Image
6.6.2019 0 Comments

HONDA CR-V 2.0 i-MMD Hybrid, 2WD, Lifestyle / Inovatívne hybridné SUV

Honda si svojím SUV CR-V získava zákazníkov už od roku 1995, najnovšia generácia však ako prvá prichádza aj s hybridným pohonom. Hybrid dnes už nájdete v ponuke viacerých automobiliek, no Honda prichádza s koncepciou nazvanou i-MMD (Intelligent Multimode Drive). Za týmto tajomným názvom sa ukrýva v princípe sériové hybridné ústrojenstvo pozostávajúce z benzínového motora i-VTEC s objemom 2 l a s maximálnym výkonom 107 kW (145 k) pri 6200 ot./min, ktorý vo väčšine režimov poháňa iba generátor elektrickej energie dodávajúci energiu dvojici elektromotorov  s výkonom 135 kW (184 k) a krútiacim momentom 315 Nm. CR-V však nie je čistý sériový hybrid (odtiaľ názov Multimode), ale v niektorých režimoch umožňuje cez elektricky ovládanú spojku pripojenie spaľovacieho motora cez jednostupňovú prevodovku. Medzi hybridmi je tento systém unikátny, principiálne podobné ústrojenstvo používal Opel Ampera alebo Mitsubishi Outlander, to sú však plug-in hybridy. Najznámejšie hybridy Toyota zasa používajú odlišný, paralelný hybridný systém, ktorý umožňuje pripájanie spaľovacieho motora cez planétovú prevodovku.

Bol som preto zvedavý, ako sa výrobcovi podarilo popasovať s touto výzvou. Hybridný systém Hondy CR-V je totiž novinka aj pre výrobcu, tento typ hybridného systému zatiaľ v žiadnom inom modeli nepoužil. Ovládanie pohonu na strednom paneli je vyhradené štvorici tlačidiel PNDR, ktoré v podstate určujú iba jazdu vpred či vzad, a trojici tlačidiel jazdných režimov Sport, ECO a EV. Tak ako pri iných hybridoch je základným režimom úplný automat, takže iba zaradíte jazdu vpred a systém sa sám stará o to, aký pohon je práve najvýhodnejší. Rozjazd je väčšinou čisto elektrický, pri potrebe vyššieho výkonu, respektíve prudšom zošliapnutí plynu sa spustí spaľovací motor, ktorý v hybridnom režime dodáva energiu pre motor a prebytočnou energiou dobíja batériu. Spaľovací motor sa priamo pripája k pohonu iba v niektorých režimoch, keď je to vzhľadom na otáčky a rýchlosť vozidla možné. Auto má veľmi dobré odhlučnenie, takže okrem prudšej akcelerácie zvuk motora nepočujete. A už vôbec nepoznáte, kedy sa pripája ktorý pohon. Na to si musíte prepnúť indikáciu na displeji. Batéria s kapacitou 1 kWh je typu Li-ion a pri čisto elektrickej jazde udrží vozidlo asi 2 km. To je však iba orientačný údaj a nie je pri hybride podstatný. K tomu sa ešte vrátime.

Nová HONDA CR-V prichádza s vynoveným exteriérom aj interiérom. V prednej časti zaujme úplné LED osvetlenie aj elektricky ovládané žalúzie prednej masky, prispievajúce k lepšej aerodynamike. Dizajn dopĺňajú chrómované lišty, ktoré nájdete na prednej maske, na bokoch aj na zadných dverách, kde prechádzajú do efektných prečnievajúcich zadných skupinových svetiel, zverených takisto LED technológii. Spolu s efektnými elektrónmi vyzerá vozidlo veľmi sympaticky. V interiéri najväčšími zmenami prešla palubná doska. Tá je teraz takmer celá čalúnená a pôsobí veľmi solídnym dojmom. Stredný panel oproti starším generáciám vystúpil vyššie, žiaľ, trochu nelogicky aj narástol po stranách, takže ho budete celý čas cítiť opretý o koleno. Niekedy mi pri takýchto riešeniach pripadá, akoby konštruktéri v tom aute nesedeli. Panel pritom nesie iba niekoľko tlačidiel ovládania jazdných režimov. Nový je prístrojový panel, tvorený teraz 7" farebným displejom, ktorý prehľadne zobrazuje vo vrchnej časti stupnice rýchlosti a výkonu hybridného systému, v spodnej umožňuje prepínať rôzne systémové informácie a zobrazuje aj navigačné pokyny. Po bokoch sú dva menšie displeje, zobrazujúce množstvo paliva a nabitie batérie. Ďalší 7" displej, umiestnený v strede palubnej dosky, zobrazuje údaje navigačného systému, multimédií a obraz spätnej kamery. Zatiaľ čo grafika systému je prijateľná a zrozumiteľná, navigačný systém trochu zaspal v čase a grafikou aj rozlíšením pripomína navigácie spred 15 rokov. Našťastie ho možno nahradiť pripojením mobilu s Android Auto alebo Apple CarPlay, kde môžete využívať navigáciu aj s hlasovým ovládaním a lepšou grafikou. Pochvalu si výrobca zaslúži za dobrú integráciu týchto systémov, napríklad s Android Auto a navigáciou Waze spolupracovalo zobrazenie navigačných pokynov na prístrojovom paneli, aj keď v prípade niektorých kruhových objazdov zobrazovalo nezmyselnú šípku. Dúfam, že to výrobca ešte doladí upgradom.

