Image
2.6.2017 0 Comments

Lietajúce autá: blízka či vzdialená budúcnosť?

O slovenskom projekte AeroMobil sme písali už viackrát (naposledy v PC REVUE č. 2/2017). Aeromobil, samozrejme, nie je jediný projekt lietajúceho auta na svete. Aj v minulosti ich bolo predstavených veľa, väčšinou však skončili pri prvom prototype. Najväčším problémom bývala nedoriešená transformácia, takže išlo viac-menej iba o autá, na ktoré boli namontované nosné plochy a letecký motor. Aby sme však pochopili problematiku, treba si ujasniť, akým výzvam tu konštruktéri čelia, pričom jednotlivé projekty používajú rôzne koncepcie. V prvom prípade sa počíta s tým, že lietajúce vozidlo dokáže prejsť ako automobil z centra mesta alebo blízkej oblasti na vhodnú vzletovo-pristávaciu plochu a následne po transformácii na lietadlo pokračuje do cieľovej destinácie. Tam po pristátí sa konvertuje do podoby auta a dôjde na blízku cieľovú adresu. Pri tomto type lietajúceho vozidla sa nepočíta s dlhými jazdami po cestných komunikáciách. Druhý koncept, ktorý využíva aj AeroMobil, je možnosť cestovania za každého počasia. Takže ak sa vypravíte napríklad z Bratislavy do Košíc, vzlietnete z vhodnej plochy a letíte. No ak to poveternostné podmienky neumožňujú, pristanete a zvyšnú trasu absolvujete automobilom. Na to, aby lietajúce vozidlo nebolo odkázané iba na používanie letísk, využívajú sa v zásade dve koncepcie, VTOL (Vertical Take-off and Landing) s vertikálnym vzletom a pristátím alebo STOL (Short Take-off and Landing) s krátkym vzletom a pristátím. Zariadenia VTOL môžu byť koncipované ako vrtuľník, X-koptéra, prípadne s pohonnými jednotkami so zmenou vektora ťahu. V kategórii STOL nájdete koncepcie vírnika alebo lietadla s meniteľným uhlom nábehu a mohutnou mechanizáciou krídla. Zásadný problém pri konštrukcii lietajúceho vozidla je potreba transformácie z automobilu na lietadlo. Určitá forma transformácie sa pritom vyžaduje bez ohľadu na použitú koncepciu, pri vrtuľníku či vírniku treba sklopiť rotor, ktorý by pri jazde prekážal, prípadne aj vrtuľu pohonnej jednotky. Pri kon ...

Článok je uzamknutý

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu pre predplatiteľov. S digitálnym predplatným už od 10 € získate neobmedzený prístup k uzamknutému obsahu na celý rok. Objednať si ho môžete TU. Ak ho už máte prihláste sa TU


Prihlásiť pomocou členstva PC REVUE

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

ANTIK SMART City E-kolobežka

05.02.2019 13:57

Hliníková skladacia elektrická kolobežka má moderný dizajn, jednoducho sa prenáša a jej parametre zaujmú aj náročnejších používateľov. Má elektrickú aj mechanickú brzdu, ­pričom obe sú spojené s brzdo ...

Magazín

Asistenčné systémy vozidiel / 2. časť

04.02.2019 13:37

V predchádzajúcej časti seriálu sme začali tému asistenčných systémov vozidiel a dozvedeli ste sa o viacerých najpoužívanejších, ako je ABS, ESP, adaptívny tempomat a pod. Ako uvidíte, moderné vozidlá ...

Magazín

Mazda CX5 2.5 Skyactiv-G194 AWD A/T Revolution Top: Najväčšia „atmosféra“ s výbornou výbavou

04.02.2019 13:16

Nová generácia Mazdy CX5 osloví výrazným dizajnom, charakterizovaným filozofiou KODO. Nezameniteľná maska chladiča s chrómovaným spodným lemom, prechádzajúca do rozširujúcich sa svetiel s okom, dáva v ...

Vyhľadávanie

Apsara Yogaton

Najnovšie videá



PC forum button