Japonskí vedci vytvorili magnetické pole s rekordnou silou 1200 tesla. Možností využitia je viacero

0

Výskumníci v Japonsku vytvorili pretrvávajúce magnetické pole so silou (presnejšie magnetickou indukciou) 1200 T, čo je najsilnejšie kontrolovateľné pole, ktoré bolo vytvorené v interiéri. (Oveľa silnejšie magnetické polia, až do 2800 tesla, boli vytvorené vonku pomocou chemických výbušnín, ale tie nie sú využiteľné na vykonávanie kontrolovaných experimentov v stabilnom, vnútornom prostredí.) Na porovnanie, magnetické pole Zeme je len zhruba 50 μT a supravodivé magnety vo Veľkom hadrónovom urýchľovači CERN dodávajú okolo 8 T.

Daisuke Nakamura a jeho tím na Tokijskej univerzite to dosiahol pomocou extrémneho elektromagnetu v zariadení univerzity, pričom použili techniku označovanú EMFC (electromagnetic flux-compression), silu magnetického poľa zmerali laserovým systémom.

Extrémne silné magnetické polia sú užitočné pri skúmaní fyziky materiálov. Ich vytváranie a udržiavanie je však veľmi ťažké. Možno použiť lasery s vysokým výkonom, ale výsledkom sú polia, ktoré trvajú len nanosekundy. No magnetické pole japonských vedcov vydržalo oveľa dlhšie – okolo 100 mikrosekúnd, teda tisíckrát dlhšie ako predchádzajúce ultrasilné polia.

„Pri magnetických poliach nad 1000 T sa otvára niekoľko zaujímavých možností,“ komentuje výskum jeden zo zúčastnených vedcov Shojiro Takeyama. „Môžete sledovať pohyb elektrónov mimo materiálneho prostredia, v ktorom sa nachádzajú, a tak ich možno študovať v úplne novom svetle. Tento výskum by mohol byť užitočný aj pre tých, ktorí pracujú na výrobe energie z jadrovej syntézy udržaním plazmy vo veľkom prstenci nazývanom tokamak, ktorý z nej získa energiu. To si vyžaduje silné magnetické pole v ráde tisícov tesla po dobu niekoľkých mikrosekúnd. A to je veľmi podobné tomu, čo dokáže produkovať naše zariadenie.“

Výskum bol publikovaný v časopise Review of Scientific Instruments