Image
19.7.2019 6 Comments

Komentár: Vlastníctvo áut sa pravdepodobne stane minulosťou. Rovnako aj verejná doprava

Automobil v nasledujúcich rokoch prejde rozsiahlymi zmenami. Automatizácia postupne odstraňuje potrebu vodičov a podiel elektrických a hybridných vozidiel na svetovom trhu stále rastie. Ak sa v budúcnosti autonómne vozidlá dostavia na požiadanie a odvezú vás tam, kam potrebujete, mať vlastné auto už nebude veľmi dôležité.

Autá sú v priemere počas 90 % svojho života zaparkované. Ich prechod zo súkromného vlastníctva do služby, prevádzkovanej verejnými alebo súkromnými firmami, je teda múdre a účinné riešenie, ktoré však môže spôsobiť revolúciu v mestskej doprave. Mohlo by to mať dôsledky aj na iné dopravné systémy, ako sú vlaky, metro či autobusová doprava.

Pre mnohých predstavujú automobily nezávislosť alebo slobodu. Všetko však nasvedčuje tomu, že ľudia sú ochotní vzdať sa vlastníctva auta za predpokladu, že alternatívna doprava bude rýchla a zavezie ich dostatočne ďaleko.

Je to tak vo veľkých mestách, kde pravidelná a komplexná verejná doprava robí vlastníctvo automobilu zbytočným. Vo Veľkom Londýne, kde metro spája rôzne body mesta 402 kilometrami koľajníc, pripadá na jednu domácnosť v priemere 0,8 auta.

Iné je to v oblastiach, kde je verejná doprava menej spoľahlivá. Napríklad v Manchestri, kde má mestský koľajový dopravný systém dĺžku len 93 km, vlastní jedna domácnosť v priemere 1,3 auta. Svedčí to o tom, že ak sú alternatívne riešenia konkurencieschopné, existuje len malý odpor proti vzdaniu sa vlastníctva automobilov.

Je pravdepodobné, že autonómne vozidlá budú fungovať ako súčasť sieťového systému. Umožní to vyhnúť sa zápcham, a teda aj znížiť znečistenie a minimalizovať čas, ktorý ľudia strávia na cestách. Zápchy sú spôsobené tým, že priveľký počet vodičov sa snaží prejsť najrýchlejšou alebo najvýhodnejšou trasou v rovnakom čase. No iba vodiči, ktorí prejdú trasou včas, budú mať prospech, ostatní uviaznu v premávke.

Automobily bez vodiča, ktoré fungujú ako súčasť systému, budú jazdiť na rôznych trasách, aby sa predišlo dopravným zápcham a umožnil sa ich efektívnejší pohyb po meste. Tento systém by mohol časom ponúkať aj ďalšie výhody. Užitočné údaje zozbierané autonómnymi autami by poskytli miestnym samosprávam informácie o tom, kde treba pracovať na zlepšení ciest.

No tieto nové systémy neovplyvnia len cestnú dopravu. Spôsob, ako sa ľudia pohybujú v rámci miest a medzi mestami, ovplyvní aj verejné výdavky na infraštruktúru, ako sú železnice. Na to, aby sa verejná doprava stala ekonomicky životaschopnou, musí existovať dostatok ľudí, ktorí využívajú túto službu. Autonómne autá by mohli pomôcť tým, že poskytnú viacerým ľuďom rýchly a pohodlný spôsob, ako sa dostať na stanicu alebo zo stanice domov.

No keby ľudia mali na výber, cestovali by tým istým autom až do cieľa. Vzhľadom na to, že kapacity sietí autonómnych automobilov budú rásť, vyvoláva to otázky o užitočnosti investícií do dopravy medzi pevnými bodmi, ako sú vlaky, autobusy a metrá.

Možno si teda položiť otázku, či by sa investície do infraštruktúry pre autonómne vozidlá, ktoré optimalizujú využívanie existujúcej cestnej infraštruktúry, mali považovať za alternatívu k významným investíciám do novej železničnej infraštruktúry, ktorá sa môže čoskoro stať nadbytočnou. Odpoveď bude treba nájsť v priebehu 10 až 20 rokov, kým sa zavedú autonómne vozidlá a vysokorýchlostné 5G siete. Ak tento posun nastane, ovplyvní aj to, ako budú mestá vyzerať v budúcnosti.

Keďže fyzický majetok miest sa mení oveľa pomalšie ako digitálne technológie, ktoré sú v nich zabudované, mohol by nastať odliv ľudí z miest, ktoré sa nechopia príležitosti, do tých miest, ktoré tak urobia.

Na to, aby občania mohli profitovať z nástupu autonómnej dopravy, treba brať do úvahy aj spoločenské aspekty. Mobilita musí byť optimalizovaná tým spôsobom, aby podporovala súdržnosť komunity – napríklad zoskupovaním domov a podnikov a integráciou ďalších funkcií, ako je vzdelávanie, aby odchod detí do školy alebo návšteva babičky boli ľahšie, nie ťažšie.

Autonómne vozidlá zmenia postoj ľudí k vlastníctvu automobilov. Postupne, ako sa nové, vzájomne prepojené autonómne služby začnú stávať realitou v mestách po celom svete, budú sa vynárať otázky o pokračujúcom financovaní verejnej dopravy. Nastal teda čas premýšľať o tom, ako by sa mali mestá plánovať, aby čo najviac využili autonómne autá, no zároveň nestratili to, čo ich robí ľudskými.

