvalite, potrebovali by sme na to 44 100 (počet vzoriek/s) × 2 (počet kanálov – stereo) × 2 (2 bajty) × 60 (s/min) = asi 10 MB. Trojminútová pesnička by tak zabrala približne 30 MB diskového priestoru a 20 skladieb napokon približne 600 MB.
Keďže takýto luxus si nemôžeme dovoliť, výskumníci pre nás pripravili rôzne kompresné algoritmy, ktorými transformujeme digitálne údaje do podoby zaberajúcej menej miesta na našich diskoch. Jedným z týchto kompresných algoritmov je aj MPEG Layer III (formát MP3), ktorý je založený na fakte, že ľudské ucho nie je schopné zachytiť niektoré frekvencie zvukového signálu. Jeho výhodou je vynikajúca kompresia vstupných údajov. Naopak, nevýhodná je skutočnosť, že ide o tzv. stratovú (lossy) kompresiu. Niektoré časti originálnej skladby sa po kompresii nenávratne stratia, z čoho vyplýva, že zo skladby MP3 už nikdy nebudeme môcť urobiť originál s pôvodnou kvalitou.
Nabudúce…
V budúcej časti seriálu uzavrieme tému výroby skladieb MP3. Opíšeme aplikáciu Lame, ktorá stojí v pozadí procesu kompresie údajov.
Zobrazit Galériu