Image
6.4.2019 0 Comments

Recenzia: Lexus RX 450h E-four Luxury Edition - Rodinné SUV z lepšej spoločnosti

Modelový rad Lexus RX má za sebou pomerne bohatú históriu. Prvú generáciu Lexus uviedol už v roku 1998 a išlo vtedy o prvé luxusné SUV na trhu. V roku 2004 bol model RX 400h prvým luxusným SUV s hybridným pohonom. Model RX 450h bol po prvýkrát predstavený na autosalóne vo Frankfurte v roku 2015. My sme testovali najnovšiu verziu Lexus RX 450h E-four Luxury Edition.

Už názov napovedá, že ide o najvyššiu výbavu s pohonom všetkých kolies. Ostro rezané dizajnové rysy s odvážnymi krivkami a do stredu sa zbiehajúcou prednou maskou korešpondujú s najnovšou dizajnovou líniou Lexusu. Dizajn podčiarkujú trojité predné LED svetlomety denného svietenia s lemom, v tvare ostrého L aj nové LED hmlovky s funkciou prisvetľovania do zákrut. LED technológiu využívajú aj zadné skupinové svetlá, ktoré vyčnievajú do priestoru a tvoria tak zaujímavý dizajnový prvok. O pohon sa stará kompletne prepracovaný hybridný systém pozostávajúci z 3,5 l benzínového šesťvalca s výkonom 193 kW a krútiacim momentom 335 Nm, kombinovaný s dvojicou elektromotorov.

Predným s výkonom 123 kW a krútiacim momentom 335 Nm a zadným s výkonom 50 kW a krútiacim momentom 139 Nm. Zadný elektromotor slúži na separátny pohon zadnej nápravy. NiMh batéria pozostáva z 240 článkov a pracuje s napätím 288 V. Hybridný systém pracuje s napätím 650 V. Vozidlo je už na prvý pohľad mohutné a po usadnutí dovnútra sa pocit obrovského priestoru a pohodlia potvrdzuje. Predné sedadlá sú elektricky nastaviteľné a obidve majú možnosť uloženia až troch cestujúcich. Zadné sedadlá sú posuvné, s elektricky nastaviteľným sklonom. Všetky sedadlá majú systém automatického vyhrievania aj vetrania. Nastaviť ho však môžete pre každé sedadlo aj ručne. Sedadlá majú kožené čalúnenie, rovnaké nájdete aj na časti palubnej dosky a výplniach dverí. Volant je kombinácia lešteného dreva a kože. Prístrojový panel je tvorený dvojicou klasických ručičkových ukazovateľov výkonu hybridného systému a rýchlosti. Medzi nimi je umiestnený farebný multifunkčný displej palubného počítača.

Stredu palubnej dosky dominuje 12,3" displej multimediálneho systému, pod ním sú umiestnené klasické ručičkové hodinky. Ovládanie systému je zverené úplne novému ovládaču Remote Touch na stredovej konzole. Ten je vybavený netradičným štvorsmerným polohovacím prvkom na spôsob joysticku, jeho pohyb je však v rovine bez nakláňania, takže ide o akýsi touchpad s pohyblivou plochou. Ovládanie ním je netradičné a vyžaduje trochu cviku, ale po krátkom čase je to v pohode. O zábavu sa stará prémiový systém highendovej značky Mark Levinson s 15 reproduktormi. Okrem bežných funkcií umožňuje prehrávanie CD aj DVD video a príjem digitálneho rozhlasu DAB. Zo zvukovej stránky ide o jeden z najlepších systémov, s akým sa môžete v autách stretnúť.

Ako sa dá očakávať, RX 450h je vybavený bohatou porciou asistenčných systémov a doplnkovej výbavy. Jeden z najvýraznejších prvkov je tu nový širokouhlý farebný projekčný priehľadový displej (HUD), ktorý premieta údaje priamo na čelné sklo. Ide o najnovšiu generáciu HUD, zobrazenie je vysoko kontrastné a čitateľné vo všetkých svetelných podmienkach, veľmi dobre je spracované zobrazenie navigačných pokynov, ktoré sa zobrazujú iba v prípade, keď sa blíži zmena smeru či križovatka.

Zobrazenie križovatiek je dynamické, s animovanou šípkou plánovanej trasy. Je to veľmi prehľadné a vodič pritom nemusí odpútavať zrak od cesty. Vzhľadom na rozmery auta je výborný pomocník takmer 360° kamerový systém, ktorý prehľadne zobrazuje situáciu okolo vozidla pohľadom zhora spoločne s kontrolnými a navádzacími čiarami. Pohľady kamier si možno približovať a meniť. Bezpečnosť je zverená balíku systémov Lexus Safety Sense+. Jeho srdcom je prednárazový bezpečnostný systém s rozpoznávaním chodcov. Ten využíva predný radar a kameru a v prípade hroziacej kolízie najprv vodiča upozorní, a ak ten nereaguje, automaticky spustí brzdenie. Systém tak dokáže zabrániť zrážke alebo aspoň minimalizovať jej následky.

Adaptívny tempomat pracuje do nulovej rýchlosti, takže pomôže aj pri jazde v kolónach. Vo výbave je aj asistent na udržiavanie v jazdnom pruhu. Ten pri neúmyselnom vybočení upozorní vodiča a vyvinie silu v riadení na návrat do stredu pruhu. Oproti iným systémom je však riadiaci účinok nižší. Údaje zo systému sledovania jazdného pruhu vyhodnocuje aj systém detekcie únavy vodiča a pri nerovnomernej jazde vám odporučí prestávku. Samozrejmosť je systém sledovania mŕtvych uhlov a križujúcej premávky za vozidlom pri cúvaní. K dispozícii je aj systém čítania dopravných značiek.


