
Komentár: Prečo sa inteligentným hodinkám nedarí?
Smart hodinky ako produktová kategória zlyhali, pretože ich výrobcovia ako Apple, Samsung a ďalší urobili veľkú chybu. Ponáhľali sa s uvedením svojich výrobkov na trh ešte prv, než bola technológia pripravená, a nezamerali sa v prvom rade na podniky. Začali so spotrebiteľskými modelmi, no malo to byť naopak.
Pred tromi rokmi sa očakávalo, že z inteligentných hodiniek sa stane prosperujúci segment trhu s elektronikou. Namiesto toho sa tieto zariadenia obmedzili na zobrazovanie notifikácií zo smartfónov a monitorovanie kondície.
Motorola už opustila trh inteligentných hodiniek, neskôr ju nasledoval Pebble a následne urobil to isté Jawbone. Spoločnosť Fitbit predala vlani o 2,3 milióna zariadení menej v porovnaní s rovnakým štvrťrokom predchádzajúceho roka.
Keď Google spustil pred takmer tromi a pol rokom Android Wear, otvorenú platformu pre akúkoľvek spoločnosť vyrábajúcu smart hodinky, stal sa z neho miláčik trhu. No dnes na ňom už dominuje Apple SmartWatch, bežiaci na proprietárnom operačnom systéme watchOS, a druhé miesto patrí takisto proprietárnemu Tizenu od Samsungu. Android Wear je až za nimi.
Podľa Strategy Analytics v prvom štvrťroku minulého roka Apple vlastnil 57 % trhu s inteligentnými hodinkami, zatiaľ čo Samsung zápasí s Googlom – Tizenu patrí trhový podiel 19 % a Android Wear má 18 %. (A Gartner tvrdí, že Apple zostane na vrchole aspoň do roku 2021.)
Hoci firmy sú skúpe na čísla, je pravdepodobné, že väčšina z nich na smart hodinkách stráca. Applu a Samsungu to až tak neprekáža, ich hodinky sa opierajú o platformu smartfónov a lojalitu zákazníkov.
Podľa správy Kantar Worldpanel ComTech v decembri vlastnilo smart hodinky či fitnes náramok len 15,6 % Američanov (na porovnanie, smartfón vlastní až 77 %). V prípade európskych spotrebiteľov to bolo ešte menej – iba 10 %. No počet skutočných používateľov je ešte menší – mnohí totiž napriek tomu, že si takéto hodinky kúpili, nenosia ich.
Smart hodinky teda nesplnili očakávania a neprenikli na bežný spotrebiteľský trh z rôznych dôvodov. Hlavný je ten, že sú príliš objemné, drahé a majú príliš obmedzené funkcie na to, aby lákali na kúpu. Inými slovami, stav technológie neumožňuje štíhly dizajn, bohaté funkcie a lacnú výrobu.
Zdá sa, že najžiadanejšie smart hodinky sú dnes tie, ktoré sa najviac podobajú na bežné „hlúpe“ hodinky. A kupujú sa pre rovnaké atribúty, ktoré hodinky ponúkajú už celé desaťročia, a nie pre smart funkcie. Príkladom môžu byť 980-dolárové titánové smart hodinky Summit od výrobcu Montblanc, čo sú v podstate tradičné hodinky so zopár pridanými smart funkciami.
Ďalšie hodinky sa odlišujú tým, že sa zameriavajú na mimoriadne úzky okruh funkcií. Napríklad Fantom smartwatch je určený pre fanúšikov futbalu a nemá za cieľ nič iné, iba vás informovať o vašom obľúbenom tíme. Iné hodinky sú zamerané výhradne na deti, napr. VTech Kidizoom DX2, dokiWatch či Safer Kids.
Spotrebiteľský trh však neočakáva tucet rôznych hodiniek, z ktorých každé ponúkajú len jednu funkciu, ktorá je navyše neraz k dispozícii aj na analógových hodinkách či smartfónoch. Kupujúci chcú jediné hodinky s desiatkami funkcií.
Hoci niektoré novinky prinesú vítané a možno aj prekvapujúce inovácie stále nebudú ponúkať „killer“ kombináciu veľkosti, funkcií a ceny, pretože takáto technológia ešte nie je pripravená.
Technologický priemysel v posledných rokoch vychádzal z mylného predpokladu, že smart hodinky by mali byť skôr spotrebiteľský ako podnikový produkt. No inteligentné hodinky by sa mali vyvíjať podobne ako inteligentné okuliare – najprv ako produkty pre podniky a až neskôr pre spotrebiteľov. Presvedčil sa o tom aj Google, ktorý najprv vydal svoje inteligentné okuliare pre spotrebiteľov, no tento produkt zlyhal. Neskôr otočil kurz a opätovne ich uviedol ako produkt pre podniky. Tam je totiž prijateľná ich objemná elektronika, ak ponúkajú reálny prínos a efektivitu.
A presne toto by sa malo stať aj so smart hodinkami. Namiesto zobrazovania notifikácií z Instagramu a srdcovej frekvencie by sa mali zamerať na biometrické zabezpečenie, prístupové kľúče, funkcie GPS, prenos informácií z vizitiek watch-to-watch a iné firemné využitie.
Na rozdiel od spotrebiteľského trhu väčšina podnikových aplikácií vrátane výroby, logistiky a ďalších môže tolerovať objemnosť, úzku funkčnosť (pokiaľ slúži na účely biznisu) aj vysokú cenu.
Zdroj: computerworld.com.
Zobrazit Galériu