Elektromobilita 2020 - Všetko, čo potrebujete vedieť o elektromobilite v SR

Technológie
0

Rok 2020 je v oblasti elektromobility jeden z míľnikov. Regulačné orgány EÚ stále sprísňujú emisné limity a práve v tomto roku vstupuje do platnosti prvá méta obmedzujúca maximálnu produkciu miestnych emisií CO2 na 95 g/km. Pochopiteľne, už dnes existuje viacero hybridov či plug-in hybridov, ktoré tento limit dodržujú, ani zďaleka sa však doň nezmestia vozidlá so spaľovacími motormi. Limit sa vypočítava ako priemer pre všetky predané vozidlá danej automobilky počas roka. Podľa tejto regulácie za každý gram CO2 vyprodukovaný nad 95 g/km automobilka zaplatí pokutu 95 eur. Ak teda výrobca predá na európskom trhu napríklad 1 000 000 vozidiel, bude jeho pokuta 95 eur × 1 g CO2 × 1 000 000 vozidiel = 95 000 000 eur, a to iba pri prekročení limitu o 1 gram. Aby automobilka tieto limity splnila, okrem toho, že bude postupne zlepšovať vozidlá so spaľovacími motormi, môže si pomôcť vozidlami, pri ktorých sa počíta s nulovými emisiami. To sú v súčasnosti práve elektromobily a vozidlá s vodíkovými palivovými článkami. Regulácie a hroziace pokuty sú, samozrejme, dostatočný motivačný faktor pre automobilky, aby sa sústredili na predaj elektrifikovaných vozidiel. Predaj elektromobilov a automobilov typu plug-in hybrid v posledných rokoch zaznamenáva postupný nárast a možno očakávať, že v najbližšom období sa tento trend ešte zrýchli.

Na Slovensku tomu mala pomôcť aj nová dotačná politika, ktorá príspevkom 8000 eur na elektromobil a 5000 eur na plug-in hybrid mala sprístupniť nákup elektrického vozidla aj ďalším používateľom. Po jej vyhlásení však boli žiadosti rozobraté v priebehu niekoľkých minút. Zostáva iba dúfať že to nebola posledná takáto možnosť.

V minulom roku pokračovala aj intenzívna výstavba nabíjacích staníc, aj keď najväčšia ­pozornosť sa venovala rýchlemu nabíjaniu. V najbližšom období však bude nevyhnutné začať budovať masívnu sieť pomalých (AC) nabíjacích staníc, ­ktoré u nás zatiaľ najviac chýbajú.

Elektrifikované vozidlá v najbližších rokoch dostanú aj u nás ďalšiu alternatívu, ktorou sú vozidlá s vodíkovými palivovými článkami. Táto technológia nie je plánovaná, ako sa to niekedy komunikuje, ako náhrada elektromobilov. Pôjde skôr o ďalší druh pohonu, ktorý bude koexistovať s elektromobilmi a ďalšími typmi. Vodíkové vozidlá sú v podstate takisto elektromobily, rozdiel je v tom, že si elektrinu vyrábajú pomocou vodíkových palivových článkov priamo na palube. Ich výhody sú rýchle tankovanie, porovnateľné s klasickými spaľovacími modelmi, vyšší dojazd a ekologická prevádzka. Vodíková technológia je oproti elektromobilom výhodnejšia aj pri nákladnej, autobusovej, vlakovej a námornej doprave.

Záujem používateľov o elektromobilitu a ďalšie alternatívy sa zvyšuje, a preto sme sa rozhodli poskytnúť odbornej aj laickej verejnosti ucelené ­informácie o jej stave na Slovensku.

Prajeme príjemné čítanie ročenky, ďalšie aktuálne informácie a testy ­môžete nájsť aj na stránkach nášho magazínu Nextech počas celého roka.

Kompletné vydanie ročenky ELEKTROMOBILITA 2020 vo formáte PDF

René Hubinský

Všetky autorove články
elektromobilita NEXTECH

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať