Internetový kávomat realitou. IoT je dnes o zážitku

0

Espresso alebo latte? Silné, slabé, s cukrom či bez... Stačí si v aplikácii vybrať, zaplatiť a z automatu si už len vybrať kávu na mieru i s fotografiou na displeji zariadenia. Internetový kávomat si mohli nedávno osobne vyskúšať návštevníci barcelonského MWC. Znamená to, že sme sa konečne v oblasti internetu vecí dočkali tej povestnej „smart chladničky“ z raných vízií? Áno aj nie. Vývoj sa posunul a dnes sa už dôraz kladie najmä na praktickú využiteľnosť pre biznis, kompatibilitu a integrácie.

Od pokusov k riešeniam

To, že rok 2018 má byť rokom internetu vecí, predpovedá aj analytická spoločnosť Forrester. Od experimentov sa prejde k reálnym riešeniam, ponuky sa začnú špecializovať. IoT, internet of things, navyše vo veľkom objavia marketingové oddelenia, ktoré budú žiadať nové spôsoby interakcie so zákazníkmi na budovanie ešte osobnejšieho zážitku. Využiť na to budú chcieť i nové rozhrania.

Pre vývojárov to znamená zvýšenie nárokov. Zákazníci totiž často vyžadujú „internet vecí“ bez toho, aby rozumeli mechanizmom, na základe ktorých tieto riešenia vytvárajú obchodnú hodnotu, upozorňuje analýza spoločnosti Gartner. Od IT oddelení očakávajú presvedčivú cestu, ktorá povedie k obchodnému rastu, prináša inovácie a zároveň predstavuje minimálne riziko.

Apka i bot

Vnímanie konceptu IoT sa však mení – dnes je internet vecí skôr o integráciách, praktickej využiteľnosti a lepšom zážitku. Automat na kávu sa na veľtrhu v Barcelone ocitol ako ukážka toho, že dnes už skutočne možno na internet pripojiť akýkoľvek objekt.

Zákazník si môže svoju kávu (alebo hoci plnú nádrž na čerpacej stanici) objednať nielen cez rozhranie platobného terminálu, ale aj cez mobil od robota na sociálnej sieti, ktorý je vybavený možnosťou e-platieb. Cieľom bolo ukázať, ako možno zlúčiť všetky kanály interakcie so zákazníkom (mobilnú aplikáciu, roboty na sociálnych sieťach, webovú aplikáciu) a vytvoriť tak spojenie medzi digitálnym a fyzickým zážitkom.

Príklad čerpacej stanice privádza tento koncept ešte ďalej – okrem paliva do nádrže ponúka vodičom možnosť doplniť si v rámci jedného zastavenia ďalšie príslušenstvo do auta, ale i občerstvenie bez toho, aby museli vystúpiť z vozidla. Poskytovateľom prináša nielen ďalší predajný kanál, ale aj platformu na lepšie pochopenie potrieb zákazníka.

Roztrieštená ponuka neosloví

S rozmachom internetu vecí by mali vznikať aj takzvaní poskytovatelia komplexných služieb, ktorí budú ponúkať integráciu viacerých riešení, združovať partnerov a vytvárať ekosystém pripojených vecí. Najprirodzenejšími kandidátmi sú telekomunikační operátori, energetické firmy, ale môžu to byť i maloobchodníci.

Napríklad koncept inteligentných domov dnes trpí roztrieštenosťou ponuky – sú vybavené zariadeniami od viacerých výrobcov, pričom každé z nich má svoju vlastnú aplikáciu a iný spôsob poskytovania služieb. To je nepohodlné najmä pre koncového používateľa, trpí tým však celé odvetvie a firmy prichádzajú o príležitosti.

Integráciou takýchto služieb, agregáciou dát a príslušných služieb dokážu operátori poskytnúť nielen lepší zážitok, ale zároveň získajú príležitosť na jeho monetizáciu. V Barcelone sme už videli takýto „hub“, ktorý predvádzal spojenie služieb súvisiacich s bezpečnosťou inteligentnej domácnosti.

Kľúčom k úspechu internetu vecí v bežnom živote tak je kompatibilita, čo najväčšia jednoduchosť pre koncového zákazníka a schopnosť poskytnúť mu bezproblémovú a príjemnú skúsenosť.

 

 

 

Ivo Kovačič, ATOS

Všetky autorove články
IoT

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať