Image
5.12.2018 0 Comments

Kia Sportage 2.0 CRDI AT GT-LINE PACK: Mild-hybrid pod kapotou

Štvrtá generácia SUV Sportage bola uvedená do predaja v roku 2016 a po necelých dvoch rokoch hlavne pre sprísnené emisné normy prichádza nový facelift. Na­priek tomu, že najviac zmien sa udialo pod kapotou, zopár ich nájdeme aj v dizajne a výbave. Poďme sa teda pozrieť, čím nová KIA Sportage zaujme.

Dizajn a výbava

Predná maska prešla menšou zmenou hlavne v spodnej časti, jej charakteristiku však dopĺňajú nové svetlá, ktoré sú plne vybavené LED technológiou. Každý reflektor je obklopený štvoricou svetiel denného svietenia, usporiadaných do štvorca, takže nová verzia je na ceste bezpečne rozpoznateľná. Zmenila sa aj grafika zadných svetiel a zadný nárazník. Nás okrem technologickej výbavy zaujala hlavne nová pohonná jednotka Mild-hybrid, ktorú tvorí kombinácia dvojlitrového naftového štvorvalca s výkonom 136 kW (185 k) a štartér-generátora MHSG (Mild-Hybrid Starter-Generator) s výkonom 12 kW (16,3 k). Systém využíva 48 V Li-Ion batériu s kapacitou 0,44 kWh, uloženú v zadnej časti. MSHG je pripojený ku kľukovej hriadeľu a dokáže vďaka tomu prechádzať plynule medzi funkciou elektromotora/štartéra a generátora. Pri spomaľovaní rekuperuje energiu a pri rozjazdoch štartuje motor a dodáva prídavný ťah ­svojimi 12 kW výkonu.

Na rozdiel od hybridného systému však elektromotor nedokáže samostatne poháňať vozidlo. Je tu iba ako podpora. Vozidlo je vybavené pohonom 4×4, 6-stupňovou automatickou prevodovkou a v tejto konfigurácii dosahuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 9,5 s. K dispozícii je ručné pripojenie pohonu všetkých kolies aj režim zjazdu z kopca.

Interiér bol takisto zmodernizovaný a pôsobí teraz hodnotnejším dojmom. V testovanej výbave GT-Line bol volant potiah­nutý kožou a kožené sedačky s efektným červeným prešívaním a lemom. Obe predné sedačky sú vyhrievané aj odvetrané a majú elektrické nastavovanie. Palubnej doske dominuje v strede nový 8" displej s matnou antireflexnou úpravou. Pod ním sú až štyri rady tlačidiel slúžiacich na ovládanie multimediálneho systému, klimatizácie a vyhrievania. Klimatizácia a vyhrievanie nemajú vlastný displej, kompletná informácia o všetkých nastaveniach sa zobrazuje na centrálnom displeji po stlačení samostatného tlačidla s označením Climate.

V spodnej časti má miesto mobil s bez­drôtovým nabíjaním, dvojica 12 V zásuviek a vstup USB. Na stredovej konzole za radiacou pákou sú ešte tlačidlá ovládania jazdných režimov a parkovania spolu s tlačidlom Auto hold a elektronickou parkovacou brzdou. Automatická prevodovka umožňuje sekvenčné radenie rýchlostnou pákou alebo pádlami pod volantom.

Prístrojový panel využíva dvojicu ručičkových ukazovateľov s multiinformačným farebným displejom v strede. Cestujúci na zadných sedadlách majú k dispozícii na stredovej konzole nabíjací port USB aj 12 V zásuvku so zaťažiteľnosťou až 180 W. Zlepšená bola aj technologická výbava, v ktorej nájdete adaptívny tempomat, systém udržiavania v jazdnom pruhu, sledovanie mŕtveho uhla a premávky za vozidlom aj 360° kamerový systém. O kvalitné ozvučenie sa stará audiosystém JBL, podporované sú Android Auto aj Apple Car Play. Kompletné LED osvetlenie má plnú automatiku vrátane prepínania diaľkových svetiel. 

Skúsenosti z testovania

Ako som už uviedol, asi najväčšia novinka je systém Mild-hybrid. Je to prvé vozidlo s takýmto systémom, ktoré som mal možnosť testovať. Bol som preto zvedavý, aký praktický vplyv má na jazdu a hlavne na spotrebu. Prínosom systému je skoršie vypínanie motora, ku ktorému dochádza už pri dojazde asi pod 25 – 30 km/h, a svižnejšie štartovanie. Systém má aj svoj indikátor, ten však ukazuje iba bezpredmetné prúdenie energie pri rekuperácii a pri odbere. Nezobrazuje stav nabitia batérie ani žiadne ďalšie informácie. Praktický prínos systému je ťažké posúdiť, museli by sme mať možnosť priameho porovnania s rovnakou motorizáciou bez neho. Nečakajte však citeľný záťah pri zrýchlení. Počas testu sme najazdili 800 km so spotrebou 7,9 l/100 km, vzhľadom na veľkosť vozidla to nie je veľa, ale očakával som nižšiu spotrebu. Z dlhodobého hľadiska možno systém Mild-hybrid má vplyv na spotrebu, ale ani zďaleka sa to nedá porovnávať s klasickým hybridom. Pri rekuperácii je brzdný účinok nepozorovateľný, takže ani zo stránky šetrenia bŕzd prínos nebadať.

Asistenčné systémy majú bohaté zastúpenie. Adaptívny tempomat pracuje až do nulovej rýchlosti a uplatní sa tak aj pri jazde v kolóne. Jeho činnosť bola spoľahlivá, sily mu dochádzajú iba v prudších zákrutách, keď môže stratiť vozidlo idúce vpredu. Systém udržiavania v jazdných pruhoch pracuje aj pri vypnutom tempomate. Jeho činnosť však bola veľmi problematická a občas strácal orientáciu aj na dobre vyznačenej ceste. Navyše ak pustíte volant a po výzve nezareagujete, systém sa bez výraznejšieho upozornenia vypne. Konkurencia je v tomto smere ďalej a auto v takom prípade samo­statne zabrzdí. Monitorovanie mŕtvych uhlov využíva svoje senzory aj pri cúvaní na sledovanie premávky za vozidlom. Systém pracoval spoľahlivo a zaznamenal aj cyklistov prechádzajúcich za autom.

Užitočný je systém čítania značiek, ktorý zobrazuje naposledy prečítanú značku obmedzenia rýchlosti na displeji. Spoľahlivo pracoval aj v noci. Z bezpečnostných systémov je vo výbave sledovanie únavy vodiča aj systém predchádzania zrážke s detekciou chodcov. Pri parkovaní je dobrý pomocník 360° kamerový systém. Zobrazenie kamier však patrí k slabšiemu priemeru, obraz je neostrý, s malým rozlíšením. Je však použiteľný aj v noci.

 Audiosystém JBL Sound System s ôsmimi reproduktormi využíva technológiu Clari-Fi, ktorá zvyšuje kvalitu zvuku súborov MP3 a poskytuje čistý zvuk s vysokým rozlíšením. Zvuk je čistý, s plným rozsahom a výkon určite chýbať nebude. Veľmi dobre fungovalo aj automatické prepínanie svetiel. Svetlomety poskytujú vysoký výkon a majú aj prisvetľovanie do zákruty. Zaujímavá ­vychytávka je automatické otváranie piatych dverí. Stačí sa zozadu priblížiť k vozidlu a postáť tam, pokiaľ auto trikrát pípne, potom sa dvere automaticky otvoria. Funkciu možno vypnúť a dvere otvárať konvenčne. Dajú sa, samozrejme, otvoriť aj tlačidlom z kabíny či diaľkovým ovládačom. 

Nový Sportage v testovacej verzii môže byť zaujímavým rodinným vozidlom. Vďaka pohonu 4×4 zvládne aj občasnú jazdu v teréne, takže sa ním hravo dostanete aj na chatu či v zime na lyžiarsky svah. Veľmi užitočná pomôcka je v tomto prípade asistent jazdy z kopca, ktorý udržuje bezpečnú rýchlosť vozidla pri zjazde.

KIA na vozidlo poskytuje 7-ročnú záruku aj 7-ročnú bezplatnú aktualizáciu máp.

Parametre:

• Motor: vznetový štvorvalec, 1995 cm3, DOHC; max. výkon motora (kW(k)/ot.): 136 (185)/4000; max. krútiaci moment (Nm/ot.): 400/1750 – 2750; náhon 4WD, 6-stupňový automat; zrýchlenie  0 – 100 km/h (s): 11,2; maximálna rýchlosť (km/h): 201; objem pal. nádrže (l): 62; priemerná spotreba paliva (l/100km)* NEDC 2.0: 5,8 litra; objem batožinového priestoru (l): 439; emisie CO2 (g/km)* NEDC 2.0: 153                    

• Cena modelu KIA Sportage od: 20 190 EUR
• Cena testovaného vozidla: 39 130 EUR  

PLUSY, MÍNUSY:

+ Výbava, spracovanie, výborné svetlá, kvalitný audiosystém
- Slabšia funkčnosť udržiavania v jazdnom pruhu

HODNOTENIE:

Jazdné vlastnosti:  90 %
Spotreba:80 %
Priestor, pohodlie:  95 %
Technol. výbava:  90%
Ostatná výbava: 95 %
Ovládanie: 90 %
Vyhotovenie: 90 %
Celkovo: 90 %

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

Problémy a slabiny biometrického zabezpečenia

16.12.2018 14:48

Aktuálne sme svedkami veľkého rozširovania biometrického zabezpečenia. Či už má formou odtlačku prsta, rozpoznávania tváre, alebo skenovania očnej dúhovky, je nepochybne veľmi populárne. Problém je v ...

Magazín

Prehrávanie hudby vo vysokej kvalite aj cez bluetooth

16.12.2018 14:24

Kvalitu reprodukcie reťazca zvukových zariadení určuje najslabší prvok. V mnohých prípadoch to nie je ani prehrávač, ani zosilňovač, ani reproduktory či slúchadlá, ale kvalita hudobnej nahrávky a v pr ...

Magazín

Samsung Galaxy A9: Prvý smartfón so 4 objektívmi

16.12.2018 13:05

Po uvedení Samsungu Galaxy A7, ktorý priniesol do strednej triedy tri objektívy, sme boli zvedaví, čím prekvapí A9, najvyšší model „áčkovej“ rodiny. Na premiére v Miláne sme sa zúčastnili, takže môžem ...

q

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

ACER_SWIFT 5_122018

Najnovšie videá



PC forum button