Image
11.5.2017 0 Comments

IFA 2017: Trendy v spotrebnej elektronike

Inteligentné zariadenia navzájom prepojené cez cloudové služby a ovládané hlasom, ktoré majú priniesť novú kvalitu života, práce a bývania. To sú trendy v oblasti spotrebnej elektroniky prezentované analytikmi na tlačovej konferencii IFA 2017. Na veľtrhu, ktorý sa bude konať 1. – 6. septembra 2017, budú následne prezentované nové produkty, ktoré prídu na predvianočný trh. Tlačová konferencia sa konala v priestoroch podzemnej hotelovej garáže a ako v úvode zdôraznil Christian Göke, CEO Messe Berlin, garáž je symbolický priestor, kde začínalo veľa IT firiem, ktoré by sme dnešnou terminológiou nazvali startupy.

Technológie pre zdravie a životný štýl

Analytici a zástupcovia veľkých producentov spotrebnej elektroniky prezentovali a následne predpovedali vývoj trhu v jednotlivých segmentoch. Prehľad začneme pre nás najvýznamnejším segmentom. Mladí ľudia by za najdôležitejší segment považovali zrejme smartfóny, jeden z najsilnejších ťahúňov trhu s elektronikou, ľudia v strednom veku možno skôr televízory, ale určite len dovtedy, kým by sa tešili dobrému zdraviu. Jeden z kľúčových faktorov ekonomického rastu je totiž zdravotná starostlivosť. Tak terapia, ktorá je v pôsobnosti zdravotníckych zariadení, ale hlavne prevencia, ktorá je v pôsobnosti každého z nás. Liat Ben-Zur, viceprezidentka Philips pre oblasť prepojených digitálnych platforiem, zdôraznila, že pre zdravú budúcnosť je dôležitý zdravý začiatok. Keby ste hádali, že Philips, ako jeden z popredných výrobcov zariadení pre zdravý životný štýl, sa začne o zdravie zaujímať od narodenia, neuhádli by ste. Pred narodením je predsa ešte 9 mesiacov tehotnosti, ktoré sú veľmi dôležité pre ďalší vývoj. Zdravá výživa a čistý vzduch v obytných priestoroch sú len dva z mnohých atribútov kvality života budúcej matky a následne aj dieťaťa. Pre toto obdobie je určená súprava certifikovaných aplikácií Femisphere.

Samozrejme, nič by sa nemalo preháňať a prezentovaný obrázok, ako budúca mamička so šťastným úsmevom sleduje jednu z nepochybne „nevyhnutných“ a – ako inak – pripojených aplikácií, držiac smartfón len pár centimetrov od hlavičky dieťaťa, vyvoláva polemiku.

Skôr než sa dostaneme k príprave zdravého jedla, treba venovať pozornosť vzduchu, ktorý dýchame. Vzduch v miestnostiach má často aj 10 -krát horšiu kvalitu ako vzduch vonku. Do hry vstupuje prach, výpary a rôzne alergény. Dôsledkom sú alergie a chronické respiračné ochorenia. Účinnou prevenciou môžu byť zariadenia na čistenie vzduchu. Už vlani bola ponuka značkových produktov Philips, Bosch a Siemens pomerne bohatá, tento rok sa očakávajú zariadenia s inteligenciou a ovládaním cez smartfón. Inteligencia a možnosť začlenenia do koncepcie smart home je pre mnohých zákazníkov motiváciou na kúpu modernejších a ekologickejších spotrebičov.

Jürgen Boyny, riaditeľ odboru spotrebnej elektroniky GfK, uviedol, že trh telco, IT a spotrebnej elektroniky dosiahne v roku 2018 objem 954 miliárd dolárov. Hlavným ťahúňom trhu sú smartfóny. Smartfóny a mobilná komunikácia je zároveň akcelerátorom rozvoja ďalších segmentov IT a spotrebnej elektroniky, napríklad mobilných platieb, virtuálnej reality, smart home, pripojených a autonómnych áut, nositeľných zariadení. Smartfón spája všetky oblasti každodenného života – od televízie v obývacej izbe po práčku, kávovar alebo kúpeľňové váhy. Za inhibítor Boyny označil saturáciu v niektorých segmentoch a podobne ako po niekoľko predchádzajúcich rokov aj pretrvávajúci konflikt Ruska a Ukrajiny.