Technologická výbava je bohatá, hoci som nemal k dispozícii najvyššiu verziu. Vo výbave nechýba adaptívny tempomat s funkciou jazdy v kolóne. Systém je vybavený aj funkciou predikcie vozidiel náhle prechádzajúcich do jazdného pruhu a je pripravený na ne reagovať.  Ďalej je k dispozícii upozornenie aj udržiavanie jazdy v pruhu, ktoré aktívne udržuje stopu v strede pruhu. Systém je síce trochu vyberavý, ale ak má dobre čitateľné vodiace čiary, funguje spoľahlivo. K dispozícii je aj sledovanie mŕtvych uhlov a pri cúvaní okrem kvalitnej kamery pomôže aj systém sledovania priečnej premávky. Z ďalších asistentov tu nájdete prednárazový bezpečnostný systém s automatickým brzdením, čítanie značiek a automatické prepínanie denných a stretávacích svetiel. Diaľkové svetlá systém neovláda. Novinkou je asistent agilnej jazdy, špeciálne upravený pre európsky trh tak, aby zodpovedal typickému stavu povrchov vozoviek a štýlom jazdenia. Pomocou jemných zásahov do riadenia zvyšuje bezpečnosť a pomáha zabezpečiť plynulejšie a predvídateľnejšie správanie vozidla. V testovanej verzii bolo vozidlo vybavené náhonom na prednú nápravu. Zaujímavá je verzia AWD, ktorá však nerieši pohon zadnej nápravy ďalším elektromotorom, ale klasickým kardanom s medzinápravovou spojkou. To je medzi hybridmi takisto unikátne riešenie.

Na hybridoch však každého najviac zaujímajú jazdné vlastnosti a spotreba. Pred nákupom hybridu (rovnako ako aj iného auta) by ste si vždy mali položiť otázku, na čo ho budete využívať. Hybrid vo všeobecnosti je vozidlo, ktorému najviac vyhovujú dlhšie cesty v kombinácii mesto – okresky. Napriek často opakovanému názoru žiadny hybrid nie je vhodný ako čisto mestské vozidlo. Na to sú vhodnejšie elektromobily a plug-in hybridy. Výhody hybridu najviac zúročíte na okreskách. Na to, aby ste jazdili efektívne, si musíte zvyknúť prudšie akcelerovať a udržiavať rýchlosť, pred obcou alebo križovatkou využívať v čo najväčšej miere rekuperáciu, nebrzdiť v poslednej chvíli. Honda CR-V umožňuje riadiť účinok rekuperácie v 4 stupňoch pomocou pádiel pod volantom. Vďaka tomu dokážete pri zjazde z kopca alebo dojazde k obci či križovatke účinne využiť energiu a uložiť si ju do batérie. Pochopiteľne, táto technika je účinná aj v meste, ale nie tak ako pri dlhších cestách po okreskách. Pri jazde po diaľnici hybrid odhalí skutočnú efektivitu svojho spaľovacieho motora. Tu aj v prípade CR-V môže konkurovať benzínovým protivníkom, oproti dieselovým je však spotreba vyššia, v prípade diaľnice medzi 7,2 – 8,2 l/100 km. Pri jazdách v kombinácii mesto – okresky som dosiahol priemernú spotrebu 5,1 l/100 km, pričom celková priemerná spotreba v teste bola 5,3 l/100 km. Počas testovania som najazdil 1015 km a asi 15 % z toho tvorila diaľnica. To sú na také veľké auto veľmi dobré hodnoty. Vo verzii s prednou poháňanou nápravou vozidlo z nuly na 100 km/h zrýchli za 8,8 sekundy a maximálna rýchlosť hybridu je 180 km/h. Ako som písal, kabína je veľmi dobre odhlučnená a spaľovací motor počas bežnej jazdy zväčša nevnímate. Pri akcelerácii je zvuk motora výrazný, navyše posilnený umelým zvukom z reproduktorov. Pri zaradení športového režimu sú reakcie na plynový pedál razantnejšie, a ak máte nastavený ručne vyšší stupeň rekuperácie, zostáva zaradený. To je výhodné, pretože nemusíte napríklad pred zákrutou brzdiť, stačí ubrať plyn. V normálnom režime sa ručná rekuperácia po pridaní plynu zruší. Naopak, v režime ECO sú reakcie na plyn vlažnejšie. Podvozok je naladený komfortnejšie, takže sa dobre vyrovnáva s nerovnosťami na vozovke, napriek tomu však dobre sedí v zákrutách. Zo začiatku na mňa trochu neohrabane pôsobilo ovládanie jazdných režimov pri manévrovaní, po pár dňoch sa mi to však už zdalo celkom prirodzené. Sedadlá sú kvalitné, s dobrým vedením, ocenil by som však elektrické ovládanie. Odkladacích priestorov je dostatok, k dispozícii sú aj 4 USB a 12 V zásuvka, bezdrôtové nabíjanie však chýba. Audiosystém má slušný výkon a 9 reproduktorov dokáže vyčariť naozaj kvalitný zvuk. Oceňujem možnosť pripojenia dvoch mobilov súčasne cez bluetooth, pričom jeden môže byť na telefonovanie a jeden na hudbu. 

Na záver musím priznať, že ma HONDA CR-V Hybrid príjemne prekvapila. Pravda, sú veci, ktoré by som si vedel predstaviť lepšie, ale tie sa nájdu vždy. Z celkového pohľadu je to priestorné auto s veľmi dobrou spotrebou, vyspelou bezpečnostnou výbavou a príjemnými jazdnými vlastnosťami. Čo viac od auta čakať?

Parametre:

• Model: CR-V 2,0 i-MMD  Hybrid, 2WD, Lifestyle, benzín, počet valcov: 4, zdvihový objem motora (cm3): 1993, poháňaná ­ná­prava: predná, výkon (kW/ot.): 107/6200, krútiaci moment ­(Nm/ot.): 175/4000, výkon elektromotora (kW/koní): 134/184, krútiaci moment elektromotora (Nm): 315, maximálna rýchlosť (km/h): 180, zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,8, dĺžka / šírka / výška (mm): 4600 / 1855 / 2118, objem palivovej nádrže (l): 57, prevádzková hmotnosť (kg): 1685 – 1728

• Cena: od 30 790 EUR, testované vozidlo: 36 890 EUR

PLUSY, MÍNUSY:

+ Výbava, jazdné vlastnosti, kvalitné spracovanie, spotreba, odhlučnenie
- Zastaraná grafika navigácie

HODNOTENIE:

Jazdné vlastnosti: 95 %
Spotreba: 98 %
Priestor, pohodlie: 85 %
Technol. výbava: 90 %
Ostatná výbava: 95 %
Ovládanie: 100 %
Vyhotovenie: 100 %
Celkovo: 97 %

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín 1

Mazda 3 hatchback G122 / Koncept pretavený do reality

09.07.2019 13:00

Novú Mazdu 3 sme po prvýkrát videli na minuloročnom ženevskom autosalóne a už tam budila veľký záujem. Výrobca sa totiž jej koncept rozhodol takmer bez zmien pretaviť do sériového modelu. Okrem veľmi ...

Magazín

Route 66 so Sony RX100 VI

09.07.2019 12:32

Prémiový kompakt Sony RX100 je tu už v 6. generácii. My sme ich už niekoľko testovali, ale vždy šlo o bežné redakčné testy. Fotoaparát je vďaka svojim miniatúrnym rozmerom, jednoduchej obsluhe a špičk ...

Magazín

Hyundai Kona Chilli je štýlová mestská provokatérka

09.07.2019 12:27

Hyundai Kona. Kompaktné SUV, ktoré od svojho uvedenia na trh vzbudzuje pozornosť svojím extravagantným dizajnom. Svojská, sebavedomá a tak trocha drzá. Aj preto si získala srdcia už takmer 120-tisíc z ...

q

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

eFocus_2019

Najnovšie videá