Image
30.12.2019 0 Comments

Ford Mondeo Titanium Hybrid kombi: Rodinné kombi s nízkou spotrebou

Hybridných vozidiel na našom trhu neustále pribúda, ich verzie kombi sú však stále skôr vzácnosť. Napriek tomu, že Ford svoje Mondeo v hybridnej verzii uviedol už pred tromi rokmi, k nám sa dostala iba verzia sedan. Teraz konečne prichádza aj mierne vynovená verzia kombi.

Ford Mondeo patrí k obľúbeným modelom tejto značky pre priestrannú kabínu a veľmi dobré jazdné vlastnosti a vo verzii s hybridným pohonom pozostávajúcim z 2L benzínového motora Duratec pracujúceho v Atkinsonovom cykle a 88 kWh elektromotora prináša aj niečo navyše. Celkový výkon systému je 138 kW. Pracuje s lítiovo-iónovou batériou s kapacitou 1,4 kWh, umiestnenou v podlahe kufra so vzduchovou reguláciou teploty. Bezstupňová automatická prevodovka e-CVT pracuje na rovnakom princípe ako vo vozidlách Toyota. Ide o planétový delič výkonu, na ktorý sú pripojené spaľovací motor, elektromotor a motorgenerátor. Ich vzájomnou spoluprácou sa riadi prenos výkonu na prednú nápravu. Usporiadaním je Ford Mondeo paralelný hybrid, čo znamená, že pohon môže zabezpečovať čisto spaľovací motor, spaľovací v kombinácii s elektrickým alebo čisto elektrický. Trakčný akumulátor sa nabíja iba počas jazdy, a to vždy, keď dáte dole nohu z plynu, pri brzdení, pri jazde z kopca alebo počas činnosti motora, keď sa prebytočný výkon využíva na dobíjanie. Radiaca páka má 5 mechanických polôh, okrem klasických „automatových“ P, R, N, a D tu nájdete aj polohu L, ktorá slúži napríklad na jednoduchšie rozbehnutie s prívesom a brzdenie spaľovacím motorom. Na ľavej strane páky je ešte tlačidlo na zjazd z kopca, ktoré zaradí rekuperačné brzdenie, na rozdiel od plug-in hybridov je však brzdiaci účinok minimálny. Použitá Li-ion batéria umožňuje pomerne rýchle nabíjanie a má dostatočnú kapacitu na uchovanie energie aj pri jazde z vyšších kopcov. Na druhej strane pri bežnej prevádzke sa jeho nabitie pohybuje okolo 50 – 70 %.

Technologická výbava je pomerne bohatá, aj keď niektoré komponenty by už potrebovali upgrade. Najviac to poznať na adaptívnom tempomate, ktorý sa odpája pri rýchlosti nižšej ako 20 km/h, takže pri jazde v kolóne je nepoužiteľný. Systém sledovania jazdných pruhov pri priblížení k čiare vyvodí moment na návrat do pruhu, ale sám vás v pruhu neudrží. Na druhej strane je k dispozícii aktívny parkovací asistent, ktorý umožňuje poloautomatické zaparkovanie priečne aj pozdĺžne na obe strany a aj vyparkovanie z pozdĺžneho státia. Po nájdení parkovacieho miesta však musíte radiť smer jazdy a rýchlosť vozidla s brzdením. Samozrejmosť je zadná parkovacia kamera aj 360° senzory. Vďaka tomu, že Ford používa rovnakú filozofiu predaja ako nemecké automobilky, pri ktorej si každý kúsok výbavy doobjednávate, malo vozidlo trocha nezvyčajne bezkľúčové štartovanie, ale nie odomykanie.

Vo výbave sú aj LED svetlomety s automatickým natáčaní a prepínaním, no nejde o matrixové svetlomety. Ich dosvit aj funkčnosť však boli veľmi dobré a natáčanie som veľmi ocenil v noci pri šplhaní po serpentínach do Fačkovského sedla. K dispozícii je aj sledovanie mŕtvych uhlov a premávky za vozidlom. Multimediálny systém s 8-palcovým dotykovým displejom je vybavený navigáciou, systémom SYNC 3 s hlasovým ovládaním, vstupmi USB, technológiou bluetooth a možnosťou príjmu digitálneho rozhlasu DAB. Samozrejmosť je ovládanie väčšiny základných funkcií na volante. Hlasové ovládanie funguje v češtine na predvolené frázy a zväčša je bezproblémové. Umožňuje ovládanie telefónu, navigácie či multimédií. Niekedy je však trochu zdĺhavé aj napriek tomu, že si možno zvoliť zjednodušenú asistenciu. Najlepšie sa mi osvedčilo pri vyhľadávaní telefónnych kontaktov, keď bolo veľmi spoľahlivé. To je dôležitá informácia vzhľadom na sprísnenie dopravných predpisov u nás.

Funkčnosť hybridného systému a jeho naladenie sú veľmi podobné s Priusom tretej generácie. Rozdiely sa, samozrejme, prejavujú hlavne v ochotnejšej reakcii na plynový pedál, o čom svedčí aj hodnota zrýchlenia na 100 km/h za 9,2 s. Vcelku je pocit z jazdy veľmi dobrý. Ford pri hybridnom systéme nepoužíva žiadny volič režimov okrem tlačidla ECO, ten je nastavený stále na úplnú automatiku. Prevodovka po zošliapnutí pedála zrýchľuje lineárne, bez akýchkoľvek zášklbov, takže pocit zo zrýchľovania je tu iný. Systém vytáča spaľovací motor do pomerne vysokých otáčok, to však iba v prechodových fázach pri zrýchľovaní. Zvukový prejav sa pritom podobá športovému autu. Niekomu sa to môže páčiť, niekomu nie. Pri bežnom jazdení však o motore v podstate ani neviete a o tom, kedy sa naštartoval, sa dozviete zväčša iba podľa prístrojov. Podvozok je vynikajúci, výborne tlmí rázy od vozovky a veľmi dobre drží stopu v zákrutách. Interiér je kvalitne odhlučnený, pomáha tomu aj aktívny systém potláčania hluku. Vďaka tomu si môžete vychutnať kvalitný zvuk až z ôsmich reproduktorov. Navigácia funguje bez problémov, možná je voľba viacerých spôsobov zobrazenia. Systém SYNC s pripojením bluetooth umožní synchronizáciu vášho telefónu, takže všetky hovory aj správy môžete vybavovať priamo z centrálnej obrazovky. Ak autom jazdíte viacerí, budete mať vždy prístup iba k dátam z práve pripojeného telefónu. Na prehrávanie sú k dispozícii dva porty USB, externý vstup, prehrávanie cez bluetooth, CD prehrávač s podporou MP3 a príjem analógových aj digitálnych rádií.

Údaje hybridného systému sa zobrazujú na multifunkčnom displeji vľavo od rýchlomera, tu vidíte prehľadne prácu spaľovacieho motora aj elektromotora, dodávaný výkon aj spotrebu paliva. Palubný počítač vám priamo vyčísli, koľko kilometrov ste ubehli na benzín a koľko na elektrinu. Pri mojom jazdení to vychádzalo asi na tretinu trasy. Na pravej strane si môžete nechať zobrazovať priebežný graf spotreby alebo stĺpce s vyhodnocovaním plynulej jazdy. Okrem toho na pravom displeji môžete z volantu ovládať väčšinu funkcií navigácie, multimédií, klimatizácie aj telefónu. Keďže tento model je upravená verzia čisto spaľovacích modelov, batéria našla miesto na dne kufra. Vzhľadom na to, že ide o kombi, nie je to také tragické ako pri sedane, podlaha batožinového priestoru je však výrazne vyššie nad hranou dverí, po odklopení podlahy je dispozícii aj ďalší malý úložný priestor.

Verzia kombi hybridného Mondea sa mi páčila. Pravda, kufor, respektíve umiestnenie batérie mohol výrobca vyriešiť ináč. Hybridná technika napriek veľkosti auta umožní jazdiť úsporne, vyžaduje si to však predvídavú jazdu. Ja som počas testu najazdil 520 km s celkovou priemernou spotrebou 5,5 l/100 km. Pri prevažujúcich okreskách sa mi podarilo dostať na 4,8 l/100 km, v meste sa spotreba pohybovali medzi 5,2 až 5,4 l/100 km. Diaľničné rýchlosti si vypýtajú 6,2 – 6,4 l/100 km. Pochopiteľne, všetko závisí od štýlu jazdy, ale vidieť, že potenciál tu je. Jazda je veľmi príjemná a podvozok výborne robí svoju prácu. Prejazd zákrut je istý, bez výraznejších náklonov. K pohodliu prispieva priestorná kabína aj veľmi dobré odhlučnenie s aktívnym potlačením hluku. Usporiadanie kufra je síce nezvyčajné, ale nebráni to jeho normálnemu využívaniu.

Verdikt

Úsporné a priestranné rodinné auto.

Technické špecifikácie

Testovaný model: Ford Mondeo 2.0 Hybrid, výbava: Titanium Hybrid, spaľovací motor: zážihový štorvalec s Atkinsonovým cyklom 1999 cm3 (103 kW), elektromotor: asynchrónny trojfázový s permanentným magnetom, 88 kW, batéria: Li-ion, 1,4 kWh, prevodovka: automatická bezstupňová e-CVT, systémový výkon: 138 kW (180k) pri 6000 ot./min, krútiaci moment: 173 Nm pri 4000 ot./min,

zrýchlenie na 100 km/h: 9,2 s, maximálna rýchlosť: 187 km/h, rozmery: 4869 × 1852 × 1516 mm, prevádzková hmotnosť: 1758 kg, celková hmotnosť: 2260 kg, max. hmotnosť ťahaného prívesu: 750 kg, objem batožinového priestoru: 755/1630 litrov

Zapožičal: Ford

Cena základná:    31 570 EUR-

Cena testovanej verzie: 37 070 EUR

Plusy a mínusy

+ Výborný podvozok, výkonný a agilný hybridný systém, prepracovaný systém automatického parkovania, kvalitné ozvučenie

- Tvarovanie kufra

Hodnotenie:
 

Jazdné vlastnosti: 95
Spotreba: 95
Priestor pre posádku, pohodlie: 100
Technologická výbava: 85
Ostatná výbava: 90
Ovládanie: 90
Vyhotovenie: 100
Celkovo: 94


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

Ako využívať elektromobil na 100 %

30.12.2019 16:13

Predaj elektromobilov stále vzrastá a na trh prichádzajú modely v podstate vo všetkých kategóriách. Veľký nárast predajov predpokladáme aj v budúcom roku, keď je oznámené množstvo nových modelov takme ...

Magazín

Na ceste po Vietname s Fujifilm X-T30

30.12.2019 15:30

Tento príbeh sa začína v Kysuckom Novom Meste. Je presne 12 hodín napoludnie a ja vyrážam smerom na Viedeň. Mám so sebou jeden malý kufor a v brašne Fujifilm X-T30. Telo je úžasne malé, a preto bol pr ...

Magazín

VW e-Golf: Pohodlný a úsporný

30.12.2019 15:05

Volkswagen v budúcom roku pripravuje elektromobily na platforme ID, v súčasnosti má však v ponuke iba dva elektromobily – e-UP! a e-Golf. Na test som dostal VW e-Golf, ktorý prednedávnom prešiel upgra ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

Najnovšie videá