Image
23.6.2014 0 Comments

Google umožní end-to-end šifrovanie e-mailov. Blíži sa koniec cielenej reklamy?

gmail_security copy.jpg Získavanie a následné využívanie používateľských dát na cielenú reklamu je pre Google hlavný zdroj príjmov. Čo však bude spoločnosť robiť v prípade, že o tieto dáta príde?

Google uvoľnil ranú verziu nového nástroja na plnohodnotné end-to-end šifrovanie e-mailov. Ide o vysoko účinnú metódu, ktorá poštu zakóduje ešte predtým, než odíde z prehliadača, a ponechá ju v tomto stave, kým správu nedešifruje jej príjemca.

Technológia umožňuje používať na zabezpečenie e-mailovej komunikácie súkromný kľúč, ku ktorému má prístup iba jeden konkrétny používateľ. Ani prevádzkovateľ e-mailovej služby, v tomto prípade Google, si teda nemôže prečítať obsah cudzej správy.

Google týmto krokom určite potešil používateľov požadujúcich pre svoje informácie vyššiu úroveň zabezpečenia. Na druhej strane však Googlu vážne hrozí, že príde o významný zdroj svojich príjmov, pretože sa pri cielení internetovej reklamy bude musieť zaobísť bez dát, ktoré doteraz získaval skenovaním e-mailovej komunikácie svojich používateľov. Podobne zbiera dáta aj Yahoo, zatiaľ čo Microsoft takéto konanie popiera.

Nástroj je tak podľa názoru niektorých expertov v priamom rozpore s obchodným modelom Googlu. Spoločnosť sama však predpokladá, že o novú funkcionalitu bude mať záujem len malá skupina používateľov, ktorá navyše nástroj bude využívať len na vysoko citlivú komunikáciu.

V Gmaile bude možné nástroj používať v rámci súčasného používateľského rozhrania. Google pripravuje takisto verziu v podobe samostatnej aplikácie, ktorá bude dostupná voľne na stiahnutie z obchodu Chrome Web Store.

Šifrovanie komunikácie metódou end-to-end už spôsobuje vrásky aj vládnym organizáciám, ktoré po novom budú musieť na získanie obsahu cudzích e-mailov zacieliť priamo na koncového používateľa. Poskytovateľ služby, na ktorého sa obracali doteraz, totiž nebude mať prístup k súkromnému kľúču. Na druhej strane sa tým Googlu možno uľaví, pretože už nebude musieť vybavovať početné žiadosti o poskytnutie používateľských dát.

Ako sa zdá, pre Google má teda zavedenie novej funkcie svoje plusy aj mínusy. Ak funkciu prijme za svoju veľké percento používateľov, bude prevažovať skôr negatívna stránka, pretože Google príde o jednu z možností, ako svoju službu speňažiť. Cielené reklamy pravdepodobne už nebudú také cielené ako dnes, čo vo výsledku spôsobí aj pokles príjmov.

Google by nakoniec musel upraviť svoj obchodný model. Mohlo by sa napríklad stať, že spoplatní funkcie a nástroje, ktoré doteraz poskytoval zadarmo. Jednou z možností by bolo spoplatniť práve end-to-end šifrovanie.

Než sa však nový nástroj dostane do obehu, bude to ešte nejaký čas trvať. V súčasnosti existuje len v podobe zdrojového kódu a Google zatiaľ nezverejnil ďalší harmonogram vývoja celej služby.

Zdroj: ComputerWorld


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Bezpečnosť

Americké námorníctvo vybaví torpédoborce laserom schopným ničiť drony aj lietadlá

16.07.2019 00:05

Do námorných bojov by sa mohli čoskoro zapojiť laserové zbrane, čím boje na otvorenom mori dostanú novú dimenziu. Do roku 2021 budú americké torpédoborce vybavené lasermi schopnými identifikovať a sp ...

Bezpečnosť

Bezpečnostné kamery Wyze iba za 20 dolárov dokážu pomocou UI identifikovať ľudí

11.07.2019 07:58

Spoločnosť Wyze aktualizovala softvér svojich bezpečnostných kamier, a tak sú trochu inteligentnejšie. Dokážu identifikovať ľudí prostredníctvom umelej inteligencie. Táto funkcia je k dispozícii pre ...

Bezpečnosť

Satelity vás už nájdu kedykoľvek a kdekoľvek na planéte

04.07.2019 00:10

 V roku 2013 polícia v Grants Pass (Oregon, USA) dostala tip, že istý muž nezákonne pestuje marihuanu vo svojom dvore. Skontrolovala preto aplikáciu Google Earth a satelitný obraz spred 4 mesiacov sku ...

q

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Najnovšie videá