Image
28.12.2018 2 Comments

LG OLED TV s inteligentným procesorom α9: najvyššia kvalita televízneho zobrazenia

OLED je najmladšia komerčne využitá technológia, napriek tomu si za relatívne krátky čas vydobyla všeobecné uznanie ako doteraz najvyššia dosiahnutá kvalita televízneho obrazu. Hlavná prednosť obrazoviek OLED je vynikajúci kontrast a dokonalé farebné podanie obrazu. Pri obsahu s rýchlym pohybom – či už ide o športové prenosy, alebo akčné hry – oceníme aj schopnosť maximálne rýchlej reakcie systému na zmeny, latencia je pri obrazovkách OLED rádovo kratšia než pri LCD. (Zatiaľ čo pri LCD je latencia 2 až 16 ms, pri OLED je menšia ako 0,01 ms.) Výsledkom je reprodukcia úplne plynulého pohybu na obrazovkách OLED. V neposlednom rade je už naznačenou výhodou veľmi tenké vyhotovenie obrazovky, ktoré umožňuje skonštruovať televízor, ktorý si zavesíme na stenu skôr ako plagát alebo zarámovaný obraz - obrazovka má hrúbku len pár milimetrov (nevyhnutná elektronika, konektory a reproduktory sú potom, samozrejme, v externom boxe) . Výsledok je aj vzhľadovo dokonalý... Napríklad LG OLED W8 po inštalácii na stenu (teda vrátane mechanizmu zavesenia) má hrúbku iba 4 mm.

Máme sa báť?

Úspech televízorov OLED nedáva spať konkurencii vyrábajúcej stále LCD obrazovky. Samozrejme, že aj rivali zlepšujú svoje produkty, v poslednom čase napríklad použitím nanočastíc (tzv. kvantových bodov) v zložení farebných filtrov. No základný princíp LCD ­zobrazovania zostáva rovnaký a s ním aj známe nedostatky. Neprehliadnuteľná je však aj snaha týchto firiem technológiu OLED „ohovoriť“ zdôrazňovaním jej údajných ­slabých miest. Predovšetkým ide o nebezpečenstvo tzv. zvyškového obrazu, označovaného aj ako „vypálenie“. Pokiaľ na ľubovoľnom displeji necháme dlho zobrazený nejaký statický motív, napríklad tabuľku, môže na zobrazovacích prvkoch zostať zvyškový elektrický náboj, ktorý zapríčiní, že akýsi obrys, „duch“ tohto motívu, zostane po nejaký čas zachovaný aj pri reprodukcii iného obrazu. K tomuto javu môže dôjsť pri akejkoľvek obrazovke, teda aj LCD, no je pravda, že aktívne displeje (či už išlo o plazmové, alebo teraz OLED) sú na to náchylnejšie. A výrobcovia LCD prijímačov preto radi publikujú rôzne „nezávislé“ testy, ktoré majú tento problém dokázať. Vec však má háčik: aby k vypáleniu došlo, museli by sme televízor používať neštandardným spôsobom, teda napríklad ako monitor počítača (niekoľkohodinové zobrazenie plochy s ikonami) alebo ako reklamný panel niekde v predajni. Preto aj testovacie tímy, ktoré majú vypaľovanie obrazu preukázať, podrobujú obrazovky OLED doslova signálovej tortúre. No bežný používateľ tak nepostupuje; pri normálnom používaní ­televízora, t. j. pri sledovaní vysielania, streamovaní videoarchívov alebo prehrávaní videí z rôznych nosičov (DVD, Blu-ray, pevný disk), nič podobné nehrozí.

