Image
9.7.2019 0 Comments

Lietadlá už budú môcť autonómne pristávať bez pilota aj na malých letiskách

Automatické pristávanie je už dlhší čas štandardný  postup pre komerčné lietadlá. Na zaistenie bezpečnej navigácie lietadla je však potrebná infraštruktúra, ktorou sú vybavené veľké letiská, no nedisponujú ňou tie menšie. Výskumníci z technických univerzít v Mníchove a Braunschweigu nedávno demonštrovali v rámci projektu C2Land úplne automatické pristátie s navigáciou s podporou videnia, ktorá na správne fungovanie nepotrebuje pozemné systémy.

Na veľkých letiskách umožňuje automatické pristávanie lietadiel s veľkou presnosťou systém ILS (Instrument Landing System). Jeho antény vysielajú rádiové signály pre systém autopilota, ktoré ho bezpečne prevedú cez pristávaciu dráhu. V súčasnosti sa vyvíjajú aj postupy umožňujúce automatické pristátie pomocou satelitnej navigácie. Aj tu sa však vyžaduje pozemný systém.

Absencia takýchto systémov na menších letiskách spôsobuje problémy najmä za zlej viditeľnosti – vtedy lietadlá jednoducho nemôžu lietať. Cieľom projektu C2Land, podporovaného nemeckou spolkovou vládou, je vyvinúť pristávací systém, ktorý umožní malým lietadlám pristáť bez pomoci pozemných systémov.

Autopilot používa na navigáciu signály GPS. Tie sú však náchylné na nepresnosti v meraní napríklad v dôsledku atmosférických porúch. Súčasné postupy priblíženia pomocou GPS vyžadujú, aby piloti prevzali kontrolu v nadmorskej výške najmenej 60 metrov a pristáli s lietadlom ručne.

Tím TU Braunschweig navrhol optický referenčný systém, aby sa umožnilo úplne automatické pristátie. Pri normálnej viditeľnosti poskytuje údaje kamera, za zníženej viditeľnosti infračervená kamera. Výskumníci vyvinuli vlastný softvér na spracovanie obrazu, ktorý na základe údajov prijímaných z kamery umožňuje systému určiť, kde sa lietadlo nachádza vzhľadom na pristávaciu dráhu.

Výskumníci z TU v Mníchove vyvinuli automatický riadiaci systém Fly-by-Wire, ktorým vybavili vlastné výskumné lietadlo, modifikovaný model Diamond DA42. Aby sa umožnilo automatické pristátie, boli do softvéru integrované ďalšie funkcie, ako napríklad porovnanie údajov z kamier so signálmi GPS, výpočet virtuálnej zostupovej dráhy na pristátie, ako aj riadenie letu v rôznych fázach priblíženia.

Koncom mája výskumné lietadlo pristálo úplne automaticky na letisku Diamond Aircraft vo Wiener Neustadte. Testovací pilot Thomas Wimmer je úplne presvedčený o schopnostiach pristávacieho systému: „Kamery rozoznávajú dráhu už vo veľkej vzdialenosti od letiska. Systém potom vedie lietadlo počas priblíženia úplne automaticky a pristane presne na stredovej čiare dráhy.“

Zdroj: phys.org.

Zobrazit Galériu
Autor: Redakcia

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Technológie

Umelá inteligencia sa naučila chápať a riešiť úlohy. Zvládla školský test ôsmakov

16.09.2019 00:10

Aristo úspešne absolvoval školský test pre ôsmakov. Možno si poviete, že to nie je nič zvláštne, lenže Aristo nie je školák, ale program umelej inteligencie. A odborníci považujú zvládnutie tejto úlo ...

Technológie

Nová virálna aplikácia dokáže vložiť vašu tvár do filmov a televíznych relácií

04.09.2019 00:15

V Číne žne úspechy bezplatná aplikácia Zao, ktorá s využitím jedinej fotografie dokáže vložiť vašu tvár do scén zo stoviek filmov a televíznych relácií. Aplikácia sa po svojom uvedení rýchlo dostala ...

Technológie

Umelá inteligencia píše lepšie reklamné slogany ako copywriteri

26.08.2019 00:10

V duchu blížiacej sa robotizácie povolaní, JPMorgan Chase podpísal päťročnú dohodu so softvérovým startupom, ktorý využíva umelú inteligenciu na písanie marketingových textov. V pilotných testoch JPM ...

q

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

AMCHAM 2019

Najnovšie videá

elearn

IT GALA stvorec 2019