Trendom sa stáva druhý a ďalší televízor v domácnosti – do spálne, detskej izby, kuchyne, haly, ale aj na chatu či iný typ víkendového sídla. Badateľne sa skracuje aj inovačný cyklus, teda čas, po ktorom začnú ľudia uvažovať o nákupe nového televízora napriek tomu, že starší typ stále dobre funguje. Predmetom pozornosti hlavného prúdu záujemcov o kúpu nového televízora sú čoraz väčšie obrazovky. Neustále rastie aj podiel televízorov s rozlíšením UHD. Televízor je v konečnom dôsledku len zariadenie na konzumovanie obsahu. Aj prebiehajúce ťahanice medzi slovenskými komerčnými televíziami a operátormi naznačujú, že doba konzumovania poskytovaného obsahu sa neodvratne končí a ľudia si chcú vybrať, čo chcú sledovať. Nahrádza ju éra služieb typu „video on demand“. Tieto služby sú akcelerátorom záujmu o smart televízory.

Pre obrazovky televízorov, ktoré sú dominantnou multimediálnou plochou v domácnosti, sa hľadá aj iné uplatnenie. V rodine žijú aj deti a televízor je jedna z možností, ako poskytnúť vzdelávanie a kontakt so spolužiakmi v triede v prípade, že jedno alebo viac detí z rôzneho dôvodu (zlomená noha, kiahne...) musí na dlhší čas zostať doma a vynechať školskú dochádzku. Seniori, dlhodobo chorí a rekonvalescenti by zas uvítali aplikácie na sledovanie zdravotného stavu, fitnes, prúd informácií o zdravom životnom štýle pre konkrétny vekový segment alebo kategóriu.

Samozrejme, na prednáškach venovaných trendom a perspektívam nemohlo chýbať tvrdenie, že virtuálna a rozšírená realita majú veľký potenciál a onedlho dosiahnu zrelosť a masové rozšírenie. Kedy presne bude „onedlho“, to nevedel povedať nik. Segment je už niekoľko rokov na začiatku predpokladaného prudkého rozmachu. Napriek netrpezlivosti záujemcov a očakávaniam to znie logicky, každá exponenciála začína plytko. Veľký potenciál majú aj wearable AR, teda senzory, algoritmy a technológie umelej inteligencie. Nositeľné zariadenia sú napriek mnohým skeptickým otázkam neustále rastúci trh, najvyššie percento rastu sa predpokladá v Číne a západnej Európe. Zaujímavá myšlienka zaznela ohľadne pripojených áut. Pripojené auto bude v mnohých prípadoch duplicitou, pripojený je už smartfón vodiča, takže bez zveličovania možno konštatovať, že v súčasnosti prakticky každé auto je pripojené.

Kam umiestniť televízor?

Dôsledkom zväčšovania rozmerov a počtu zariadení spotrebnej elektroniky sa logicky, aj keď nie významne, zmenšuje obytný priestor, preto je dizajn hlavne väčších zariadení veľká výzva pre konštruktérov a dizajnérov. Hlavný prvok obmedzujúci tento priestor sú káble, čo je jedna z kľúčových motivácií na to, že keď už má (alebo dokonca musí) byť prepojené všetko so všetkým, nech je to prepojené bezdrôtovo a hlavne tak, aby jednotlivé zariadenia nebolo treba komunikačne párovať a konfigurovať.

Plochý televízor, ktorého masívny podstavec je na stolíku a na to, aby bol stabilný, musí byť primerane široký, veľa priestoru neušetrí. A tak Samsung experimentuje s podstavcami až po podlahu, pripomínajúcimi stojan na maliarske plátno, ktoré sú veľmi stabilné, no v priestore opticky takmer zaniknú. Michael Zöller, viceprezident divízie zobrazovacích zariadení Samsungu, prezentoval aj televízory v dizajnovej úprave podobnej obrazu. Od televízora vedie priehľadný, a teda takmer neviditeľný plochý kábel do jednotky s tunerom a konektormi na pripojenie externých zdrojov signálu a zariadení. „Rám je budúcnosť dizajnu televízie,“ zdôraznil Zoller. Podobných tvrdení už zaznelo veľa, takže sme zvedaví, či sa táto koncepcia ujme. Samsungu sa podarilo zobraziť celý farebný priestor a  technológiu QLED zdokonaliť tak, aby mali televízory vyšší jas.

 Televízor ako maliarske plátno či obraz, samozrejme, nemôže mať prázdnu obrazovku ani vtedy, keď nesledujeme žiadny program. Bude zobrazovať obraz alebo multimediálnu sekvenciu podľa vkusu majiteľa. Inteligentné senzory nemerajú len intenzitu, ale aj farebnú teplotu osvetlenia v miestnosti a podľa toho prispôsobujú jas a farebné podanie obrazu, takže obrazovka zapadne do prípadného náladového osvetlenia. Po odchode posledného človeka z miestnosti sa televízor, samozrejme, úplne vypne.

Inteligentná domácnosť ovládaná hlasom

V segmente smart home je cieľom automatizácia, no nie za každú cenu. Väčšina firiem – a nie sú to len startupy – vystavuje ako inteligentnú domácnosť niekoľko žiaroviek, v lepšom prípade aj zásuviek ovládaných smartfónom. Ak neprídu s niečím inovatívnym, v roku 2017 to na úspech už nestačí. Bežní zákazníci nie vždy chápu hĺbku filozofie IoT, ale motivovaní populárnymi článkami v odborných aj livestylových magazínoch chcú mať aj oni inteligentnú domácnosť. Akcelerátorom sú v tomto prípade smartfóny a mobilné aplikácie schopné alebo snažiace sa ovládať všetko možné aj nemožné. Pripojení zákazníci požadujú nielen inteligentné, ale pripojené spotrebiče bez ohľadu na praktický význam tohto atribútu. Dôležité kritérium je aj energetická trieda spotrebiča.

Hlasové ovládanie je rýchlejšie a bezprostrednejšie než iné metódy, napríklad povely pomocou grafického používateľského rozhrania. Výhoda hlasu je v tom, že na rozdiel od ovládacích panelov ho máme stále so sebou a na rozdiel od smartfónu ho nemusíme vyťahovať z vrecka. Budúcnosť patrí novým typom bezdrôtovo pripojených reproduktorov, ktoré dokážu prijímať povely pre inteligentné zariadenia a subsystémy inteligentného domu. Éra Voice First sa de facto začala riešeniami Amazon Alexa, Google Home či Ding Dong. Vlastné riešenia ponúkajú aj startupy. Perspektívna firma Mia predstavila na tlačovej konferencii produkt Voice first assistant for work.

Ďalšie novinky

Priestorový zvuk pre slúchadlá sa tradične nahráva zariadením nazývaným umelá hlava. Spôsob, ako na tento účel využiť nie umelú, ale vlastnú hlavu, prezentovala spoločnosť Sennheiser. AMBEO Smart Headset sme predstavili v samostatnom článku. Pod trochu záhadným názvom Dirror bolo prezentované zariadenie s úplným názvom Digital Mirror. Je to len ďalšie z rozrastajúcej sa plejády zariadení, ktoré budú súťažiť o privilégium stať sa centrom alebo jedným s viacerých centier inteligentnej domácnosti.

A ešte jedna vec, presnejšie novinka týkajúca sa jesenného veľtrhu IFA. Pribudne sekcia IFA NEXT, zameraná na startupy a inovácie. Sekcia bude v hale 26, takže IFA nebude len o novinkách pripravených na trh, ale aj o zaujímavých a perspektívnych produktoch v ranom štádiu vývoja.


Christian Göke, CEO Messe Berlin


Michael Zöller, viceprezident divízie zobrazovacích zariadení Samsungu, prezentuje výhody nového konštrukčného formátu


Z prezentácie Philips nás najviac zaujala zubná kefka Sonicare DiamondClean Smart


Aplikácie Philips Femisphere


Názor na tento obrázok si urobte sami


Súčasťou modernej domácnosti by mal byť aj čistič vzduchu


Tlačová konferencia v hotelovej garáži

 

Náklady na cestu hradilo zastúpenie Messe Berlín v SR, ktoré ponúka slovenským záujemcom informácie a poradenstvo k účasti.

 

Zobrazit Galériu

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

TechSummit 2018: Skype budúcnosti? Virtuálne 3D hologramy

24.05.2018 00:05

Košický startup MATSUKO mení spôsob, ako ľudia na diaľku komunikujú a spolupracujú. Aj keď sú na rôznych miestach planéty, pomocou 3D hologramov komunikujú a spolupracujú rovnakým spôsobom, akoby boli ...

Magazín

3D Expo 2018, Praha

18.05.2018 21:27

Na výstavisku Letňany v Prahe sa uskutočnil už 5. ročník výstavy 3D Expo ktorá je najväčšou prehliadkou cenovo dostupných 3D tlačiarní, skenerov a tlačových materiálov. Po úspechu predchádzajúcich šty ...

Magazín

Jarná ITAPA bude o Smart Cities, informatizácii a GDPR

18.05.2018 00:00

Mestá stoja na začiatku revolúcie. Aby zvládli nápor rastu počtu obyvateľov a aj naďalej zostali kvalitným miestom pre život, musia sa stať inteligentnými. Len tak budú vedieť zvládať zväčšujúce sa ná ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

AKY OTEC

Najnovšie videá

ATOS_05_262


PC forum button