Image
9.7.2019 0 Comments

Lietadlá už budú môcť autonómne pristávať bez pilota aj na malých letiskách

Automatické pristávanie je už dlhší čas štandardný  postup pre komerčné lietadlá. Na zaistenie bezpečnej navigácie lietadla je však potrebná infraštruktúra, ktorou sú vybavené veľké letiská, no nedisponujú ňou tie menšie. Výskumníci z technických univerzít v Mníchove a Braunschweigu nedávno demonštrovali v rámci projektu C2Land úplne automatické pristátie s navigáciou s podporou videnia, ktorá na správne fungovanie nepotrebuje pozemné systémy.

Na veľkých letiskách umožňuje automatické pristávanie lietadiel s veľkou presnosťou systém ILS (Instrument Landing System). Jeho antény vysielajú rádiové signály pre systém autopilota, ktoré ho bezpečne prevedú cez pristávaciu dráhu. V súčasnosti sa vyvíjajú aj postupy umožňujúce automatické pristátie pomocou satelitnej navigácie. Aj tu sa však vyžaduje pozemný systém.

Absencia takýchto systémov na menších letiskách spôsobuje problémy najmä za zlej viditeľnosti – vtedy lietadlá jednoducho nemôžu lietať. Cieľom projektu C2Land, podporovaného nemeckou spolkovou vládou, je vyvinúť pristávací systém, ktorý umožní malým lietadlám pristáť bez pomoci pozemných systémov.

Autopilot používa na navigáciu signály GPS. Tie sú však náchylné na nepresnosti v meraní napríklad v dôsledku atmosférických porúch. Súčasné postupy priblíženia pomocou GPS vyžadujú, aby piloti prevzali kontrolu v nadmorskej výške najmenej 60 metrov a pristáli s lietadlom ručne.

Tím TU Braunschweig navrhol optický referenčný systém, aby sa umožnilo úplne automatické pristátie. Pri normálnej viditeľnosti poskytuje údaje kamera, za zníženej viditeľnosti infračervená kamera. Výskumníci vyvinuli vlastný softvér na spracovanie obrazu, ktorý na základe údajov prijímaných z kamery umožňuje systému určiť, kde sa lietadlo nachádza vzhľadom na pristávaciu dráhu.

Výskumníci z TU v Mníchove vyvinuli automatický riadiaci systém Fly-by-Wire, ktorým vybavili vlastné výskumné lietadlo, modifikovaný model Diamond DA42. Aby sa umožnilo automatické pristátie, boli do softvéru integrované ďalšie funkcie, ako napríklad porovnanie údajov z kamier so signálmi GPS, výpočet virtuálnej zostupovej dráhy na pristátie, ako aj riadenie letu v rôznych fázach priblíženia.

Koncom mája výskumné lietadlo pristálo úplne automaticky na letisku Diamond Aircraft vo Wiener Neustadte. Testovací pilot Thomas Wimmer je úplne presvedčený o schopnostiach pristávacieho systému: „Kamery rozoznávajú dráhu už vo veľkej vzdialenosti od letiska. Systém potom vedie lietadlo počas priblíženia úplne automaticky a pristane presne na stredovej čiare dráhy.“

Zdroj: phys.org.

Zobrazit Galériu
Autor: Redakcia

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Technológie 1

V nemocnici začali chýbať zdravotné sestričky. Vedenie kúpilo robota a všetci boli spokojní

17.07.2019 00:10

Dopyt po zdravotných sestrách v nemocniciach je veľmi vysoký a neustále rastie. Ich súčasný nedostatok si vynútil nezvyčajné riešenie. V niekoľkých nemocniciach v Texase sa začal používať robot menom ...

Technológie 2

Viete, kto počúva, keď sa rozprávate s Asistentom Google, Siri alebo Alexou?

16.07.2019 00:15

Google, Amazon aj Apple tvrdia, že ich virtuálni asistenti s umelou inteligenciou nás počúvajú iba preto aby nám uľahčili život. Belgický novinár Tim Verheyden však bol zvedavý, ako to naozaj funguje, ...

Technológie

Umelá inteligencia simulovala vesmír. Astrofyzici nevedia, ako to urobila

02.07.2019 00:15

Vedci po prvýkrát použili umelú inteligenciu na vytvorenie komplexných trojrozmerných simulácií vesmíru. Model D3M (Deep Density Displacement Model) s umelou inteligenciou je taký presný a rýchly, že ...

q

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Najnovšie videá