Zdroj: theconversation.com

Autor: Redakcia

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Technológie 1

IQOS 3 DUO chce pomôcť ešte viac presadiť bezdymové fajčenie

15.10.2019 14:36

Philip Morris pokračuje vo vývoji technológie IQOS s cieľom pomôcť dospelým fajčiarom prejsť na bezdymové výrobky. IQOS je riešenie typu “Heat-not-burn”, čo znamená, že funguje na báze zahrievania tab ...

Technológie

Bude takto vyzerať smartfón budúcnosti? Spolutvorca Androidu predstavil Project Gem

10.10.2019 14:15

Zatiaľ sú o novom zariadení k dispozícii len obrázky od Andyho Rubina, výkonného manažéra spoločnosti Essential a spolutvorcu Androidu, na ktorých vidíme podlhovastý telefón s veľmi vysokým používateľ ...

Technológie

Robotika: musia byť roboty humanoidné?

09.10.2019 00:10

Rovnaký názov, ako nadpis článku mala aj prednáška profesora Dennisa Honga, riaditeľa RoMeLa (Robotics and Mechanism Laboratory) UCLA na konferencii Slovak TechForum. Dennis predstavil niekoľko veľmi ...

6 Comments

  1. urcite reakcia na: Komentár: Vlastníctvo áut sa pravdepodobne stane minulosťou. Rovnako aj verejná doprava
    21.7.2019 15:07
    typicke blaboly lus - lente uhorkovej sezony

    ps: a dajte si da kapce ze rozoznaj "autonomne auta"
    ;.)))
    Reagovať
  2. Asi tazko reakcia na: Komentár: Vlastníctvo áut sa pravdepodobne stane minulosťou. Rovnako aj verejná doprava
    19.7.2019 18:07
    V meste clovek pouzije MHD. Kto ale dochadza do mesta z okolia tak asi tazko sa bude spoliehat na nejake autonomne auto. Dnes vam kolko rokov vydrzi nove auto kym sa zacne kazit? 5-10 rokov? Podla clanku ale vacsinu casu stoji. Ked bude vkuse na ceste tak nevydrzi ani 2 roky.
    Reagovať
  3. celkom súhlasím, ale ... reakcia na: Komentár: Vlastníctvo áut sa pravdepodobne stane minulosťou. Rovnako aj verejná doprava
    19.7.2019 10:07
    "Možno si teda položiť otázku, či by sa investície do infraštruktúry pre autonómne vozidlá, ktoré optimalizujú využívanie existujúcej cestnej infraštruktúry, mali považovať za alternatívu k významným investíciám do novej železničnej infraštruktúry, ktorá sa môže čoskoro stať nadbytočnou." - nemyslím si, železničná doprava, či už osobná, alebo nákladná, by sa mohla stať nadbytočnou, pretože reálne na pevne určenej trase (ktorú železničná doprava má) nie je možné iným spôsobom odviezť naraz (v rovnakom čase) ani len porovnateľné množstvo ľudí, alebo tovaru ako vo vlakovej súprave ... podľa mňa sú koľajové súpravy (samozrejme viac automatizované/autonómne) základom dopravy v budúcnosti v preprave osôb a tovaru a cestná sieť by mala tvoriť len doplnok pre prepravu v blízkom okolí železníc
    Reagovať
  4. cena rozhoduje reakcia na: Komentár: Vlastníctvo áut sa pravdepodobne stane minulosťou. Rovnako aj verejná doprava
    19.7.2019 09:07
    Autor pise ako keby uz ulice miest brazdili zastupy autonomnych aut a pritom autonomnne auta este ani neexistuju :)
    Dalsie vec je cenotvorba, pracujem v oblasti kde sa zaraba nadstandardne a napriek tomu si nedovolim chodit taxikom a ani nik z kolegov.
    Taxik vyuzijem ked som bez auta alebo sa potrebujem niekam rychlo dostat a MHD nieje dostupna (alebo prilis komplikovana).
    Ked bude autonomna jazda len o nieco lacnejsia ako taxi (a to aj bude) tak na denne dochadzanie to nebude vhodne. Dalsia vec je uz spominana sloboda. Neviem si predstavit ze by ma autonomne auto zobralo niekde k jazeru kde treba ist offroad a pockalo ma lebo mam v nom veci na prezlecenie alebo rybarske nacinie a to za prijatelnu cenu. Ostava mi len dufat ze toto nasa skvela (od reality odtrhnuta) EU necha skor na trh a nebude do toho umelo zasahovat neumernym zdanovanim a sankciami pre vlasnikov automobilov alebo nejakymi ekologickymi poplatkami.
    Reagovať
    • RE: cena rozhoduje reakcia na: cena rozhoduje
      19.7.2019 12:07
      ciel je ludi zotrocit, aby nemali slobodu, takze presne k tomuto to smeruje
      Reagovať
    • RE: cena rozhoduje reakcia na: cena rozhoduje
      19.7.2019 12:07
      Tiež by som nebol rád, keby začali nariadeniami obmedzovať vlastníctvo auta, práve kvôli tej slobode a variabilite ... snáď sa toho nedožijem :D :D
      Reagovať

Vyhľadávanie

Najnovšie videá

SlovakiaTech 2019