Image
8.2.2013 0 Comments

Koniec chodenia po úradoch?

Peter_Kazimir_MF.jpg Komunikácia ľudí s úradmi má byť na Slovensku jednoduchšia. Ministerstvo financií totiž predložilo do pripomienkového konania návrh zákona o elektronickom výkone verejnej moci, ktorý má byť základným predpokladom na realizáciu e-governmentu v slovenských podmienkach. "Ide o prelomovú právnu normu, ktorá zrovnoprávňuje papierovú a elektronickú formu komunikácie medzi občanmi a podnikateľmi na jednej strane a štátom na strane druhej," uvádza rezort financií v tlačovej správe.

Zákon je pritom podľa ministra Petra Kažimíra nevyhnutným predpokladom na zavedenie pravidla "jedenkrát a dosť", čo znamená, že štát nebude vyžadovať opätovne predloženie dokumentov, ktorými už jeho orgány disponujú. Ministerstvo financií pri príprave zákona spolupracovalo a hľadalo konsenzus s viacerými rezortmi, ako aj mimovládnymi organizáciami a to najmä s IT Asociáciou Slovenska, Slovenskou bankovou asociáciou a Spoločnosťou pre otvorené informačné technológie.

Dôležitým prínosom návrhu zákona je podľa rezortu financií zavedenie úplne nových právnych inštitútov, ktoré súčasná legislatíva nepozná. Ide napríklad o elektronické schránky, identifikáciu a autentifikáciu osôb, autorizáciu či zriadenie inštitútu referenčných registrov. "Prepojenie týchto registrov umožní práve to, že štátne a verejné inštitúcie budú navonok vystupovať ako jeden subjekt a nebudú od občanov a firiem opakovane požadovať informácie," tvrdí ministerstvo.

Návrh zákona tiež ustanovuje elektronickú alternatívu k existujúcim právnym inštitútom, ktoré sa buď v súčasnosti realizujú papierovou formou, alebo je ich úprava nejednotná. Legislatívne sa teda upravuje najmä architektúra informačných systémov a elektronická komunikácia štátnych a verejných orgánov navzájom, elektronické podanie a elektronická úradná písomnosť a tiež elektronické doručovanie dokumentov.

Nová právna úprava tiež špecifikuje takzvané prístupové miesta, ktoré budú slúžiť ako brány pre komunikáciu medzi občanmi a podnikateľskými subjektmi na jednej strane a štátnymi a verejnými orgánmi na strane druhej. "Výhodou týchto integrovaných obslužných miest je napríklad to, že prostredníctvom nich dokážu v plnom rozsahu elektronicky komunikovať so štátnymi a verejnými orgánmi aj starší ľudia alebo tí, ktorí nemajú potrebné technické vybavenie," dodáva predkladateľ návrhu rezort financií.


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Informatizácia

V japonskej pobočke Microsoftu pracovali zamestnanci len 4 dni v týždni. Ich produktivita sa zvýšila o 40 %

12.11.2019 08:15

Pracovníci spoločnosti Microsoft Japan si počas tohto leta užívali závideniahodné výhody: pracovali iba štyri dni v týždni, mali trojdňový víkend a dostávali svoju normálnu päťdňovú výplatu. Výsledkom ...

Informatizácia

Pripravujeme našich stredoškolákov dostatočne na povolania budúcnosti?

11.11.2019 07:55

Špeciálny projekt Ôsmeho novembra sa v priestoroch Fakulty informatiky a informačných technológií Slovenskej technickej univerzity v Bratislave konala vďaka spolupráci študentov Dominika Hamaja a Pet ...

Informatizácia

Čína nastavuje pravidlá pre mladých hráčov: max 90 minút denne a s „večierkou“ o 22:00

11.11.2019 07:50

Čínska vláda vydala nové pravidlá zamerané na potlačenie závislosti od videohier medzi mladými ľuďmi. Tvrdí, že to je dôvod zlého prospechu v škole a nárastu počtu krátkozrakých ľudí. Predpisy zakazu ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

ACER_122019

Najnovšie videá