Image
11.10.2018 2 Comments

Európsky parlament chce znížiť emisie CO2 až o 40 %. Podporí tým reálny nástup elektromobilov

V EÚ sa každoročne predá približne 15 miliónov automobilov, pričom autá majú „na svedomí“ viac ako desatinu emisií CO2, čo je skleníkový plyn, ktorý sa významnou mierou podieľa na raste globálnych teplôt. Elektrické vozidlá v Európe majú podiel na trhu okolo 1,5 percenta. Pred niekoľkými dňami Európsky parlament schválil návrh zákona, podľa ktorého by sa do roku 2030 mala znížiť úroveň emisií oxidu uhličitého (CO2) pri nových autách o 20 % do roku 2025 a do roku 2030 až o 40 %. 

Takéto podstatné zníženie emisií znamená, že výrobcovia budú musieť predávať viac hybridných a elektrických vozidiel. Elektrické automobily, ktoré emitujú menej ako 50 g CO2/km, tzv. ZLEV (Zero Level Emission Vehicles), by mali do roku 2030 predstavovať 35 percent predaja nových automobilov a už do roku 2025 by to malo byť 20 percent.

Zatiaľ však spotrebitelia váhajú s kúpou elektromobilov pre obavy z krátkeho dojazdu na batérie a obmedzenej dostupnosti nabíjacích staníc. Hovorkyňa EP Miriam Dalliová uviedla: „Táto legislatíva presahuje rámec znižovania škodlivých emisií a ochrany životného prostredia. Snaží sa stanoviť správne stimuly pre výrobcov.“

EP sa bude snažiť presvedčiť 28 členských štátov Európskej únie, aby túto myšlienku podporili napriek námietkam zo strany silného automobilového priemyslu. Asociácia európskych výrobcov automobilov kritizovala nové ciele a jej generálny tajomník Erik Jonnaert sa vyjadril, že je „znepokojený mimoriadne agresívnymi cieľmi zníženia emisií COa zavedením predajných kvót pre elektromobily, ktoré poslanci EP podporili“. Jonnaert tiež zdôraznil, že „spotrebiteľov nemožno nútiť kupovať elektromobily bez potrebnej infraštruktúry alebo stimulov“, a dodal, že dúfa, že národné vlády vnesú do návrhu „realizmus“.

Výrobcovia automobilov takisto varujú, že výrazné škrty by mali „významné sociálne dôsledky“, ohrozili by totiž veľký počet pracovných miest vo výrobe. Aj Bernhard Mattes, predseda Nemeckej asociácie automobilového priemyslu, ktorá zastupuje popredných výrobcov automobilov ako napríklad Volkswagen a BMW, upozornil, že návrh „ignoruje technickú a ekonomickú uskutočniteľnosť“, a dodal, že „v takomto časovom rámci sa nebudú môcť realizovať tieto ciele“.

Minuloročný menej prísny návrh Európskej komisie hovoril o znížení emisií o 15 % do roku 2025 a o 30 % do roku 2030. Ministri životného prostredia nedávno schválili 15-percentné zníženie do roku 2025 a súčasne sprísnili cieľ do roku 2030 na 35 percent. Úlohou Európskeho parlamentu je teraz zladiť všetky tieto návrhy do konečnej verzie legislatívy.

Zdroj: autoexpress.co.ukphys.org.

Zobrazit Galériu
Autor: Redakcia

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Technológie 3

Dvojnohé roboty môžu pomôcť ľuďom znovu chodiť. Teraz sa učia udržať rovnováhu a chodiť v piesku či snehu

14.12.2018 00:10

Na univerzite Caltech v Kalifornii sa nachádza AMBER Lab (Advanced Mechanical Bipedal Experimental Robotics Lab), kde sa venujú výskumu dvojnohých robotov, ktoré by mohli v blízkej budúcnosti pomôcť p ...

Technológie 1

Sen každého chlapa realitou. Automat HomeBrew na domácu výrobu piva z kapsúl

13.12.2018 00:30

Spoločnosť LG ohlásila „systém na remeselnú výrobu piva“. Pritom remeselná výroba tu znamená len jednoduché ovládanie jedným tlačidlom. Prístroj sa nazýva LG HomeBrew a bude predstavený na budúcoročne ...

Technológie

17-palcový Gram od LG je „najľahší“ notebook na svete. Váži len 1,34 kg

13.12.2018 00:20

Spoločnosť LG predstaví na veľtrhu CES 2019 dve nové zariadenia z ultraľahkého radu Gram - 17-palcový notebook pre tých, ktorí uprednostňujú veľké displeje, a konvertibilné zariadenie 2-v-1. Nový 17- ...

q

2 Comments

  1. ekologicka opodstatnenost a ekonomicka realizovatelnost reakcia na: Európsky parlament chce znížiť emisie CO2 až o 40 %. Podporí tým reálny nástup elektromobilov
    11.10.2018 14:10
    dva pojmy: ekologicka opodstatnenost a ekonomicka realizovatelnost

    1) ekologicka opodstatnenost
    obmedzovat individualnych motoristov je najjednoduchsie, nevedia sa totiz nejako spolocne branit. Nech skusia obmedzit priemysel s jeho nasobne vacsimi unikmi co2. Pripadne zaoceansku dopravu. Pripadne nech obmedzia producentov inych sklenikovych plynov (taky metan produkovany kravami je vyrazne sklenikovejsi plyn ako co2).

    2) ekonomicka realizovatelnost

    Elektromobily su drahe. Dokonca hybrid je nasobne drahsi ako cisty benzinak. To mozno nie je az taky problem v krajinach kde je cena benzinaku vyrazne nizsia a cena hybridu aspon porovnatelna s HDP na obyvatela, v krajinach kde je aj novy "zastaraly" benzinak porovnatelny s HDP na obyvatela je toto rozhodnutie ekonomicky nerealizovatelne.

    https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2004rank.html
    SWITZERLAND $61,400; GERMANY $50,400; SLOVAKIA $33,000

    Nechce sami teraz hladat ceny benzinakov a hybridov, dam ale cisty elektromobil Nissan Leaf: cennikova cena v Nemecku $37.031, na Slovensku $39.720; cez HDP per capita je to pre Nemecko 73%, pre Slovensko 120% HDP per capita. Treba este nieco dodat?
    Reagovať
  2. Treba zatlacit na automobilky reakcia na: Európsky parlament chce znížiť emisie CO2 až o 40 %. Podporí tým reálny nástup elektromobilov
    11.10.2018 08:10
    Bez limitov by nam stale ponukali motory z 80tych rokov, im ide predovsetkym o zisk, t.j. s minimom nakladov predat za maximalnu cenu.
    Sutaz co bola medzi automobilkami uz je davno prec, je tu par vyznamnych hracov co si rozdelili trh. Pred par rokmi vysla napriklad najavo dohoda medzi BMW a Mercedesom o vzajomnom koordinovani noviniek - preco asi?
    Co sa tyka elektromobility Toyota, Tesla im usli o nielkolko generacii.
    Reagovať

Vyhľadávanie

DOCKITIN

Najnovšie videá



PC forum button