Kompaktný superzoom fotoaparát: Možnosti a limity, porovnanie so zoom objektívom na zrkadlovku

Technológie
0

Fotoaparáty tohoto typu umožňujú zmenu ohniskovej vzdialenosti v takmer až neuveriteľnom rozsahu 20 – 40x, takže na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že sa hodia na akýkoľvek účel. Samozrejme majú aj obmedzenia, ktoré vyplývajú z veľkosti snímača a nižšej svetelnosti pri nastavení dlhšej ohniskovej vzdialenosti.

Lepšie raz vidieť ako 2x čítať. Možnosti a obmedzenie superzoomu ukazuje naše video

Ako príklad kompaktného riešenia som použil Canon PowerShot SX 740 HS, ktorý umožňuje 40-násobný zoom. Po prepočítaní na full frame je rozsah ohniskových vzdialeností 24 – 960 mm. Fyzický rozsah ohniskových vzdialeností objektívu je 4,3 – 172 mm a uhlopriečka snímača je 1/2,3 palca Pri takýchto rozmeroch samozrejme nie je možné zachovať konštantnú svetelnosť, takže tento parameter sa podľa nastavenej ohniskovej vzdialenosti pohybuje v intervale f/3,3 – f/6,9.

Canon PowerShot SX 740 HS

Napriek tomu, že toto je tematický článok a nie duel, bude užitočné zainteresované prístroje zvážiť.  Pomôže vám to pri rozhodovaní o tom, čo si pribaliť na dovolenku. Pripomínam, že kompakt má rozsah ohniskových vzdialeností 24 – 960 mm. Objektívy zrkadlovky majú rozsahy 24 – 70 mm a 70 – 200 mm.

Na úvod pripomínam, že pri fotení objektívmi s dlhšou ohniskovou vzdialenosťou sa nezaobídete bez statívu. Na priblíženie vzdialených objektov je superzoom vynikajúci. Je tu však niekoľko limitujúcich faktorov, pre ktoré nemusia byť zábery pri dlhších ohniskových vzdialenostiach dobré. Je to predovšetkým hmla, opar, smog a vyhraté nemáte ani za jasného slnečného dňa, kedy teplo spôsobuje prúdenie vzduchu. Je to ukázané vo videu. Vo videu sú aj porovnávacie snímky zrkadlovkou s dvoma objektívmi, ktoré spolu pokrývajú rozsah ohniskových vzdialenosti 24 – 200 mm.

24 mm

170 mm

450 mm

960 mm

Zábery pri ohniskových vzdialenostiach (prepočítaných)

Na výletoch a dovolenkách však fotíme aj blízke objekty a často sa snažíme aj o portréty s atraktívnym pozadí, ktoré však chceme mať viac alebo menej rozostrené aby vynikol hlavný motív záberu. Na takéto zábery sa superzoom príliš nehodí. Portréty sa spravidla fotia objektívmi s dlhšími ohniskami – toto kritérium superzoom s veľkou rezervou spĺňa a vysokou svetelnosťou. A tu máme problém. Interval svetelnosti f/3,3 – f/6,9 je nič čo by potrétny fotograf potreboval a akceptoval. 

Na ďalšej dvojici obrázkov vľavo je portrét zblízka ohniskovou vzdialenosťou 4,3 mm (po prepočítaní 24 mm) a vpravo z pomerne veľkej diaľky ohniskovou vzdialenosťou 172 mm (po prepočítaní 960 mm). Ani pri takejto dlhej ohniskovej vzdialenosti sa nepodarilo pozadie rozostriť.

Porovnajte to so zrkadlovkou. Na nasledujúcej dvojici obrázkov sú zábery objektívom vľavo s nastavenou ohniskovou vzdialenosťou 70 mm a vpravo 200 mm. Pri obidvoch záberoch bola využitá maximálna svetelnosť objektívu f/2,8. Pozrite si krásne rozostrené pozadie. Na videu je porovnanie portrétov zo superzoomu a zrkadlovky vedľa seba

Kompaktný superzoom

Objektív 70 – 200 mm so svetelnosťou f/2,8

Použiť zoom, alebo prísť bližšie?

Na prvý pohľad sa zdajú byť obidve možnosti ekvivalentné, ale stačí nákres, alebo jednoduchý pokus a zistíte že je v tom veľký rozdiel. Ak robíte sériu záberov z rôznou ohniskovou vzdialenosťou z jedného bodu, mení sa len zväčšenie. Ak sa však ku snímanému objektu priblížite, alebo naopak sa od neho vzdialite, zmení sa zároveň aj  perspektíva. Urobte so svojim fotoaparátom jednoduchý pokus. Postavte za seba dve rovnako vysoké osoby vzdialené od seba  asi 1,5 m.

Pri prvom pokuse nastavte na zoom objektíve najdlhšie ohnisko a fotografujte z takej vzdialenosti aby osoba stojaca bližšie bola zobrazená na celú výšku záberu. Potom nastavte najkratšie ohnisko a pristúpte bližšie do takej vzdialenosti, aby bližšia osoba znovu zaberala celú výšku záberu. A teraz  na obidvoch záberoch porovnajte  aká vysoká je na fotografiách osoba stojaca vzadu.   

Vplyv perspektívy pri rôznej vzdialenosti fotoaparátu od fotografovanej scény

 

Mladík je asi o 3 cm vyšší ako slečna. Všimnite si rozdiel perspektívy. Vľavo: Záber zo vzdialenosti asi 15m, ohnisková vzdialenosť 80 mm, vzdialenosť medzi postavami sa nedá odhadnúť. Vpravo: Záber zblízka, ohnisková vzdialenosť 18 mm Túto scénku v dynamickej podobe nájdete aj na videu, kde budete môcť porovnať perspektívu pri fotení zblízka a z diaľky.

Krátka ohnisková vzdialenosť

Typickou vlastnosťou krátkeho ohniska je zväčšovanie popredia a zmenšovanie pozadia. Zároveň platí, že čím je ohnisková vzdialenosť kratšia, tým je väčšia hĺbka ostrosti. Základným pravidlom pri fotografovaní širokouhlými objektívmi je priblížiť sa čo najviac k fotografovanému objektu. Vzhľadom na perspektívu a hĺbku ostrosti je potrebné komponovať záber tak, aby na ňom boli tri priestorové zóny: popredie, stred a pozadie. Pri fotografovaní krajiny sa do popredia hodí nejaký zaujímavý objekt, napríklad kameň pás kvetov a podobne.

Vzhľadom na krátke ohnisko začína pásmo popredia už niekoľko desiatok centimetrov od objektívu. Krátke ohnisko sa hodí aj na fotografovanie architektúry, reportáže predovšetkým zo zhromaždení ľudí. Širokouhlé objektívy sa absolútne nehodia na fotografovanie portrétov, predsa len neproporciálne zväčšený nos keďže je v popredí a malé očká, ktoré sú za ním nie je ideálom krásy a navyše širokouhlé objektívy dosť obraz skresľujú. Naproti tomu sa hodia na fotografovanie skupiny ľudí v malom priestore, kde nie je kam odstúpiť. 

Dlhá ohnisková vzdialenosť

Pre snímky zhotovené dlhou ohniskovou vzdialenosťou je typické „nakopenie“ objektov nachádzajúcich sa v rôznych vzdialenostiach od fotografa na seba, čím do značnej miery zanikajú priestorové atribúty záberu. Dlhšie ohniskové vzdialenosti sa typicky používajú na fotografovanie športov, zvierat v prírode a podobných scenárov kde sa nemôžete ku fotografovanému objektu priblížiť. Čím je ohnisková vzdialenosť dlhšia, tým je pásmo hĺbky ostrosti užšie.

Pri fotografovaní z väčšej vzdialenosti sa neprejavuje až zaniká perspektíva. Vďaka posledným dvom spomínaným vlastnostiam sú teleobjektívy počnúc ohniskovou vzdialenosťou 80 – 100 mm ideálne na fotografovanie portrétov. Ak máte kam odstúpiť, napríklad vo väčšom štúdiu, môžete na portrét pokojne použiť aj ohniskovú vzdialenosť 200 mm a dlhšiu. Zdôrazňujeme nutnosť použiť statív, pretože na ostrý záber z ruky potrebujete pri ohnisku 300 mm na APS-C expozičný čas 1/500s, radšej pre istotu tisícinu, alebo aj kratší.

Zobrazit Galériu

Ľuboslav Lacko

Všetky autorove články
kamera foto video objektív kvalita

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať