Kedy sa výrobné náklady elektromobilov vyrovnajú benzínovým autám?

Technológie
6

Hoci exponenciálny rast predaja elektromobilov v posledných rokoch bol sprevádzaný aj poklesom ich cien, stále sú elektrické vozidlá (EV) drahšie ako ich porovnateľné benzínové náprotivky. No na druhej strane celkové náklady na vlastníctvo EV sú nižšie. Predpokladá sa, že parita cenoviek sa dosiahne niekedy v nasledujúcom desaťročí. Kedy presne sa tak stane, to závisí od jedného z rozhodujúcich faktorov: ceny batérie.Kým v roku 2010 bola cena batérie EV viac ako 1000 dolárov za kWh, v roku 2019 klesla na 150 dolárov za kWh.

Automobilový priemysel teraz musí zistiť, ako ďalej znižovať náklady. Cieľom je znížiť cenu akumulátorov na menej ako 100 USD/kWh, nakoniec približne na 80 USD/kWh. Závisí to od množstva premenných, medzi ktoré patria dizajn, materiály, práca, výrobné kapacity a dopyt. Tím výskumníkov na univerzite Carnegie Mellon vyvinul open source model nákladov na batérie, ktorý zahŕňa všetky aspekty výroby batérií pre EV. Model ukazuje, akým podielom prispieva každá časť batérie k celkovým nákladom.

SWAN_082020

Pomocou týchto údajov potom možno analyzovať vplyv inovácií batérií na náklady na EV. Najväčšiu časť celkových nákladov na batériu tvoria materiály – okolo 50 %. Katóda predstavuje asi 43 % nákladov na materiály a iné materiály článkov asi 36 %. Najbežnejšími katódovými materiálmi pre elektrické vozidlá sú oxid niklu, kobaltu a hliníka, používaný vo vozidlách Tesla, oxid kobaltu, niklu a mangánu používaný vo väčšine ostatných elektrických vozidiel a fosforečnan lítno-železnatý, používaný vo väčšine elektrických autobusov. Prvý zo spomínaných materiálov má najnižšiu cenu za obsah energie a najvyššiu energiu na jednotku hmotnosti alebo špecifickú energiu, vďaka čomu na výrobu batérie treba menej článkov.

Kobalt je najdrahší materiál v katóde, zníženie jeho obsahu zvyčajne vedie k lacnejším batériám. Neaktívne materiály článku, predstavujúce 36 % nákladov, nepridávajú energiu do batérie. Ich redukcia teda znižuje hmotnosť a veľkosť článkov batérie bez zníženia energetického obsahu. Preto sa zvyšuje záujem o zlepšenie dizajnu článkov pomocou inovácií, ako sú napríklad tzv. tabless batérie Tesly. Náklady na batériu sa významne znižujú aj so zvyšujúcim sa počtom ročne vyrobených článkov.

Keď bude spustených viac závodov na výrobu batérií pre EV, úspory z rozsahu a ďalšie zlepšenia výroby a dizajnu batérií by mali viesť k ďalšiemu poklesu nákladov. Výskumníci odhadujú, že zníženie nákladov na suroviny, zlepšenie výkonu a poznatky získané pri spoločnej výrobe pravdepodobne do roku 2025 povedú k batériám s nákladmi pod 80 USD/kWh. Za predpokladu, že batérie predstavujú štvrtinu ceny EV, 100 kWh batéria pri 75 USD za kilowatthodinu znamená náklady okolo 30 000 dolárov. Cenovky EV by tak mohli byť nižšie ako ceny porovnateľných modelov benzínových automobilov.

Zdroj: thenextweb.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články
elektromobil auto

6 komentárov

Ze kedy? reakcia na: Kedy sa výrobné náklady elektromobilov vyrovnajú benzínovým autám?

11.9.2020 08:09
Nikdy, pretoze vsetky automobilky okrem jednej elektromobily vyrabat nechcu.
Reagovať

Matematika reakcia na: Kedy sa výrobné náklady elektromobilov vyrovnajú benzínovým autám?

20.8.2020 07:08
100 kwh * 75usd = 30 000 usd
Reagovať

RE: Matematika reakcia na: Matematika

20.8.2020 11:08
Je tam napisane strvtinu, tak 7500x4=30000. Ale pomer ceny baterie a auta nikdy neni fixny, takze je ten prepocet blud.
Reagovať

Matematika reakcia na: Kedy sa výrobné náklady elektromobilov vyrovnajú benzínovým autám?

20.8.2020 07:08
100 kwh * 75usd = 30 000 usd
Reagovať

vata, vata reakcia na: Kedy sa výrobné náklady elektromobilov vyrovnajú benzínovým autám?

20.8.2020 06:08
Celý článok sa dá zhodnotiť jedným slovom vata.
Reagovať

. reakcia na: Kedy sa výrobné náklady elektromobilov vyrovnajú benzínovým autám?

20.8.2020 02:08
Nikdy
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať