Image
12.12.2018 0 Comments

Hyundai KONA Electric+: Keď Tesla sľubuje a Hyundai predáva

Hyundai KONA Electric je asi najočakávanejší elektromobil tohto roka. Hyundai si technológie elektromobilov vyskúšal už na veľmi vydarenom modeli IONIQ,  ktorý prišiel na trh ako prvý model s možnosťou výberu z troch elektrifikovaných verzií: hybridnej, plug-in hybridnej a elektrickej. Kona je teda v portfóliu výrobcu už druhá generácia elektromobilu.

Technológie a vybavenie

KONA Electric dizajnovo vychádza z benzínovej verzie, od ktorej ju zvonka na prvý pohľad rozoznáte podľa prednej masky, ktorá má spoločné iba rozmiestnenie svetiel. Na elektrickej verzii je maska chladiča plná, so zaujímavým vrúbkovaným vzorom. Ľavá strana pod deliacou lištou patrí dvierkam nabíjacieho konektora. Karoséria je v dvojfarebnom vyhotovení s čiernou strechou, čiernymi plastovými prvkami v spodnej časti s rozšírením okolo blatníkov a s chrómovanými doplnkami. Zadný nárazník má zaujímavý prelis s kovovou ochrannou lištou v spodnej časti. Osvetlenie patrí zväčša LED technológii, výnimkou je prisvietenie do zákruty, smerovky a cúvacie svetlá. Napriek tomu, že exteriér pôsobí veľmi sympaticky, to najlepšie sa nachádza vnútri. Pohon zabezpečuje vysokovýkonný elektromotor s výkonom 150 kW (204 k) a impozantným krútiacim momentom 395 Nm. O jeho napájanie sa stará Li-pol batéria s kapacitou 64 kWh. Táto kombinácia má umožniť dojazd až 482 km (podľa WLTP). To je najsilnejšia verzia pohonu, ktorú sme mali na test. Kona sa však vyrába aj v slabšej verzii s výkonom 100 kW a batériou s kapacitou 39,2 kWh, ktorá má zabezpečiť dojazd 312 km (podľa WLTP). Veľká batéria, samozrejme, prináša aj potrebu kvalitného systému nabíjania. Ak totiž na dlhšej ceste potrebuje pre nabíjanie stáť dve hodiny, stráca dlhý dojazd význam. Hyundai však ani tento faktor nezanedbáva a KONA, ako jeden z mála súčasných elektromobilov, podporuje DC nabíjanie výkonom 100 kW, ktorým dokáže vybitú batériu dostať na 80 % za 54 minút. Vstavaná nabíjačka má výkon 7,2 kW a umožňuje nabitie z domáceho wallboxu za 9,5 hodiny. V prípade nabíjania z bežnej 230 V zásuvky však treba počítať pri plnom nabití s časom okolo 21 – 23 hodín. Takéto nabíjanie je skôr núdzové a navyše na bežné používanie nie je nevyhnutné nabíjať batériu vždy doplna.

Hyundai zachováva tradíciu vysokej výbavy, i keď oproti modelu IONIQ môžete pri výkonnejšej verzii voliť z dvoch stupňov výbav: Electric a Electric+. Výbava Electric je dostupná v oboch výkonových verziách a bude vám v nej chýbať väčšina technologického vybavenia, ako je adaptívny tempomat, sledovanie jazdných pruhov, sledovanie mŕtvych uhlov a premávky za vozidlom, čítanie značiek, udržiavanie v jazdnom pruhu, a vo výbave bude základný multimediálny systém iba so šiestimi reproduktormi. Táto verzia bude teda voľbou pre tých, ktorí chcú ušetriť, prípadne pre taxislužby. Výbava Electric+ je k dispozícii iba vo výkonnejšej verzii a obsahuje všetky zmieňované systémy. Predpokladáme, že napriek vyššej cene bude najpredávanejšou verziou práve táto. Bohatá technologická výbava za štvortisícový príplatok rozhodne stojí. Interiér vozidla sa nesie v novej dizajnovej línii výrobcu, ktorej pokračovaním je aj vodíkový model NEXO. Stredový strieborný panel nesie štvoricu tlačidiel jazdných režimov, ovládač elektrickej brzdy a v zadnej časti rad tlačidiel na ovládanie vyhrievania sedadiel, volantu, prepínanie jazdných módov, režimu Auto Hold a parkovacích senzorov. V prednej časti je pod dvierkami priestor na mobilný telefón s bez­drôtovým nabíjaním a vstup USB. Priestor je dostatočne veľký, takže nie je problém ani s takými modelmi ako Samsung Galaxy Note 9. Ovládací panel jednozónovej klimatizácie neobsahuje žiadny displej. Pri zmene teploty alebo otáčok ventilátora sa hodnoty zobrazia vo vrchnej časti centrálneho displeja. Po stlačení tlačidla Climate sa kompletný ovládací panel zobrazí na centrálnom displeji. Centrálny 8" displej je dotykový a má antireflexný matný povrch. Prepínanie režimov a nastavovanie je na mechanických ovládačoch, čo považujem za praktické riešenie. Ovládanie na volante je rovnaké, aké poznáme z ostatných vozidiel výrobcu. Z modelu IONIQ sa zachovali moje obľúbené pádla pod volantom, ktoré umožňujú jednoduché prepínanie intenzity rekuperácie v štyroch úrovniach od vypnutej až po maximálnu. Tento systém používa momentálne iba Hyundai a ide o bezkonkurenčne najlepšie riešenie, pretože umožňuje využívať rekuperáciu vtedy, keď je to vzhľadom na aktuálne podmienky najvýhodnejšie a bez vplyvu na pohodlnosť jazdy. KONA však ide s týmto systémom ešte ďalej a je vybavená aj systémom automatického inteligentného riadenia rekuperácie. V súčasnosti je to unikátna funkcia, ktorá nastavuje intenzitu rekuperácie na základe údajov z radaru a snímača sklonu. V praxi to funguje tak, že ak s vypnutým adaptívnym tempomatom dáte nohu z plynu, systém nastaví zväčša režim plachtenia. No ak zaznamená pred vami auto, ktoré ide pomalšie ako vy, zapne rekuperáciu tak, aby udržal bezpečnú vzdialenosť od neho, podľa rozdielu rýchlostí nastavuje aj jej intenzitu. Ak idete z kopca a auto začne zotrvačnosťou zrýchľovať, systém zaradí rekuperáciu, ale iba v takej intenzite, aby rýchlosť udržoval. Okrem všetkých menovaných asistentov je vo výbave aj farebný priehľadový displej. Ten poskytuje údaje o rýchlosti, činnosti jazdných asistentov, čítania značiek aj navigácie. Údaje premieta na polopriehľadné sklo vysúvané z vrchnej časti palubnej dosky.

Ako sa s novou KONA Electric jazdí?

Ako som sa zmienil v úvode, KONA je naj­očakávanejší elektromobil tohto roka a výrobca si na nej dal naozaj záležať. Viacero technológií je prevzatých z modelu IONIQ, ktorý bol dôstojným predchodcom a v našich testoch bol hodnotený ako jeden z najlepších súčasných modelov. Kona na tom v podstate nie je ináč. Je to priama odpoveď na Model 3 sľubovaný Teslou, ktorý zápasí s veľkými problémami a sklzom pri nábehu výroby. Hyundai sa tým ani netají a už pri predstavení modelu KONA Electric na tohoročnom ženevskom autosalóne bol na jednom z bilbordov nápis „Si na rade, Elon“. KONA je v súčasnosti elektromobil s najväčším dojazdom vo svojej cenovej kategórii. Dojazd je však iba jedna z vecí, čím je tento elektromobil zaujímavý. Upúta aj impozantný výkon 150 kW a krútiaci moment 395 Nm, vďaka čomu sa KONA dostane na stovku za 7,6 sekundy. Takéto zrýchlenie už naozaj pocítite a pri rozbehu na diaľnici získate pocit, akoby ste leteli lietadlom. Na klzkej vozovke už môže mať problémy s trakciou a pri tomto výkone by sa hodilo uspo­riadanie 4×4. Jazda je veľmi zábavná a najviac som ocenil, že sa veľmi nemusíte krotiť ani na diaľnici. Pochopiteľne, fyziku neoklamete a spotreba pri diaľničnej rýchlosti stúpa nad 20 – 25 kWh/100 km. Jazdné vlastnosti sú poplatné veľkosti vozidla. Sedíte pomerne vysoko a napriek tomu, že sa vozidlo v zákrutách príliš nenakláňa, istota tam nie je. Podvozok je ladený trocha tvrdšie, takže na našich cestách si občas užijete trochu „kostitrasu“. Nie je to však nič tragické. Priestor pre vodiča a spolujazdca je dostatočný aj na väčšie postavy a k pohodliu prispievajú elektricky nastaviteľné sedadlá. Na zadných sedadlách je to trocha horšie, pri rodinnom cestovaní však vzadu aj tak zväčša vozíte deti. Odvezú sa bez problémov aj dospelí, no už nie s takým komfortom.

Technologická výbava je už tradične výborná a nájdete tu všetky dnes bežné asistenčné systémy. Adaptívny tempomat pracoval veľmi spoľahlivo a oproti modelu IONIQ bola zlepšená detekcia vozidiel stojacich na semaforoch. Spoľahlivo pracovalo aj udržiavanie v jazdnom pruhu. Pokiaľ sú pruhy viditeľné, udržiava stopu dobre asi až do 30° zákruty. Pri väčšom zatočení sa však už do­stáva mimo rozsahu, rovnako aj vtedy, keď sa strieda zatočenie na opačnú stranu. Systém sledovania mŕtveho uhla má indikáciu vstavanú v spätných zrkadlách. Pri cúvaní senzory sledujú premávku za autom a zvukovým signálom aj šípkami na displeji dávajú znamenie, z ktorého smeru sa blíži chodec, vozidlo alebo iný dopravný prostriedok. Vo výbave je cúvacia kamera, ktorá poskytuje kvalitný širokouhlý obraz s dynamickými vodiacimi čiarami. Spoľahlivo pracoval aj systém rozpoznávania značiek. Ten indikuje značky obmedzenia rýchlosti a premieta ich na head-up displej aj na displej mapy. Svetlá vrátane diaľkových sú zverené LED technológii. Automatické prepínanie diaľkových svetiel pracovalo veľmi spoľahlivo, svetlá majú veľmi dobrú svietivosť. Prisvietenie do zákrut je statické, samostatnými žiarovkovými svetlami. Veľmi sa mi páčilo nové automatické ovládanie rekuperácie. V súčasných elektromobiloch ide o unikátnu funkciu. Pokiaľ je zapnutá, pracuje s radarom, môžete však pádlami upraviť jej funkciu. Pri zjazde z kopca pustíte plyn napríklad pri 70 km/h, a ak auto ďalej zrýchľuje, automaticky sa zaradí rekuperácia, ak chcete zrýchľovať, stačí ťuknúť na plyn a rekuperácia sa vypne. Takisto ak radar pred vami zaznamená auto, ku ktorému sa približujete, zaradí sa rekuperácia. Samozrejme, funkcia nenahrádza adaptívny tempomat. Keby vozidlo pred vami zabrzdilo, nebude tiež brzdiť, iba v prípade hroziacej zrážky zasiahne automatické núdzové brzdenie. To je však núdzový systém, ktorý sa za bežnej prevádzky nepoužíva.

Najviac vás asi bude zaujímať dojazd. Ten závisí od viacerých faktorov. KONU som testoval pri teplotách +5 až +15 °C, keď už bolo treba používať aj kúrenie. O to sa tu stará tepelné čerpadlo, ktoré je účinnejšie a hlavne úspornejšie ako kúrenie špirálami. Na celkovom dojazde uberie asi 5 – 10 km na 100 km, samozrejme, podľa vonkajšej a nastavenej teploty. Na test som využil trasu zahŕňajúcu z väčšej časti okresky, asi 15 % tvorila diaľnica a asi 70 % trasy bolo s kúrením nastaveným na 22,5 °C, ináč sa šlo cez hornaté oblasti – Topoľčany, Nitrianske Rudno, Čadca, Ružomberok, Banská Bystrica, Handlová, Prievidza, Topoľčany. Na trase som dosiahol spotrebu 17,2 kWh/100 km a dojazd 443 km. V Prievidzi som dobíjal a dojazd bol dopočítaný podľa priemernej spotreby, ktorá v rozsahu ± 15 km kopírovala predpokladanú spotrebu. Pri elektromobiloch spotreba veľmi závisí hlavne od rýchlosti, ktorou sa pohybujete. Pri jazdení v rámci mesta a cez obce sa spotreba modelu KONA pohybuje okolo 12 – 14 kWh/100 km, po okreskách je to okolo 15 – 16 kWh/100 km. Celková spotreba v teste po 1200 km bola 17,5 kWh/100 km, čo považujem za veľmi dobrú hodnotu. Žiaľ, počas týždňa vzhľadom na veľký dojazd nemožno hodnoty spotreby preveriť vo všetkých situá­ciách. Napriek tomu môžem konštatovať, že hodnota dojazdu 482 km je pri prevažujúcich jazdách v rámci mesta a po okreskách dosiahnuteľná a pri troche úsilia by sa určite dalo dostať aj na 500 km. Je tu však jeden problém: vysoký výkon a dynamika auta sú natoľko lákavé, že pochybujem, že na tom niekto vydrží jazdiť 500 km na spotrebu :-).

DC nabíjanie podporuje až 100 kW nabíjačky, takže ako jeden z mála aktuálnych modelov na trhu dokáže KONA využiť nové ultrarýchle nabíjačky z ktorých prvá už stojí na čerpacej stanici Budča na R1. Na DC nabíjanie sa používa štandard CCS2 a na AC zásuvka Typ2. KONA pri nabíjaní zobrazuje aktuálny nabíjací výkon. Elektrická KONA v súčasnosti nemá na trhu žiadnu porovnateľnú konkurenciu. Nájdete autá, ktoré majú väčší dojazd, lepšiu výbavu, ale ich cena je dvojnásobná, sú autá lacnejšie, ale nemajú zďaleka taký dojazd ani výbavu. A je tu Tesla Model 3, ktorá v porovnateľnej cene ponúka 50 kWh batériu, vyššiu výbavu aj výkon, ale jej reálna dostupnosť je veľká otázka.

Parametre:

• Batéria: Li-Pol 64 kWh, max. rýchlosť: 167 km/h, max. výkon: 150 kW (204 k)/395 Nm, zrýchlenie 0 -100 km/h: 7,6 sekundy, záruka (pohonná jednotka, riadenie, odpruženie a brzdový systém): 5 rokov, záruka na akumulátor: 8 rokov alebo 200 000 km, dobíjanie: AC – palubná nabíjačka 7,2 kWh, konektor typu 2, DC - Combo 2 (CCS) až 100 kW, dojazd: 485 km (WLTP), celková hmotnosť 2170 kg, rozmery D/Š/V: 4180/1800/1570 (vrátane lyžín), batožinový priestor/skl. sedačky: 332 l/1114 l

• Cena modelu: od 34 990 EUR
• Cena testovaného vozidla: 43 490 EUR

PLUSY, MÍNUSY:

+ Výborná výbava, dojazd, 100 kW nabíjanie, vysoký výkon, kvalitné spracovanie, pomer cena/výkon
- Menej miesta vzadu

HODNOTENIE:

Jazdné vlastnosti: 90 %
Spotreba:98 %
Priestor, pohodlie: 90 %
Technol. výbava: 98 %
Ostatná výbava: 98 %
Ovládanie: 100 %
Vyhotovenie: 100 %
Celkovo: 96 %

 

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

HONDA CR-V 2.0 i-MMD Hybrid, 2WD, Lifestyle / Inovatívne hybridné SUV

06.06.2019 13:09

Honda si svojím SUV CR-V získava zákazníkov už od roku 1995, najnovšia generácia však ako prvá prichádza aj s hybridným pohonom. Hybrid dnes už nájdete v ponuke viacerých automobiliek, no Honda prichá ...

Magazín

Elektromobilita alebo vodík? V ťažkej doprave

06.06.2019 11:38

Rovnako ako pri individuálnej doprave osôb existuje v Európe regulačný tlak aj na znižovanie emisií vo verejnej doprave. Európska únia si do nasledujúcich rokov stanovila ciele, ktoré do roku 2050 pre ...

Magazín

Výrazne účinnejší slovenský kolektor

06.06.2019 11:33

 V rámci nepretržitého hľadania efektívnejších obnoviteľných zdrojov prebieha aj vývoj v oblasti slnečných kolektorov. Slnečné kolektory predstavujú perspektívny spôsob využitia slnečnej energie, mome ...

q

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

SWAN_062019

Najnovšie videá