Európska komisia chce do áut zaviesť 19 povinných inteligentných asistenčných technológií

Technológie
0

Európska komisia zverejnila zoznam 19 bezpečnostných technológií, ktoré by mohli byť vyhlásené za povinné pre autá v nasledujúcej aktualizácii bezpečnostných pravidiel cestnej premávky, očakávanej v budúcom roku.

Na cestách Európskej únie ročne umiera 26 000 ľudí a 135 000 utrpí zranenia s trvalými následkami. V niektorých krajinách sa však v posledných dvoch rokoch podarilo znížiť počet nehôd. K zníženiu počtu úmrtí a vážnych zranení by mali prispieť aj zdokonalené bezpečnostné normy. Pravidlá EÚ neboli aktualizované od roku 2009.

Európska komisia určila 19 technológií, ktoré podľa jej názoru môžu znížiť počet obetí dopravných nehôd a pomôžu predchádzať nehodám. Komisia navrhuje v čo najkratšom čase zaviesť vyspelejšie verzie troch kľúčových systémov:

Automatizované systémy núdzového brzdenia: automaticky spomalia a zastavia vozidlo, ak zistia prekážku pred ním. Niektoré verzie už dostupné na trhu umožňujú detegovať aj chodcov a cyklistov.

Inteligentný asistent rýchlosti: systém zisťuje aktuálny rýchlostný limit pomocou digitálnych máp a rozpoznávania dopravných značiek na obmedzenie rýchlosti a pomáha vodičovi udržať rýchlosť v daných medziach. Táto technológia je už štandardne zabudovaná v  niektorých vozidlách, ako je napr. Ford S-Max a Galaxy či Volvo XC90.

Pripomínač zapnutia bezpečnostných pásov: táto technológia je už povinná na sedadle vodiča, no komisia sa ju snaží rozšíriť na všetky sedadlá. Nepoužívanie bezpečnostných pásov totiž stále patrí k najčastejším príčinám úmrtí na európskych cestách.

Medzi ďalšie zvažované prvky povinnej výbavy patrí sledovanie mŕtveho uhla v zrkadlách, systém udržania auta v jazdnom pruhu či intenzívne blikajúce zadné brzdové a varovné svetlá pri núdzovom brzdení. Tieto technológie by mali byť povinné od roku 2020 pre všetky nové vozidlá a od roku 2030 pre všetky novo registrované vozidlá.

Organizácia ETSC (European Transport Safety Council) sa snažila presadiť aj ďalšie bezpečnostné technológie, a to blokovanie alkoholu (tieto prístroje sa už používajú v niektorých krajinách u vodičov, ktorí boli opakovane pristihnutí pri jazde pod vplyvom alkoholu – vodič musí pred jazdou dychovou skúškou preukázať, že nepožil alkohol), úpravu čelného dizajnu kamiónov (ochrana proti podbehnutiu a priamy výhľad, ktorý by umožnil vodičom vidieť chodcov a cyklistov okolo vozidla) a nové crash testy zamerané na ochranu chodcov.

Zdroj: http://etsc.eu

http://internationalfleetworld.com

Redakcia

Všetky autorove články
inteligentne technologie

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať