
Komentár: Vlastníctvo áut sa pravdepodobne stane minulosťou. Rovnako aj verejná doprava
Automobil v nasledujúcich rokoch prejde rozsiahlymi zmenami. Automatizácia postupne odstraňuje potrebu vodičov a podiel elektrických a hybridných vozidiel na svetovom trhu stále rastie. Ak sa v budúcnosti autonómne vozidlá dostavia na požiadanie a odvezú vás tam, kam potrebujete, mať vlastné auto už nebude veľmi dôležité.
Autá sú v priemere počas 90 % svojho života zaparkované. Ich prechod zo súkromného vlastníctva do služby, prevádzkovanej verejnými alebo súkromnými firmami, je teda múdre a účinné riešenie, ktoré však môže spôsobiť revolúciu v mestskej doprave. Mohlo by to mať dôsledky aj na iné dopravné systémy, ako sú vlaky, metro či autobusová doprava.
Pre mnohých predstavujú automobily nezávislosť alebo slobodu. Všetko však nasvedčuje tomu, že ľudia sú ochotní vzdať sa vlastníctva auta za predpokladu, že alternatívna doprava bude rýchla a zavezie ich dostatočne ďaleko.
Je to tak vo veľkých mestách, kde pravidelná a komplexná verejná doprava robí vlastníctvo automobilu zbytočným. Vo Veľkom Londýne, kde metro spája rôzne body mesta 402 kilometrami koľajníc, pripadá na jednu domácnosť v priemere 0,8 auta.
Iné je to v oblastiach, kde je verejná doprava menej spoľahlivá. Napríklad v Manchestri, kde má mestský koľajový dopravný systém dĺžku len 93 km, vlastní jedna domácnosť v priemere 1,3 auta. Svedčí to o tom, že ak sú alternatívne riešenia konkurencieschopné, existuje len malý odpor proti vzdaniu sa vlastníctva automobilov.
Je pravdepodobné, že autonómne vozidlá budú fungovať ako súčasť sieťového systému. Umožní to vyhnúť sa zápcham, a teda aj znížiť znečistenie a minimalizovať čas, ktorý ľudia strávia na cestách. Zápchy sú spôsobené tým, že priveľký počet vodičov sa snaží prejsť najrýchlejšou alebo najvýhodnejšou trasou v rovnakom čase. No iba vodiči, ktorí prejdú trasou včas, budú mať prospech, ostatní uviaznu v premávke.
Automobily bez vodiča, ktoré fungujú ako súčasť systému, budú jazdiť na rôznych trasách, aby sa predišlo dopravným zápcham a umožnil sa ich efektívnejší pohyb po meste. Tento systém by mohol časom ponúkať aj ďalšie výhody. Užitočné údaje zozbierané autonómnymi autami by poskytli miestnym samosprávam informácie o tom, kde treba pracovať na zlepšení ciest.
No tieto nové systémy neovplyvnia len cestnú dopravu. Spôsob, ako sa ľudia pohybujú v rámci miest a medzi mestami, ovplyvní aj verejné výdavky na infraštruktúru, ako sú železnice. Na to, aby sa verejná doprava stala ekonomicky životaschopnou, musí existovať dostatok ľudí, ktorí využívajú túto službu. Autonómne autá by mohli pomôcť tým, že poskytnú viacerým ľuďom rýchly a pohodlný spôsob, ako sa dostať na stanicu alebo zo stanice domov.
No keby ľudia mali na výber, cestovali by tým istým autom až do cieľa. Vzhľadom na to, že kapacity sietí autonómnych automobilov budú rásť, vyvoláva to otázky o užitočnosti investícií do dopravy medzi pevnými bodmi, ako sú vlaky, autobusy a metrá.
Možno si teda položiť otázku, či by sa investície do infraštruktúry pre autonómne vozidlá, ktoré optimalizujú využívanie existujúcej cestnej infraštruktúry, mali považovať za alternatívu k významným investíciám do novej železničnej infraštruktúry, ktorá sa môže čoskoro stať nadbytočnou. Odpoveď bude treba nájsť v priebehu 10 až 20 rokov, kým sa zavedú autonómne vozidlá a vysokorýchlostné 5G siete. Ak tento posun nastane, ovplyvní aj to, ako budú mestá vyzerať v budúcnosti.
Keďže fyzický majetok miest sa mení oveľa pomalšie ako digitálne technológie, ktoré sú v nich zabudované, mohol by nastať odliv ľudí z miest, ktoré sa nechopia príležitosti, do tých miest, ktoré tak urobia.
Na to, aby občania mohli profitovať z nástupu autonómnej dopravy, treba brať do úvahy aj spoločenské aspekty. Mobilita musí byť optimalizovaná tým spôsobom, aby podporovala súdržnosť komunity – napríklad zoskupovaním domov a podnikov a integráciou ďalších funkcií, ako je vzdelávanie, aby odchod detí do školy alebo návšteva babičky boli ľahšie, nie ťažšie.
Autonómne vozidlá zmenia postoj ľudí k vlastníctvu automobilov. Postupne, ako sa nové, vzájomne prepojené autonómne služby začnú stávať realitou v mestách po celom svete, budú sa vynárať otázky o pokračujúcom financovaní verejnej dopravy. Nastal teda čas premýšľať o tom, ako by sa mali mestá plánovať, aby čo najviac využili autonómne autá, no zároveň nestratili to, čo ich robí ľudskými.
Zdroj: theconversation.com