Image
6.5.2018 0 Comments

Ghibli S Q4: Brutálny motor, zvuk a nádherný dizajn

Ghibli je najmä o zážitkoch. Ten prvý je vi­zuálny. Maserati si potrpí na dramatický vzhľad, čoho príkladom je aj Ghibli. Najvýraznejší prvok je predná „zubatá“ maska s vertikálnym rebrovaním, ktorej dominuje mýtický trojzubec, ako symbol sily, vytrvalosti a elegancie. Na jej boky plynule nadväzujú zošikmené svetlomety, čo v spoločnej kombinácii pripomína tvár bojovníka „ceriaceho zuby“ a odhodlaného na súboj. Na prednú masku nadväzuje športovo profilovaná predná kapota, zrezaná do tvaru písmena V. Moderný šmrnc dodávajú aj denné LED svetlá. Bočný pohľad drží líniu športového kupé s výborným koeficientom odporu vzduchu Cx (0,29), zadná časť je relatívne nenápadná, mohutný výkon prezrádza len štvorica veľkých výfukov. Taliani jednoducho vedia, ako má vyzerať krásne auto tak, aby vzbudilo záujem, ale nebolo príliš prepychové, prezradilo športový charakter a súčasne si udržalo elegantný vzhľad.

Druhý zážitok vás čaká pri nasadnutí. Vďaka výberu luxusných materiálov, výnimočnému zmyslu pre najmenšie detaily a dokonalému remeselnému spracovaniu budí interiér dojem, že sedíte v pánskom klube, určenom iba pre vyvolených. Tu nie je čo opisovať, treba si sadnúť a vychutnať si to všetkými zmyslami. Pozornosť priťahuje aj dotykový displej s uhlopriečkou 8,4", ktorý spolu s otočným ovládačom slúži na ovládanie informačného a zábavného systému Maserati Touch Control Plus (MTC+). Ten zabezpečuje ovládanie médií a funkcií, ako je napr. vykurovanie sedadiel, klimatizácia, zohrievanie volantu či podpora pre iPhone a androidové telefóny. Na­priek formátu športového kupé ponúka Ghibli dostatočný priestor na nohy a miesta nad hlavou aj pre zadných pasažierov.

Tretí zážitok príde, keď naštartujete motor a vytiahnete ho na neutrále trochu do otáčok tak, aby si pretiahol „svaly“. Ten zvuk je brutálny, okamžite sa doň zamilujete. Na začiatku pri nízkych otáčkach je jemne tlmený, ale už pri jemnom zošliapnutí plynu naznačí, aký obrovský výkon sa skrýva pod kapotou. A keď počas jazdy naozaj naplno zatlačíte na plynový pedál, motor zareve, akoby vyzýval: „Mám tu 430 koní, kto si to chce rozdať?“ Ten zvuk budete milovať, je prudko návykový, a hoci to znie príliš emotívne, už len preň by som si Ghibli kúpil.

O štvrtý zážitok sa postará motor. Preplňovaný trojlitrový šesťvalec s výkonom 316 kW/430 koní pri 5750 otáčkach/s z dielne Ferrari hovorí za všetko. Už pri ľahkom stlačení plynového pedála motor zaburáca a auto vyrazí dopredu. V prípade potreby sa auto dokáže dostať až na rýchlosť 284 km/h, pričom zrýchlenie z nuly na stovku trvá 4,8 sekundy. Treba si to vyskúšať, napr. keď stojíte v križovatke na červenej a po naskočení zelenej (samozrejme v rámci rýchlostných limitov...) vystrelíte a po pár sekundách necháte ostatné auta ďaleko za sebou. V spätnom zrkadle to vyzerá, ako keby ešte stále čakali na zelenú. Táto zábavka vás nikdy neprestane baviť, teda aspoň mňa nie... J. Pripravte sa preto na fakt, že Ghibli výrazne priťahuje pozornosť ľudí okolo. No a na diaľnici si to zase užijete, keď ostatné autá veľmi rýchlo uhýbajú do pravého pruhu, pretože vycerená maska v spätnom zrkadle robí svoje...  Ghibli krásne sedí na ceste, jeho ovládanie je presné a primerane tuhé. Adaptívny pohon štyroch kolies 4×4 rozdeľuje hnací účinok podľa potreby medzi prednou a zadnou nápravou, a to od 50:50 až po 100 % na zadnú nápravu podľa aktuálnej potreby, pričom stav sa dá sledovať na palubnom displeji.

Inteligentný pohon zabezpečuje efektívny prenos výkonu motora na vozovku tým, že ne­ustále analyzuje dáta zo senzorov, ako je rýchlosť rotácie kolies, uhol riadenia, natočenie vozidla a priľnavosť na každom kolese, a porovnáva ich so štýlom riadenia vodiča. Na základe týchto údajov zabezpečuje prenos krútiaceho momentu motora na každé koleso zvlášť. Silnému motoru sekundujú aj väčšie brzdové kotúče.  Z asistenčných systémov treba spomenúť Lane Keeping Assist, určený na vedenie vozidla v jazdnom pruhu, keď vozidlo neúmyselne vyjde z jeho jazdného pruhu. Kamera v čelnom skle nepretržite monitoruje vodorovné značenie, z ktorého asistenčný systém získava informácie o jazdnom pruhu a následne ich zobrazuje na palubnom displeji. Ak je ikonka cesty s horizontálnym označením biela, znamená to, že vozidlo je presne v strede jazdného pruhu. Keď sa auto príliš priblíži k jednej z čiar na ceste, zmení sa na žltú. Pokiaľ sú v systéme zapnuté funkcie haptického a vizuálneho varovania, systém aktívne zakročí a upraví uhol natočenia volantu tak, aby sa auto vrátilo do stredu jazdného pruhu.

Adaptívny tempomat s funkciou stop & go (ACC) nepretržite monitoruje prevádzku pred vozidlom a udržiava vopred stanovenú vzdialenosť za predným vozidlom. S funkciou Stop & Go môže auto rovnomerne spomaľovať pred pohybujúcim sa predným autom až do úplného zastavenia, napríklad na konci kolóny na diaľnici alebo v meste, ak sa zastaví za menej ako dve sekundy.

Systém varovania pred kolíziou spolupracuje s adaptívnym tempomatom a monitoruje, či sa vozidlo nepribližuje nebezpečne rýchlo k vozidlu pohybujúcemu sa vpredu, čo by mohlo viesť k zrážke. Systém je pripojený k brzdnému akcelerátoru, ktorý v prípade potreby nastaví tlak v brzdovom systéme na skrátenie brzdnej dráhy. Ak vodič nereaguje na varovanie, brzdový systém automaticky zníži rýchlosť.

Vďaka systému na aktívne sledovanie slepých uhlov je vodič upozornený rozsvietením ikonky v spätnom zrkadle vždy, keď sa v slepom uhle objaví iné vozidlo. Ak sa vodič aj tak rozhodne prekročiť jazdný pruh, systém poskytne tri možnosti reakcie, ako odvrátiť riziko kolízie. K vizuálnemu varovaniu sa pridá akustický signál, prípadne systém mierne zasiahne do riadenia, aby odvrátil riskantný manéver. Vodič si pritom môže nastaviť silu tohto zásahu. Tento systém je veľmi užitočný aj pri cúvaní z radu stojacich vozidiel alebo z garáže. Ak vodič nereaguje na zľava alebo sprava prichádzajúce autá, zaznie varovný signál.

Systém pre jazdu po diaľnici kombinuje výhody adaptívneho tempomatu a systému vedenia v jazdnom pruhu, aby sa uľahčilo ovládanie na dlhých trasách alebo v hustej premávke. Systém automaticky udržiava auto uprostred jazdného pruhu pomocou kamery umiestnenej v čelnom skle na vnútornom zrkadle a radarového systému skrytého v prednej mriežke. Vodič si vyberie len rýchlosť a vzdialenosti od vozidla pohybujúceho sa pred ním. V prípade kolóny môže systém úplne zastaviť auto. Systém funguje len vtedy, keď vodič drží volant.

Prehliadnuť značku možno z rôznych dôvodov. Systém Traffic Sign dokáže pomocou kamery a údajov z navigácie rozpoznať napr. rýchlostné limity, dočasné zníženie rýchlosti v dôsledku zlého počasia či zákaz predbiehania a príslušnú značku zobraziť na displeji v zornom poli vodiča.

Kombinovaná spotreba sa podľa údajov výrobcu pohybuje na úrovni 10,5 litra, v mojom prípade to bolo asi 16 litrov na 100 km, ale pri tomto type auta by som spotrebu vôbec neriešil. Jazdiť ním s ľahkou nohou jednoducho nedáva zmysel. Rovnako tak nedáva zmysel pozastavovať sa nad infotainmentovou výbavou a riešiť systém ovládania, chýbajúci head-up displej, 360-stupňový vtáčí pohľad na auto zhora pri parkovaní či iné drobnosti. Toto auto je určené na čistý zážitok z jazdy a niektoré detaily jednoducho neriešite. Stačí, ak si doprajete dennú dávku adrenalínu a trochu sa s autom vybláznite, a hneď získate nadhľad a inú optiku. A na záver pred vypnutím motora si ešte len tak pre radosť na neutrále párkrát šliapnete na plyn, aby ste si užili ten krásny zvuk... 

Parametre:

• Objem motora:  2979 cm3, maximálny výkon: 430HP / 316 kW, maximálny krútiaci moment: 550 Nm, palivo: benzín, maximálna rýchlosť: 284 km/h, zrýchlenie 0 – 100 km/h: 4,8 s, prevodovka: automatická 8-stupňová, pohon všetkých kolies (4×4), spotreba – kombinovaná (ECE+EUDC): 10,5 l/100 km, emisie – kombinované (ECE + EUDC): 146 g/km, pohotovostná hmotnosť: 1870 kg, objem batožinového priestoru: 500 l
• Cena Ghibli SQ4 GranLusso na modelový rok 2019: od 83 781 EUR bez DPH

PLUSY, MÍNUSY:

+ Motor, jazdné vlastnosti, dizajn, zvuk
- Drobnosti

HODNOTENIE:

Jazdné vlastnosti:  95 %
Spotreba: 80 %
Priestor, pohodlie: 95 %
Technol. výbava: 85 %
Ostatná výbava: 90 %
Ovládanie: 95 %
Vyhotovenie: 100 %
Celkovo: 97 %

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín 1

Možnosti využitia technológie blockchainu a kryptomien

10.07.2018 10:13

Blockchain je inovatívna technológia, ktorú väčšina ľudí pozná v súvislosti s najznámejšou kryptomenou bitcoin. Táto technológia môže otvoriť nové možnosti na akceleráciu biznisu, a to tak pre zaveden ...

Magazín

Kia Stinger 3.3 T-GDi: Na rodinný výlet aj na okruh

10.07.2018 09:44

Keď bol Stinger po prvýkrát predstavený na minuloročnom autosalóne v Ženeve, priťahoval zaslúženú pozornosť. Jeho korene siahajú ku konceptu Kia GT z roku 2011 a Stinger prichádza ako najvýkonnejšie s ...

Magazín

ELEKTROMOBILITA: Cestovanie s elektromobilom po Slovensku

04.08.2018 00:10

V súvislosti s dlhodobým testom elektrického IONIQu som, samozrejme, vyskúšal aj možnosti cestovania a nabíjania na Slovensku.  Na nabíjanie elektromobilov máte dve základné možnosti. Prvá je nabíjani ...

q

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Najnovšie videá



PC forum button