Image
5.2.2017 0 Comments

Elektronické stravné lístky

Klasické papierové stravné lístky majú niekoľko nevýhod. Zamestnanec pri platbe za menu alebo pri nákupe potravín musí minúť sumu jedného alebo násobok tejto sumy v prípade, ak platí viacerými lístkami, pretože obsluha v reštauráciách ani obchodníci z nich zákazníkom nevydávajú. Preto zákazník spočíta, aký počet stravných lístkov neprevýši sumu nákupu, a zvyšok doplatí v hotovosti. Aj na strane obchodníka si klasické papierové stravné lístky vyžadujú spracovanie, a to dvojstupňové, najskôr pri platení a neskôr administratívne pri spracovaní tržby.

Spoločnosti, ktoré vydávajú stravné lístky, majú z tejto činnosti zisk v dvoch fázach. V prvej fáze, keď si ich zamestnávateľ zaobstaráva, a v druhej fáze má emitent určité percento z tržby realizovanej obchodníkom. Zameriame sa na prvú fázu, ktorá znamená náklady pre zamestnávateľa. Pri pohľade na stravný lístok nezávisle od spoločnosti, ktorá ho vydala, zistíte, že má minimálne dva ochranné prvky, a teda jeho tlač nie je triviálna, je to de facto cenina. Firma má aj ďalšie náklady spojené s emisiou, evidenciou, doručením a potom v druhej fáze so zúčtovaním a vyplatením obchodníkov, ktorí platby lístkami prijali.

Aby sme nepísali len o nevýhodách, klasické stravné lístky majú oproti elektronickým aj výhody. Zisťovali sme ich formou miniankety, v ktorej sme oslovili zamestnancov rôznych profesií dvoch veľkých firiem na strednom Slovensku, jedna z nich je nadnárodná korporácia. Výhody deklarované v odpovediach sú psychologické aj reálne. Zamestnanec má pocit, že každý mesiac od zamestnávateľa dostáva tento benefit a môže si hneď skontrolovať, či dostal správny počet lístkov.  

Elektronická karta

Pri tejto forme dostane zamestnanec namiesto papierových kupónov od zamestnávateľa plastovú predplatenú kartu. Karta je bezkontaktná a dobíjateľná. Takáto moderná náhrada papierových stravných lístkov umožňuje rýchle a jednoduché platby. Zamestnanec môže zaplatiť akúkoľvek sumu vyššiu, než je minimálna hodnota transakcie. V prípade kariet eDOXX je to suma 3,15 eura. Maximálna hodnota nákupu je obmedzená len výškou zostatku na predplatenej karte. Platba prebieha bezkontaktne priložením karty k terminálu POS. Pri drvivej väčšine platieb tak odpadá manipulácia s hotovosťou a možnosť omylu. Eliminuje sa zložité počítanie lístkov a doplácanie.  On-line dobíjanie hodnoty kariet v praxi znamená, že po vydaní karty už v reťazci emitent – zamestnávateľ – zamestnanec – obchodník nekolujú žiadne hmotné predmety a nič netreba fyzicky doručovať. Na rozdiel od klasických lístkov karta zaberá v peňaženke oveľa menej priestoru.

Elektronické karty sú oveľa bezpečnejšie, pretože všetky operácie sú zaznamenávané on-line. Karta zodpovedá štandardom ISO a spĺňa najvyššie požiadavky na bezpečnosť a ochranu držiteľa. Okrem čipu, ktorý komunikuje bezkontaktne, má každá karta na prednej strane aj jedinečné sériové číslo. Navyše pri platbe nad 20 eur je transakcia chránená PIN kódom. V prípade straty alebo odcudzenia možno kartu prostredníctvom e-mailu alebo infolinky okamžite zablokovať.

Jediná nevýhoda pre zamestnanca je tá, že v súčasnosti sa hlavne teplé obedy nedajú kúpiť vo všetkých stravovacích zariadeniach, pretože nie všade majú platobný terminál. Túto nevýhodu môže čiastočne eliminovať možnosť platby cez SMS. Niektoré administratívne záležitosti sa zjednodušili, no pribudli nové. Karta nabitá kreditom na stravu funguje ako klasická platobná karta, takže sa ňou dá platiť všade, kde sú terminály. Na druhej strane možno sledovať, kde a za čo zamestnanec elektronickou kartou platí. Riešením je vymedzenie akceptačnej siete reštaurácií a predajní.

Resumé

V porovnaní s klasickými lístkami sa znížia administratívne náklady spracovania. Pre zamestnancov sú predplatené karty výhodné pre jednoduchosť používania.


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Magazín

HONDA CR-V 2.0 i-MMD Hybrid, 2WD, Lifestyle / Inovatívne hybridné SUV

06.06.2019 13:09

Honda si svojím SUV CR-V získava zákazníkov už od roku 1995, najnovšia generácia však ako prvá prichádza aj s hybridným pohonom. Hybrid dnes už nájdete v ponuke viacerých automobiliek, no Honda prichá ...

Magazín

Elektromobilita alebo vodík? V ťažkej doprave

06.06.2019 11:38

Rovnako ako pri individuálnej doprave osôb existuje v Európe regulačný tlak aj na znižovanie emisií vo verejnej doprave. Európska únia si do nasledujúcich rokov stanovila ciele, ktoré do roku 2050 pre ...

Magazín

Výrazne účinnejší slovenský kolektor

06.06.2019 11:33

 V rámci nepretržitého hľadania efektívnejších obnoviteľných zdrojov prebieha aj vývoj v oblasti slnečných kolektorov. Slnečné kolektory predstavujú perspektívny spôsob využitia slnečnej energie, mome ...

q

Žiadne komentáre

SWAN_062019

Videá