SAMSUNG_0920_B SAMSUNG_0920_B SAMSUNG_0920_B Advertisement

HTC Vive: Najpokrokovejší headset VR

1

Je to už viac než rok, čo sa headset Vive začal predávať. Za ten čas prešiel menšími úpravami a nedávno takisto výrazne zlacnel. Dôvodov, prečo Vive obzvlášť dnes stojí za pozornosť, je mnoho. Všetko sme si vyskúšali a postupne to budeme analyzovať v našom článku.

Hardvérový pohľad

Raketový štart konkurenčného Riftu výrazne utlmilo odkúpenie Oculusu Facebookom. Vývoj tohto headsetu sa spomalil a Vive nielenže Rift dohnal, ale ho i slušne predbieha. Najmä teraz, po dorovnaní ceny. Základná výbava Vivu je ­bohatšia. Obsahuje dve základné stanice na ­sledovanie pohybu (Rift iba jednu) a dva ovládače suplujúce vo virtuálnej realite vaše ruky. K Riftu si ich musíte dokúpiť, v základnej dodávke namiesto nich dostanete tradičný ovládač z Xboxu One.

Kvalita zobrazenia je rovnaká, vstavaný dis­plej (Samsung AMOLED) má rozlíšenie 2160 × 1200 px (teda 1080 × 1200 bodov pre každé oko). O trochu nižšie rozlíšenie majú okuliare od Sony (PlayStation VR), ktoré majú raster hrubší o 25 %. Maticu pixelov však neprehliadnete ani na Vive, každopádne ponorení do VR si na hrubšie zrno nesťažujú (a nepripomienkujú ho) ani používatelia zvyknutí na displeje Retina. Atmo­sféra virtuálnych svetov je taká silná, že zakrýva aj zjavné technologické nedostatky.

Vive by mal podľa špecifikácií vynikať aj šírkou zorného poľa, 20-stupňový rozdiel som si však nevšimol. Pomocou otočného kolieska môžete šošovky od seba aj rôzne vzďaľovať, široký rozsah 60,9 – 75,5 mm vyhovie každému. A ak máte širšiu tvár, je k dispozícii aj náhradný, širší rám okolo očí. Ten je vyrobený z mäkkého molitanu – tento vsiakavý materiál som po dlhšom používaní (a potení) ocenil viac než gumené tesnenie z PS VR. Rám sa v tomto prípade prichytáva cez suchý zips, takže ho môžete poľahky nahradiť aj iným, napríklad čalúneným.

Achillova päta je ako tradične pri všetkých headsetoch kábel. Je však dostatočne dlhý na to, aby mohol do okuliarov viesť aj zo stropu. Na zemi po ňom budete stúpať. V novej revízii je samostatná slúchadlová vetva už posilnená (pôvodná je o poznanie subtílnejšia). Slúchadlá si musíte kúpiť voliteľne. Odporúčam Roccat Cross s mohutným zvukom, flexibilným mostíkom a nízkou hmotnosťou. Oproti pôvodnej hmotnosti (590 g) by mal byť o niekoľko gramov ľahší aj samotný Vive. Z dôvodu, že som mal k dispozícii ešte starší variant, neprezradím, o koľko presne. Konštrukcia tela zostáva plastová, je však dostatočne pevná, všetko ukážkovo lícuje a nikde nič nevŕzga.

Inštalácia je vzhľadom na to, koľko vecí vytiahnete z príslušenstva, príjemne jednoduchá. To i vďaka tomu, že každý z komponentov (a nie je ich málo) je poriadne označený a používateľský návod je spracovaný takisto na výbornú. Najprv treba prostredníctvom malej škatuľky (Link-boxu) spojiť okuliare s počítačom a potom nainštalovať Steam VR. Po aktualizácii firmvéru prichádza na rad jednoduchá kalibrácia, po ktorej je všetko pripravené na používanie.


Pohyb snímajú a do VR prenášajú dve sledovacie stanice

Aplikácie a používanie

Hier je síce dosť, no „trojáčkových“ titulov je stále žalostne málo. S Project Cars si však na svoje prídu milovníci pretekárskych simulátorov. A tesne pred vydaním má trojlístok hier plne optimalizovaných do VR: Fallout 4 VR, Skyrim VR a Doom VFR. S hraním na bežnej grafickej karte strednej triedy však nepočítajte. Nároky dvojnásobného rendera pri požadovanej obnovovacej frekvencii 90 Hz/fps sú naozaj krvavé a potrápia aj GeForce GTX 1080 či novo vydaný Radeon RX Vega.

Ak vás zaujíma, či si môžete cez okuliare zahrať aj bežné hry bez podpory VR, môžete. Pochopiteľne, bez toho, aby ste mohli akokoľvek zasahovať do prostredia, resp. interagovať s ním. Okuliare v tomto prípade plnia len úlohu veľkého monitora bez okrajov.

Z bezplatných VR aplikácií stojí za pozornosť The Lab obsahujúci niekoľko minihier. Tvorcovia z Valve chceli poukázať na možnosti VR a treba povedať, že sa im to podarilo. Strieľanie z luku po nájazdoch dobyvateľov hradnej brány sa stalo na týždeň mojím večerným rituálom a zabavíte sa aj rúcaním debničiek kanónom, kde je pridanou hodnotou veľmi pôsobivá fyzika. Nový rozmer prináša aj rekreačné priestorové kreslenie, napríklad v PaintLabe.

Okrem hier je dostupná i kopa aplikácií vzdelávacieho či poznávacieho charakteru, fanúšikovia dokumentov by nemali prehliadnuť krásne videá Discovery VR. Na turistiku sa môžete vybrať prakticky kdekoľvek, zadarmo i s platenou ­vstupenkou. Na akceleráciu slúži najväčšie „teleportačné“ tlačidlo na ovládačoch (pod palcom). Na prechod galériami a múzeami je ideálne, na súvislý priamočiary pohyb v hrách už vyhovovať nebude. Sledo­- vacie kamery sú síce ďalekozraké a uživia sa aj vo veľkej miestnosti, na behanie krížom-krážom otvoreným svetom však už budete potrebovať virtualizér. To je pomerne veľké a drahé zariadenie s dotykovou plochou a istením, ktoré zabezpečuje, aby ste fyzicky stáli na miestne a nemohli si ublížiť. Súčasne na dotykovej ploche stojíte nohami, obutí v špeciálnych papučkách, ktorými prešmykujete na mieste. Stopercentne reálny pocit z takéhoto kráčania síce nemáte, no opantané zmysly si rýchlo zvyknú a zoberú to za prirodzené. 


Link-box, sprostredkovateľ medzi okuliarmi a počítačom

Hodnotenie

HTC Vive sú v súčasnosti najprogresívnejšie a za sedemsto eur už nesporne aj najvýhodnejšie multimediálne okuliare na virtuálnu realitu. Základná súprava obsahuje všetko to, čo by obsahovať mala. Navyše existuje i rôzne doplnkové voliteľné príslušenstvo, ktoré nemusí upotrebiť každý. Je tu napríklad Vive tracker prenášajúci objekty z reálneho sveta do virtuálneho, šikovný je aj rozširujúci modul s integrovanými slúchadlami (alebo bez nich) na zadnú časť hlavy, ktorý zlepšuje i nasadzovanie a držanie celého headsetu. Obraz je na dnešné pomery špičkový a hardvérová i softvérová podpora takisto. Jediné, čo zamrzí, je, že sa začalo nahlas hovoriť o predaní divízie s Vive či dokonca celej spoločnosti. Nech to nakoniec dopadne akokoľvek, želáme funkcionárom správne rozhodnutie.

PLUSY, MÍNUSY:

+ Ponúka jedinečný zážitok, prijateľná cena, pohodlná ergonómia, mimoriadne presné reakcie, široká hardvérová i softvérová podpora
- Hrubší raster, v AAA hrách vysoké nároky na výkon grafickej karty

HODNOTENIE:

Cena/hodnota: ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ 90 %
Kvalita obrazu: ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ 80 %
Vyhotovenie: ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ 90 %
Výbava: ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ 90 %

Celkovo: 88 %

• Cena: 699 eur

Zobrazit Galériu

Ľubomír Samák

Všetky autorove články
HTC Vive VR

1 komentár

Technicka specifikacia a realny zazitok su dve rozne veci reakcia na: HTC Vive: Najpokrokovejší headset VR

11.12.2017 19:12
Tiez som si dlho myslel, ze HTC Vive je momentalne najlepsi VR set. Minimalne podla technickej specifikacie by mal byt. A aj podla toho, co som cital v novinach. Lenze par krat som ho skusil, a nadseny som nebol. To, co robi VR VR mi chybalo. Myslim tim imerzny efekt - pocit splynutia s VR svetom. Nechybal akoze uplne, len nebol uspokojivy.

Co hodnotim pri Vive pozitivne je spracovanie ovladacov. Tie reaguju fakt svizne a presne. To bol pozitok. Lenze celkove prostredie VR nebolo presvedcive. Stale som mal pocit, ze sa na neho pozeram cez okuliare, a ze je to iny, cudzi svet.

Podla mna momentalne najlesie VR set je ten od Sony. Mozno je to dane iba lepsie prepracovanym grafickym prestredim, lepsimi 3D efektmi, alebo mozno je to tym, ze sosovky VR setu sa daju dat uplne blizko k ociam a VR svet tak vyplni skoro cele zorne pole.

Neviem co presne je ta ingrediencia, ktora rozi rozdiel. Kazdopadne, vo vysledku je VR svet od Sony 5x presvedcivejsi, a vtahujucejsi, ako ten od HTC.

Preto tento clanok beriem tak trochu s rezervou.

Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať