Honda e Advance / Elektrická mestská „Lentilka“

0
Keby ste sa chceli rozprávať o elektromobiloch budúcnosti, prvý, ktorý vám napadne, bude určite Honda e. Keď som prvýkrát videl na ženevskom autosalóne koncept pod ­náz­vom Urban EV, ťažko som si vtedy vedel predstaviť, že by som sa vo veľmi podobnom aute mohol odviesť už o necelé tri roky. Pravda, oproti konceptu došlo k viacerým zmenám, no hlavná myšlienka malého útulného autíčka s displejmi po celej šírke palubnej dosky a nekonvenčným futuristickým retro dizajnom zostala. 

Vozidlo je mierené na moderných po­užívateľov, ktorí sa chcú odlíšiť a majú radi najnovšie technológie. Testoval som vyššiu verziu Advance, pozitívne však je, že všetky podstatné bezpečnostné a asistenčné systémy, ako aj celodisplejovú kabínu vrátane digitálnych zrkadiel dostanete už v zá­klade. Už svojím dizajnom evokuje auto zo sci-fi filmu a tento dojem sa po nastúpení iba umocní. U kamarátov aj vďaka nápadnej žltej farbe získalo vozidlo prezývku „Lentilka“. Neopozerané tvary tohto sympatického autíčka okamžite priťahujú pohľady okoloidúcich. Predné aj zadné svetlá kruhového tvaru sú zasadené v rovnakom čiernom ovále a pri priamom pohľade takmer nerozoznáte, či sa naň pozeráte spredu alebo zozadu. Kľučky predných dverí sú zapustené a vysúvajú sa pri príchode k autu. Nabíjacia zásuvka typu CCS je umiestnená pod veľkým dizajnovým krytom v prednej kapote, na ktorého otvorenie musíte stlačiť nenápadné tlačidlo v prednej maske. Interiér je spracovaný tak, akoby ste sedeli u vás v obývačke. Čalúnenie je z látky príjemnej na dotyk a tvarovanie sedadiel sa viac podobá fotelkám ako autosedadlám. Bez ohľadu na to však svoju funkciu plnia veľmi dobre. Rovnaké čalúnenie nájdete aj na dverách. Celú šírku palubnej dosky zaberá jedinečná pätica veľkoplošných displejov, aké dnes nenájdete v žiadnom inom aute. Pred nimi je akoby drevená pracovná doska, ktorá ešte umocňuje dojem, že sedíte v obývačke, a nie v aute. V jej strednej časti je niekoľko tlačidiel multimediálneho systému s ovládačom hlasitosti, tlačidlo štart aj snímač NFC, ktorý využijete, ak používate na prístup váš mobil. Pri iných autách by to bola mimoriadna výbava, k tomuto to akosi patrí J. Dva bočné displeje fungujú ako elektronické spätné zrkadlá, ktoré ponúknu kvalitný obraz aj za zhoršených svetelných podmienok. Elektronické je aj stredné spätné zrkadlo. Vozidlo v testovanej výbave Advance je vybavené až ôsmimi kamerami, ktoré sledujú celé okolie v rozsahu 360° a slúžia aj pre vyspelé asistenčné systémy.

Displeje umožňujú veľmi variabilné zobrazenie množstva informácií či multimédií, váš spolujazdec si dokonca pomocou HDMI môže pripojiť hernú konzolu, aby sa nenudil na dlhých trasách. V strede pod palubnou doskou nájde aj 230 V zásuvku na jej napájanie. Ak zostanete stáť niekde v zápche, môžete si na displejoch zobraziť živé akvárium, v ktorom môžete kŕmiť rybičky, alebo upokojujúce veľkoplošné obrázky prírody. Zobrazenie displejov možno medzi sebou prepínať, takže môžete spolujazdca požiadať, aby vám nastavil navigáciu, ktorú potom prepne na váš displej. Možnosti sú obrovské. K dispozícii je aj inteligentný hlasový asistent, porozprávate sa s ním však iba v angličtine. Samozrejmá je bohatá konektivita vrátane bezdrôtového Android Auto aj Apple CarPlay a aplikácie My Honda+. Tá však v čase testovania ešte nebola plne spustená, takže jej podrobný test vám prinesieme neskôr. V strede pod prístrojovým panelom sa nachádza ovládanie klimatizácie. Keďže v prednej časti nie je stredový tunel, je toto umiestnenie trocha nešťastné, pretože si budete stále zapínať kolenom vyhrievanie sedadla. Toto konštruktéri trocha nedomysleli. Veľmi pozitívne hodnotím, že displejová kabína vrátane elektronických spätných zrkadiel je súčasťou základnej výbavy rovnako ako systém HONDA Sensing, v ktorom nájdete pokročilé asistenčné systémy, ako napr. adaptívny tempomat, aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu, rozpoznávanie značiek, automatické prepínanie diaľkových svetiel, systém zmiernenia následkov nehody s detekciou cyklistov a chodcov, upozornenie na pohyb vozidla vpredu a predkolízny systém pri malých rýchlostiach. Asistenčné systémy pracujú veľmi spoľahlivo, hoci udržiavanie v jazdnom pruhu je občas príliš aktívne a hlavne na kľukatých okreskách by bolo dobré ho vypnúť. Aj keď to urobíte, systém má stále tendenciu do riadenia zasahovať. Nie je to však nič dramatické. Veľmi sa mi páčil systém autonómneho parkovania, ktorý patrí hlavne v možnostiach vyhľadávania parkovacieho miesta medzi najlepšie, aké som zatiaľ testoval. Bez problémov a správne identifikuje parkovacie miesto aj vtedy, ak je pri priečnom parkovaní niekoľko miest vedľa seba voľných. To je pre väčšinu systémov veľký problém a často detegujú nesprávne pozdĺžne miesto. Parkovanie prebieha úplne autonómne, bez zásahu. Systém umožňuje aj vyparkovanie z pozdĺžneho miesta. Žiaľ, logika iniciácie tohto manévra je zbytočne prekombinovaná, a než ho aktivuje, radšej vyparkujete sami. Po aktivácii však pracuje spoľahlivo.

Používanie displejov je intuitívne, no zo začiatku to chce trocha cviku. Po chvíli zácviku však zistíte, že to je výborne vymyslené. Samostatná kapitola sú digitálne zrkadlá. Túto technológiu som prvýkrát videl pri Audi e-tron. No tam sú displeje umiestnené príliš nízko vo dverách, a tak ich vždy hľadáte. V tomto smere je na tom Honda e podstatne lepšie. Displeje zrkadiel sú v prirodzenej polohe a hneď po usadnutí ich beriete, akoby inde ani nemohli byť. To sa dizajnérom naozaj podarilo. Zobrazenie je veľmi kvalitné a poskytuje dobrý prehľad o situácii za jazdy. Pri zapnutí smerovky sa na displeji zrkadla zobrazí niekoľko čiar zobrazujúcich vzdialenosť od auta za vami. Je to veľmi užitočné, lebo tu nemáte možnosť odhadnúť vzdialenosť ako pri bežnom zrkadle. Pri cúvaní je práve preto orientácia podľa nich problematická a lepšie využijete 360° kamery. Spätné zrkadlo je tiež digitálne. Jeho displej je však iný ako pri bočných. Výhodné je, že aj v prípade, ak máte vzadu niečo naložené, nebráni to výhľadu. Kamera je umiestnená hore na zadných dverách. Obraz aj jeho polohu možno nastaviť. Ak vám obraz digitálneho zrkadla nevyhovuje, môžete ho jednoducho prepnúť na klasické.   

Vozidlo má zadný náhon, vďaka čomu má s polomerom otáčania iba 4,3 m veľmi dobrú manévrovateľnosť v mestských podmienkach. Jazdné vlastnosti na suchej vozovke sú veľmi dobré. Na klzkej pomáha účinný stabilizačný systém. Vozidlo sa dodáva v dvoch verziách – Honda e a Honda e Advance s výkonom 100 kW, respektíve 113 kW a krútiacim momentom 315 Nm. Zrýchlenie na 100 km/h podľa verzie dosahuje 9,5 s, respektíve 8,3 s a dojazd podľa WLTP je 220 km. Napriek tomu, že zrýchlenie nevyzerá hviezdne, jazda je veľmi svižná a na semaforoch vás málokto nechá za sebou. Rekuperáciu možno prepnúť aj na ovládanie jedným pedálom, žiaľ, tento prepínač je na stredovom paneli na ovládači jazdných režimov, čo nie je príliš praktické. Vďaka nízkemu ťažisku je auto stabilné aj v zákrutách. Jazdiť ním po meste či okreskách je radosť. Spo­treba sa počas testu pohybovala medzi 14,5 až 17 kWh/100 km, čo je veľmi dobré, na diaľnici však rátajte s 20 – 22 kWh/100 km. V rámci okresiek a mesta sme dosiahli dojazd na úrovni 180 km, pri šetrnejšej jazde to bolo 208 km. V meste je potenciál na dojazd okolo 240 – 250 km. Vozidlo umožňuje 66 kW DC nabíjanie (CCS) a má vstavanú 6,6 kW 1f AC nabíjačku (Typ 2).

PLUSY, MÍNUSY:

+ Výbava, spotreba, spracovanie, dizajn
- Nešikovne umiestnený panel klimatizácie

Výbava, spotreba, spracovanie, dizajn

Nešikovne umiestnený panel klimatizácie n Značka a model: Honda e Advance, výkon (kW) 113, zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,3, krútiaci moment (Nm): 315, dojazd (WLTP) (km): 220, max. rýchlosť (km/h): 145, kapa­cita batérií využiteľná (kWh): 35,5, nabíjanie CCS : AC 1f 6,6 kW, DC 66 kW, nabíjanie AC z 10 na 100 % 5 h 45 min, DC nabíjanie z 10 na 80 % 29 min

• Cena: od 34 990 EUR, testované vozidlo: 37 990 EUR

Hodnotenie: 

 

Zobrazit Galériu

René Hubinský, foto: Martin Do

Všetky autorove články

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať