Image
9.7.2019 0 Comments

Lietadlá už budú môcť autonómne pristávať bez pilota aj na malých letiskách

Automatické pristávanie je už dlhší čas štandardný  postup pre komerčné lietadlá. Na zaistenie bezpečnej navigácie lietadla je však potrebná infraštruktúra, ktorou sú vybavené veľké letiská, no nedisponujú ňou tie menšie. Výskumníci z technických univerzít v Mníchove a Braunschweigu nedávno demonštrovali v rámci projektu C2Land úplne automatické pristátie s navigáciou s podporou videnia, ktorá na správne fungovanie nepotrebuje pozemné systémy.

Na veľkých letiskách umožňuje automatické pristávanie lietadiel s veľkou presnosťou systém ILS (Instrument Landing System). Jeho antény vysielajú rádiové signály pre systém autopilota, ktoré ho bezpečne prevedú cez pristávaciu dráhu. V súčasnosti sa vyvíjajú aj postupy umožňujúce automatické pristátie pomocou satelitnej navigácie. Aj tu sa však vyžaduje pozemný systém.

Absencia takýchto systémov na menších letiskách spôsobuje problémy najmä za zlej viditeľnosti – vtedy lietadlá jednoducho nemôžu lietať. Cieľom projektu C2Land, podporovaného nemeckou spolkovou vládou, je vyvinúť pristávací systém, ktorý umožní malým lietadlám pristáť bez pomoci pozemných systémov.

Autopilot používa na navigáciu signály GPS. Tie sú však náchylné na nepresnosti v meraní napríklad v dôsledku atmosférických porúch. Súčasné postupy priblíženia pomocou GPS vyžadujú, aby piloti prevzali kontrolu v nadmorskej výške najmenej 60 metrov a pristáli s lietadlom ručne.

Tím TU Braunschweig navrhol optický referenčný systém, aby sa umožnilo úplne automatické pristátie. Pri normálnej viditeľnosti poskytuje údaje kamera, za zníženej viditeľnosti infračervená kamera. Výskumníci vyvinuli vlastný softvér na spracovanie obrazu, ktorý na základe údajov prijímaných z kamery umožňuje systému určiť, kde sa lietadlo nachádza vzhľadom na pristávaciu dráhu.

Výskumníci z TU v Mníchove vyvinuli automatický riadiaci systém Fly-by-Wire, ktorým vybavili vlastné výskumné lietadlo, modifikovaný model Diamond DA42. Aby sa umožnilo automatické pristátie, boli do softvéru integrované ďalšie funkcie, ako napríklad porovnanie údajov z kamier so signálmi GPS, výpočet virtuálnej zostupovej dráhy na pristátie, ako aj riadenie letu v rôznych fázach priblíženia.

Koncom mája výskumné lietadlo pristálo úplne automaticky na letisku Diamond Aircraft vo Wiener Neustadte. Testovací pilot Thomas Wimmer je úplne presvedčený o schopnostiach pristávacieho systému: „Kamery rozoznávajú dráhu už vo veľkej vzdialenosti od letiska. Systém potom vedie lietadlo počas priblíženia úplne automaticky a pristane presne na stredovej čiare dráhy.“

Zdroj: phys.org.

Zobrazit Galériu
Autor: Redakcia

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Technológie

Spleeter dokáže pomocu UI oddeliť vokály v akejkoľvek pesničke

08.11.2019 00:05

Rozdeliť pieseň na samostatné vokály a nástroje bol pre producentov či DJov vždy veľký problém. Existuje síce veľa spôsobov, ako to urobiť, ale tento proces môže byť časovo náročný a výsledky sú často ...

Technológie 3

Firmy začínajú pri nábore pracovníkov skenovať tváre uchádzačov a vyhodnocovať ich pomocou UI

04.11.2019 00:10

Spoločnosť HireVue s úspechom predáva nástroj, ktorý využíva technológiu rozpoznávania tváre a umelú inteligenciu na preosievanie uchádzačov o zamestnanie a odporúčanie, koho z nich zamestnať. Produk ...

Technológie 2

Umelá inteligencia zmení každú prácu a zvýši dopyt po tvorivých schopnostiach

31.10.2019 00:00

Podľa novej štúdie umelá inteligencia pravdepodobne zmení spôsob vykonávania každej práce. Eliminuje práce súvisiace s opakujúcimi sa úlohami, ale zároveň zvýši potrebu tvorivého myslenia. Tieto ziste ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

ITAPA_2019

Najnovšie videá