Image
6.6.2019 0 Comments

Elektromobilita alebo vodík? V ťažkej doprave

Rovnako ako pri individuálnej doprave osôb existuje v Európe regulačný tlak aj na znižovanie emisií vo verejnej doprave. Európska únia si do nasledujúcich rokov stanovila ciele, ktoré do roku 2050 predpokladajú celkové zníženie emisií skleníkových plynov v Európe o 80 % v porovnaní s úrovňou v roku 1990, pričom do roku 2030 by sa malo dosiahnuť ich zníženie najmenej o 40 %. Vo svojej bielej knihe z roku 2011 Európska komisia stanovila, že emisie skleníkových plynov z dopravy sa v porovnaní s rokom 1990 budú musieť do roku 2050 znížiť aspoň o 60 %. Významný cieľ pre EÚ a jej členské štáty je zároveň zlepšenie kvality miestneho ovzdušia a zníženie znečistenia ovzdušia. Očakáva sa preto, že na európskej, národnej a miestnej úrovni sa zavedú prísnejšie predpisy, ktoré si vyžadujú ďalšie zníženie emisií alebo penalizáciu príčin emisií CO2 a miestnych emisií. K znižovaniu emisií CO2 vedú v súčasnosti v princípe dve cesty, ktoré sú zatiaľ aktuálnejšie v rámci Európy, to však zďaleka neznamená, že by sa nás na Slovensku netýkali. Sú nimi elektromobilita a vodík. Kým elektromobilita je už aj na Slovensku na programe dňa (väčšinou vo sfére individuálnej dopravy, ale nájdete tu aj implementácie v hromadnej doprave osôb či v úžitkových vozidlách), vodík je zatiaľ iba vo fáze plánovania. Stretávame sa občas s názormi, že zavádzanie oboch technológií súčasne je neefektívne a zbytočne rozptyľuje prostriedky. Poďme sa na to teda pozrieť zblízka. Slovenský projekt Voltia stojí za úpravou elektrických dodávok Nissan e-NV200 na vyšší objem nákladného priestoru Elektromobilitou označujeme elektrifikované vozidlá a infraštruktúru na ich nabíjanie. Okrem osobných elektromobilov a plug-in hybridov sem spadajú aj elektrické autobusy, dodávky či nákladné autá. Pod pojmom vodík sú zahrnuté vozidlá poháňané vodíkovými palivovými článkami. Nepočíta sa s priamym spaľovaním vodíka v spaľovacích motoroch. Koncepciou ide v podstate o elektromobily, ktoré však majú iba malú vyrovnávaciu batériu ...

Článok je uzamknutý

Pokračovanie článku patrí k prémiovému obsahu pre predplatiteľov. S digitálnym predplatným už od 10 € získate neobmedzený prístup k uzamknutému obsahu na celý rok. Objednať si ho môžete TU. Ak ho už máte prihláste sa TU


Prihlásiť pomocou členstva PC REVUE

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

BMW 530e xDrive Sedan / Výkon aj ekonomická prevádzka

03.12.2019 13:33

Plug-in hybrid BMW 530e som testoval aj v minulom roku, tentoraz sa mi však dostala do rúk modernizovaná verzia a rovno v konfigurácii s pohonom xDrive. Novinka je zvonku v podstate zhodná s pred ...

Magazín

Ako sa vyvíjajú batérie do elektromobilov

04.12.2019 13:09

Mali sme možnosť nahliadnuť do nového centra BMW Group Battery Cell Competence Centre v Mníchove, špecializovaného na výskum a vývoj batérií. Zameraním tohto interdisciplinárneho centra je napredovať ...

Magazín

Nabíjacia infraštruktúra pre elektromobily

04.12.2019 12:50

Nová európska legislatíva tlačí výrobcov ­automobilov prísnejšími limitmi pre produkciu CO2. Hranica maximálnej priemernej flotilovej produkcie CO2 je 95 gramov na kilometer. Ide o priemernú hodnotu p ...

Vyhľadávanie

ACER_122019

Najnovšie videá