Image
9.7.2019 0 Comments

Lietadlá už budú môcť autonómne pristávať bez pilota aj na malých letiskách

Automatické pristávanie je už dlhší čas štandardný  postup pre komerčné lietadlá. Na zaistenie bezpečnej navigácie lietadla je však potrebná infraštruktúra, ktorou sú vybavené veľké letiská, no nedisponujú ňou tie menšie. Výskumníci z technických univerzít v Mníchove a Braunschweigu nedávno demonštrovali v rámci projektu C2Land úplne automatické pristátie s navigáciou s podporou videnia, ktorá na správne fungovanie nepotrebuje pozemné systémy.

Na veľkých letiskách umožňuje automatické pristávanie lietadiel s veľkou presnosťou systém ILS (Instrument Landing System). Jeho antény vysielajú rádiové signály pre systém autopilota, ktoré ho bezpečne prevedú cez pristávaciu dráhu. V súčasnosti sa vyvíjajú aj postupy umožňujúce automatické pristátie pomocou satelitnej navigácie. Aj tu sa však vyžaduje pozemný systém.

Absencia takýchto systémov na menších letiskách spôsobuje problémy najmä za zlej viditeľnosti – vtedy lietadlá jednoducho nemôžu lietať. Cieľom projektu C2Land, podporovaného nemeckou spolkovou vládou, je vyvinúť pristávací systém, ktorý umožní malým lietadlám pristáť bez pomoci pozemných systémov.

Autopilot používa na navigáciu signály GPS. Tie sú však náchylné na nepresnosti v meraní napríklad v dôsledku atmosférických porúch. Súčasné postupy priblíženia pomocou GPS vyžadujú, aby piloti prevzali kontrolu v nadmorskej výške najmenej 60 metrov a pristáli s lietadlom ručne.

Tím TU Braunschweig navrhol optický referenčný systém, aby sa umožnilo úplne automatické pristátie. Pri normálnej viditeľnosti poskytuje údaje kamera, za zníženej viditeľnosti infračervená kamera. Výskumníci vyvinuli vlastný softvér na spracovanie obrazu, ktorý na základe údajov prijímaných z kamery umožňuje systému určiť, kde sa lietadlo nachádza vzhľadom na pristávaciu dráhu.

Výskumníci z TU v Mníchove vyvinuli automatický riadiaci systém Fly-by-Wire, ktorým vybavili vlastné výskumné lietadlo, modifikovaný model Diamond DA42. Aby sa umožnilo automatické pristátie, boli do softvéru integrované ďalšie funkcie, ako napríklad porovnanie údajov z kamier so signálmi GPS, výpočet virtuálnej zostupovej dráhy na pristátie, ako aj riadenie letu v rôznych fázach priblíženia.

Koncom mája výskumné lietadlo pristálo úplne automaticky na letisku Diamond Aircraft vo Wiener Neustadte. Testovací pilot Thomas Wimmer je úplne presvedčený o schopnostiach pristávacieho systému: „Kamery rozoznávajú dráhu už vo veľkej vzdialenosti od letiska. Systém potom vedie lietadlo počas priblíženia úplne automaticky a pristane presne na stredovej čiare dráhy.“

Zdroj: phys.org.

Zobrazit Galériu
Autor: Redakcia

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Technológie

Facebook naučil umelú inteligenciu matematiku a riešiť diferenciálne a integrálne rovnice

16.01.2020 00:15

Facebook vyškolil svoju umelú inteligenciu na riešenie najťažších matematických problémov. V skutočnosti naučil neurónovú sieť vidieť komplexné matematické rovnice „ako druh jazyka a potom ich riešiť ...

Technológie

Video: Triedič lego kociek ovládaný umelou inteligenciou

02.01.2020 00:08

Ak chcete urobiť poriadok vo svojej zbierke lego kociek, iste by sa vám hodil doma tento stroj, ktorý by vykonal prácu za vás. Je postavený takmer výlučne z lego súčastí (okrem toho obsahuje ešte Rasp ...

Technológie

Umelá inteligencia DeepMind Dreamer sa učí podľa minulosti predpovedať budúcnosť

31.12.2019 00:00

Niektoré systémy umelej inteligencie dosahujú ciele na základe minulých skúseností. Zovšeobecňujú ich na nové situácie a prostredia, s ktorými sa predtým nestretli. Ukázalo sa, že reinforcement learni ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Najnovšie videá