Krotitelia duchov

O nebezpečenstve zvyškového obrazu navyše vedia aj firmy vyrábajúce obrazovky OLED a svoje televízory vybavujú celou škálou funkcií, ktoré vznik „duchov“ eliminujú. Napríklad aby nedošlo k „vypáleniu“ loga sledovanej stanice, obraz v minútovom intervale na obrazovke mení svoju polohu o jeden bod vo všetkých smeroch – to, samozrejme, divák nemôže postrehnúť. Po vypnutí televízora do pohotovostného režimu sa vždy (ak bol v prevádzke aspoň 4 hodiny) automaticky aktivuje režim kalibrácie, ktorý prípadný zvyškový náboj odstraňuje (trvá asi 8 minút, ale prebieha úplne nenápadne pri zdanlivo vypnutom televízore). Ešte účinnejšie vyčistenie obrazovky od potenciálnych zvyškov nábojov sa opäť automaticky spúšťa po dlhšom čase prevádzky (2000, respektíve 1500 hodín - podľa modelu, prípadne možno túto funkciu spustiť manuálne v menu TV). Táto hĺbková kalibrácia trvá zhruba 60 minút. K odstráneniu nebezpečenstva tvorby zostatkového obrazu prispievajú aj niektoré drobnejšie funkcie televízora - napríklad automatické zníženie jasu pri detekcii statického obrazu, časový limit, počas ktorého sú zobrazené údaje menu a podobných informačných zverejnení, alebo interval, po ktorom sa pri statickom obraze a nečinnosti používateľa automaticky spúšťa šetrič obrazovky.

Pozor na písmenká

A skôr úsmevná poznámka na záver: Výrobcovia LCD televízorov síce na technológii OLED nenechávajú „nitku suchú“, napriek tomu svoje novinky pomenúvajú tak, aby názov u nepoučeného zákazníka vyvolával dojem príbuznosti práve s obrazovkami OLED. Či už ide o QLED (Samsung, TCL), alebo ULED (Hisense), stávka na „prehliadnutie“ je zjavná. Ale nenechajte sa mýliť. Aj v novom kabáte s mimikry ide stále o staré známe LCD so všetkými systémovými chorobami.

Samozrejme, žiadny technický produkt nie je stopercentne dokonalý, to platí aj pre obrazovky OLED. No bolo by veľkou škodou nechať sa zveličením údajných slabín pripraviť o to najdôležitejšie: najvyššiu kvalitu, ku ktorej sa televízna technika zatiaľ dopracovala. A tou je práve technológia OLED, čo dokazujú nielen recenzie a hodnotenia odbornej tlače, ale aj skúsenosti používateľov. Len vlani sa celosvetovo predalo okolo 2 miliónov televízorov OLED (čo vzhľadom na vyššie ceny nie je zanedbateľné), na tento rok sa predpokladá asi päťdesiatpercentný nárast. Aj to iste stojí za zamyslenie: Keby OLED naozaj bol taký problematický, ako sa nám výrobcovia LCD snažia vsugerovať, malo by oň záujem stále viac ľudí na celom svete?

Zobrazit Galériu
Autor: Marek Sojak

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

Quo vadis, Facebook?

16.10.2019 13:54

Facebook je s počtom 2,14 miliardy aktívnych používateľov v súčasnosti najväčšia sociálna sieť na svete. To však neznamená, že sa nemusí vyvíjať či súperiť s konkurenciou. Kto ešte nemá vlastnú krypt ...

Magazín 1

Bude mať UI raz aj vedomie? Juraj Jánošík, ESET

19.10.2019 00:05

Umelá inteligencia je téma, ktorá v posledných rokoch výrazne nabrala na popularite. Svedčí o tom množstvo technológií odkazujúcich na umelú inteligenciu. Čoraz častejšie sa hovorí o autonómnych autác ...

Magazín

Príbeh SpaceX

15.10.2019 11:31

História spoločnosti s úplným názvom Space Exploration Technologies Corporation, ktorá podniká v aerokozmickom priemysle, sa začala písať v roku 2002. Založil ju Elon Musk, ktorý sa predajom svojho po ...

2 Comments

  1. Platená reklama??? reakcia na: LG OLED TV s inteligentným procesorom α9: najvyššia kvalita televízneho zobrazenia
    29.12.2018 11:12
    pripadá mi to ako reklamný článok od LG... moc jednostranné hodnotenie... myslím, že OLED má ešte trochu viac "detských nemocí", pre ktoré ho zatiaľ neprebrali aj ostatní výrobcovia... možno ešte treba trochu viac času na ich odstránenie a potom mu môže patriť svet...
    Reagovať
    • RE: Platená reklama??? reakcia na: Platená reklama???
      4.1.2019 18:01
      Je to PR. Článok s úplne rovnakým textom je vo viacerých médiách a je označený PR. Aj keď je OLED momentálne naozaj najlepší.
      Reagovať

Vyhľadávanie

ITAPA_2019

Najnovšie videá

Dgitalna medicina
MANDAYIT 2019