Priehľadový displej RX450h patrí k najlepším aj v rámci prémiovej triedy vozidiel

Jazdenie s RX 450h je veľmi príjemný zážitok. Auto je pohodlné, priestranné a výborne odhlučnené. Vozidlo malo v testovanej výbave adaptívny podvozok, ktorý prispôsobuje svoju charakteristiku zvolenému jazdnému režimu eko, sport alebo sport+. Vzhľadom na koncepciu 4×4 s elektrickým pohonom zadnej nápravy je záťah citeľný a vozidlo nemá problém s prenosom veľkého krútiaceho momentu na vozovku. Adaptívny tempomat reagoval vo všetkých situáciách spoľahlivo. Pri jazde v kolóne pri malých rýchlostiach sa osvedčil v spolupráci so systémom udržiavania v jazdnom pruhu.

Systém čítania dopravných značiek je ešte staršej koncepcie, to znamená, že iba fyzicky číta značky a nevie údaje o chýbajúcich prevziať z navigácie, ako to robia novšie systémy. Úspešnosť čítania bola dobrá, ale nie bezchybná. Ako som sa už zmienil, výborný je priehľadový displej, ktorý patrí medzi najlepšie aj v rámci prémiového segmentu. Osvetlenie je celé zverené technológii LED, v našej výbave bol aj systém adaptívnych svetlometov. Tie pri prepnutí na diaľkové svetlá automaticky vykrývajú sektory, kde sa nachádzajú protiidúce alebo pred vami idúce autá. Systém pracoval veľmi spoľahlivo a ani raz som nezaznamenal, že by niektoré z vozidiel oslnil. Trochu zvláštne však automatika svetiel pracovala pri výjazde serpentínami v noci, keď odmietala zapnúť diaľkové svetlá v zákrutách pred vjazdom na rovný úsek. Očividne však nešlo o chybu, ale vlastnosť systému, pretože sa takto správal vždy.

Centrálny displej s 12,3" uhlopriečkou má vysoké rozlíšenie a v kombinácii s ovládačom Remote Touch po troche zácviku aj jednoduché ovládanie. Grafika je vcelku pekná a zrozumiteľná, facelift by si však zaslúžila navigácia, ktorá síce funguje výborne, no jej grafika je na dnešné pomery dosť zastaraná. Našťastie to zachraňuje vynikajúco zvládnuté zobrazenie navigačných pokynov na priehľadovom displeji. Z praktických drobností oceňujem bezdrôtové nabíjanie mobilu či automatické ovládanie vyhrievania a vetrania sedačiek. Ovládanie je však trochu prekombinované a každé sedadlo má zvlášť tlačidlo vyhrievania, vetrania a automatiky. Počas testu som dosiahol celkovú spotrebu 8,2 l/100 km. Pri jazdení po meste a okreskách sa spotreba pohybuje okolo 7,2 až 7,4 l/100 km. Vzhľadom na veľkosť vozidla a 3,5 l benzínový šesťvalec je spotreba veľmi slušná, takže hybridný systém je jednoznačný prínos. 

Parametre:

• Model: Lexus RX 450h E-four Luxury Edition; motor: radový zážihový šesťvalec + elektromotor + samostatný elektromotor pre zadnú nápravu; palivo: benzín; objem: 3450 cm³; výkon spaľovacieho motora: 193 kW/ 6000 ot./min; krútiaci moment: 335 Nm/4600 ot./min; výkon elektromotorov predný/zadný: 123 kW/50 kW; celkový výkon hybridného systému: 230 kW; akumulátor: NiMH, 288 V; max. rýchlosť: 200 km/h; zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,7 s; emisná norma: Euro 6; celková hmotnosť: 2790 kg               

• Cena modelu od: 61 700 EUR

• Cena testovaného vozidla: 73 600 EUR

PLUSY, MÍNUSY:

+ Výborné jazdné vlastnosti, vysoký výkon, výbava, veľa miesta pre posádku, ozvučenie
- Zastaraná grafika navigácie

HODNOTENIE:

Jazdné vlastnosti:  98 %
Spotreba: 90%
Priestor, pohodlie: 100 %
Technol. výbava: 90 %
Ostatná výbava: 95 %
Ovládanie: 90 %
Vyhotovenie:  100 %
Celkovo: 95 %

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

BMW i3 120Ah / Stálica, ktorá vás odvezie ďalej

08.05.2019 09:44

BMW i3 sme u nás naposledy recenzovali v minulom roku vo verzii i3S REX, ktorá bola vybavená batériou s kapacitou 33,2 kWh (94 Ah) a prídavným benzínovým generátorom REX na predĺženie dojazdu. Písmeno ...

Magazín

Opel Insignia GSi Sports Tourer / Rodinný krásavec

08.05.2019 09:36

Insignia je vlajková loď automobilky Opel a teraz prichádza vo verzii kombi aj v športovo ladenom variante GSi (Grand Sport Injection). Opel touto verziou mieri predovšetkým na oteckov rodín, ktorí oc ...

Magazín

Vodík ako budúcnosť dopravy?

08.05.2019 09:06

Hitom posledných rokov je elektromobilita a často sa stretávame aj v médiách s informáciami, že budúcnosť bude patriť práve elektromobilom. Môžeme o tom polemizovať, môžeme s tým aj nesúhlasiť, ale mi ...

q

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

SecTec_2019

Najnovšie videá

Cyber Central Malware Analysis Training


PC forum button