Facebook vstupuje na burzu

0

Už dlhší čas sa špekulovalo o vstupe Facebooku na burzu, oficiálne to však spoločnosť potvrdila až teraz. Facebook v rámci verejnej ponuky akcií plánuje získať 5 miliárd USD.
Podľa nepotvrdených informácií chcel pôvodne získať 10 miliárd USD. Hodnota spoločnosti sa momentálne odhaduje na 75 - 100 miliárd USD a Facebook je tak jedna z najväčších technologických spoločností, ktoré ponúkajú verejné akcie. Pohľad na tržby za rok 2011: Facebook mal príjem 3,7 miliardy USD, pričom čistý zisk tvorí 1 miliarda. V porovnaní so situáciou pred tromi rokmi ide o značný nárast. Vtedy spoločnosť vykázala stratu vo výške 56 miliónov USD.

facebook_ipo_22.jpg

Za značný rast ziskov môže Facebook ďakovať reklame, ktorá tvorí 85 % z celkových príjmov. Zvyšok pochádza z poplatkov a mikroplatieb - Facebooku pripadá 30 % zo všetkých transakcií v rámci aplikácií a sociálnych hier. Spoločnosť tak na konci roka 2011 mala k dispozícii kapitál vo výške 3,9 miliardy. Najväčší podiel vo Facebooku, samozrejme, vlastní Mark Zuckerberg, zakladateľ a súčasný riaditeľ spoločnosti. Jeho podiel predstavuje 28,4 %. Z ďalších spoluvlastníkov spomeňme spoločnosti Accel Partners, DST Group, T. Rowe Price a Goldman Sachs.

Je pravdepodobné, že o akcie Facebooku bude záujem - spoločnosť neustále rastie a sociálnu sieť v minulom roku využívalo 845 miliónov používateľov, ktorí sa do Facebooku prihlasovali minimálne raz za mesiac. Počet každodenne prihlásených používateľov bol 483 miliónov. Očakáva sa, že tento rok by počet registrovaných používateľov mohol presiahnuť hranicu 1 miliardy.

V súvislosti s aktuálnou situáciou Facebooku si môžeme všimnúť viacero zaujímavých faktov - zisky z mikrotransakcií hier Zynga predstavovali až 12 % celkových tržieb Facebooku za minulý rok. Keďže zvyšných 85 % pochádzalo z reklamy, je zrejmé, že Zynga má z hľadiska sociálnych hier pre Facebook nenahraditeľnú pozíciu. Zaujímavým trendom sú aj mobilné telefóny - približne 425 miliónov používateľov navštívilo počas decembra Facebook pomocou mobilného telefónu. Pretože mobilná verzia stránky nezobrazuje reklamu, prichádza Facebook zbytočne o ďalšie zisky. Dá sa očakávať, že popularita mobilných zariadení bude neustále stúpať, takže v tomto smere by mal Facebook vymyslieť nejaké riešenie. Jedna z alternatív môže byť aj použitie „sponzorovaných statusov", ktoré sa budú používateľom zobrazovať vo výpise noviniek.

Zdroj: news.cnet.com
finance.fortune.cnn.com
wired.com

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať