Filmári sa učia nesprávny expozičný trojuholník

0
Natáčanie videa je dnes veľmi populárne, a ak sa nebudeme rozprávať o jednoduchom natáčaní mobilom s maximálnou ambíciou zdieľať takéto video na sociálnych sieťach, každý najskôr siahne po nejakej bezzrkadlovke alebo zrkadlovke. Táto kategória je v poslednom čase obľúbená hlavne pre väčšie snímače umožňujúce lepšie oddelenie pozadia rozostrením vďaka menšej hĺbke ostrosti. Veľa takýchto filmárov sa preto regrutuje z fotografov, ktorých zrazu kopne múza a zistia, že môžu svoje obrázky robiť pohyblivé. Tí si so sebou zväčša prinesú aj svoje znalosti o expozičnom trojuholníku, ktorý je základom fotografických znalostí. Expozičný trojuholník udáva vzťah medzi citlivosťou (ISO), clonou a rýchlosťou uzávierky. Je to koncept starý ako fotografia sama. V časoch klasických celuloidových filmov ste vložili film, ktorý mal definovanú citlivosť, väčšinou 100, 200, 400 alebo 800 ISO. Zostali vám tak na nastavenie hodnoty clony a rýchlosti uzávierky. S nimi môžete operovať podľa toho, či potrebujete, aby ste zachytili ostré rýchle pohyby, a nastaviť vyššiu rýchlosť uzávierky a nižšiu clonu, prípadne chcete fotiť v slabšom svetle na dlhšom expozičnom čase. Digitálne zrkadlovky a bezzrkadlovky navyše umožňujú pracovať aj s citlivosťou snímača (ISO), hoci pri jeho nadmernom zvyšovaní dochádza k zvyšovaniu šumu v obraze. Pri filmovaní však klasický expozičný trojuholník neplatí. Rýchlosť uzávierky je totiž pri filmovaní parameter, ktorý sa zväčša nemení. Zostáva nastavená na 180°, respektíve na dvojnásobok snímkovej rýchlosti. To znamená, že ak používate 25 fps, rýchlosť uzávierky sa nastavuje v ideálnom prípade na 1/50 s, pri 50 fps je to 1/100 s a podobne. V praxi vám teda zostáva na nastavenie iba citlivosť ISO a clona. To je problém, hlavne ak potrebujete natáčať so svetelnými objektívmi v podmienkach s vysokou hladinou svetla, typicky za jasného slnečného dňa. S citlivosťou možno ísť na ISO 100, respektíve 200, iba zriedkavo nižšie a pri väčšom zaclonení prichádzate o malú hĺ ...

René Hubinský

Všetky autorove články
expozicia video film fotografia

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať