Image
10.11.2018 0 Comments

Koľko stojí vývoj moderných hier?

Všetci poznáme herné trháky ako GTA, Fallout, Assassin's Creed, Witcher, Battlefield či Far Cry. Tieto megaúspešné tituly generujú masívne predaje na úrovni stoviek miliónov či niekoľkých miliárd dolárov. Koľko však výroba takýchto hier naozaj stojí a ako sa cena ich vývoja posúva v priebehu desaťročí? Herný biznis je dnes kolos, ktorý kraľuje zábavnému priemyslu. Mnoho ľudí to netuší, ale dnes už generuje výrazne väčšie objemy peňazí než filmový a hudobný priemysel dovedna. Kým filmový a hudobný priemysel celosvetovo utŕži zhruba 55 miliárd dolárov ročne (39 miliárd film, 16 miliárd hudba), súčet herného priemyslu sa pohybuje v oblasti 104 miliárd dolárov, teda takmer dvojnásobku. Približne o 34 miliárd sa stará PC gaming (predaje hier, DLC a mesačné poplatky za online hry), o ďalších 30 miliárd konzoly (konzolový hardvér + hry a služby) a o zvyšných 40 miliárd mobilný gaming (predaje hier a herné peňažné transakcie). Aj keď hry patria vôbec medzi prvé programy, ktoré v počiatkoch počítačov vznikli, za ozajstný komerčný štart, v tom čase ešte tzv. videoherného priemyslu, sa považujú až 70. roky minulého storočia. Vtedy sa objavili prvé veľmi úspešné hry, ktorým dominoval predovšetkým Pong (1972) od spoločnosti Atari, z ktorého sa v originálnej arkádovej verzii (herný automat na mince) predalo viac ako 19 000 kópií. V nasledujúcich rokoch síce sprvu trh zaplavil len nekonečný počet jeho kópií, čo uviedlo herný biznis do depresie, ale koncom 70. rokov nastal nový rozkvet vďaka herným trhákom ako Space Invaders od spoločnosti Taito či Pac-Man od firmy Namco. To naštartovalo tzv. zlatú éru arkádových videohier, reprezentovanú zástupom herných automatov v obchodných centrách a herniach v USA, Japonsku, Južnej Kórei a západnej Európe. V priebehu 80. rokov sa však herná situácia začala vvýrazne meniť s nástupom domácich herných konzol. V Európe boli mimoriadne rozšírené hlavne britské konzoly ZS Spectrum od spoločnosti ­Sin­clair Research, ktorým konkuroval hlavne ameri ...

Článok je uzamknutý

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu pre predplatiteľov. S digitálnym predplatným už od 10 € získate neobmedzený prístup k uzamknutému obsahu na celý rok. Objednať si ho môžete TU. Ak ho už máte prihláste sa TU


Prihlásiť pomocou členstva PC REVUE

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

IFA 2019 / Novinky z oblastí IT, foto, audio a video

10.10.2019 08:30

Tradičný veľtrh spotrebnej elektroniky IFA v Berlíne je načasovaný na začiatok septembra, aby sa na ňom návštevníci mohli oboznámiť s produktmi, ktoré sa už začínajú naskladňovať do e-shopov aj klasic ...

Magazín

Škoda Karoq Scout: Pre rodinu aj do terénu

19.09.2019 10:03

Tip redakcie: Technologická výbava Škoda má v ponuke širokú škálu modelov a, samozrejme, medzi nimi nesmú chýbať SUV. Karoq je menší súrodenec modelu Kodiaq a teraz prichádza aj vo verzii Scout s dvo ...

Magazín

ŠKODA SCALA Style: 1,5 TSI 110 kW 7AP Priestor aj výkon pre rodinu

18.09.2019 13:38

Škoda Scala prichádza ako nástupca modelu Rapid. Využíva koncernovú platformu MQB A0, teda rovnakú, na ktorej je postavený napríklad VW Polo. Scala však má väčšiu dĺžku a predĺžený rázvor, a tak vnúto ...

Vyhľadávanie

ITAPA_2019

Najnovšie videá

SlovakiaTech 2019