S_042020 S_042020 S_042020

Elektromobilita a jej jadrové súvislosti

0
Z každej strany na nás dopadajú informácie, že autá s dieselovým motorom odídu do zabudnutia. Nasledovať ich budú aj benzínové modely, len to potrvá trochu dlhšie. Úplný prechod na elektromobily ohlásilo Nórsko na rok 2025, Čína až na rok 2040. Budúcnosť bude teda  patriť elektromobilom, resp. rôznym hybridným riešeniam vrátane širšieho využitia vodíka. Podiel elektrickej energie sa v najbližších desiatich rokoch bude zvyšovať. Netreba zabúdať ani na skutočnosť, že sa EÚ čoraz viac spolieha na dovoz primárnych energetických zdrojov. S výnimkou Poľska všetky krajiny musia energetické zdroje dovážať, a to aj napriek tomu, že spotreba energie v Európe klesá už viac ako desať rokov. Najefektívnejšie riešenie je posilnenie jadrovej energetiky, keďže elektrinu treba vyrábať vo veľkom a stabilne – nielen vtedy, keď fúka vietor alebo svieti slnko. Krajiny BRICS (Brazília, Rusko, India, Čína, Juhoafrická republika) tento trend chápu a nové jadrové elektrárne mohutne stavajú. Aktuálna situácia Možno sa zhodneme na tom, že jadrová energetika i technika dnes nie sú v takom stave, aby sme mohli byť spokojní. Ak si uvedomíme, že elektromobilita spôsobí nárast spotreby elektriny o minimálne 10 %, jadrová energetika ako koncentrovaný a stabilný zdroj by mala mať žiarivú budúcnosť. V poslednej správe USC (The Union of Concerned Scientists) sa spomína udržateľnosť jadrových elektrární. Každá stavba novej jadrovej elektrárne je vlastne kusová výroba, preto je taká drahá. Rovnako ako v Európe ani v USA nepodporujú vedci hromadne výstavbu nových jadrových elektrární. Čo však aspoň podporujú, je ich obnova a modernizácia, aby sa im predĺžila životnosť. Správa hovorí o ekonomickej životaschopnosti jestvujúcich jadrových elektrární v Spojených štátoch do roku 2035, keďže náklady na udržanie súčasných prevádzok sú podstatne nižšie než náklady na výstavbu nových v porovnaní s novými veternými a solárnymi projektmi, programami energetickej účinnosti a zariadeniami na zachytávanie a uklad ...

Vladimír Slugeň, UJFI FEI STU

Všetky autorove články
elektromobilita

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať