SAMSUNG_0920_W SAMSUNG_0920_W SAMSUNG_0920_W Advertisement

ENYAQ iV, prvé elektrické SUV od Škoda auto

1

Automobilka Škoda auto mala svoju elektrickú premiéru už so svojim mestským elektromobilom CityGo iV. Dnes však vo svetovej premiére predstavila svoje prvé čisto elektrické sériové SUV ENYAQ iV.

ENYAQ iV je prvý sériový automobil značky ŠKODA na báze novej koncernovej modulárnej platformy pre elektromobily (MEB). Vozidlo sa bude vyrábať s dvomi verziami akumulátorov s kapacitou 62 (58 )kWh a 82 (77)kWh  s výkonom v štyroch výkonových verziách od 132 kW do 225 kW so zadným náhonom alebo pohonom všetkých kolies. Pri príležitosti 125 výročia od založenia firmy bude vydaná tiež limitovaná edícia Founders Edition v symbolickej sérii 1895 kusov.

Už základná verzia vozidla ŠKODA ENYAQ iV je vďaka veľkorysému vnútornému priestoru a vysokej funkčnosti praktický a ekologický rodinný spoločník pre každý deň. Vozidlo je určené tiež vodičom, ktorí často jazdia dlhé trasy a pre ktorých je dôležitý dlhý dojazd a krátke nabíjacie časy. Základná verzia s motorom vzadu a pohonom zadných kolies ponúkne dojazd na úrovni 390 km (WLTP) so zrýchlením 8,7s na 100 km/h. Vozidlo bude štandardne vybavené 3 fázovou AC nabíjačkou s výkonom 11 kW a rýchlonabíjaním s výkonom až 100 kW. V domácich podmienkach tak vozidlo nabijete do 6 hodín, na rýchlonabíjačke za 30 minút.

Vyššia verzia už ponúka batériu s kapacitou 82 (77) kWh a výkon zadného motora zvýšený na 150 kW. Jej najväčšou výhodou bude maximálny dojazd až 510 km (WLTP).

Ak požadujete vyšší výkon, ďalšie dve verzie pridávajú motor aj na prednú nápravu a dosahujú tak výkon 195 a 225 kW. Najvyššia verzia RS tak dosiahne zrýchlenie na 100 km/h za 6,2s a maximálna rýchlosť je zvýšená zo 160 km/h u ostatných verzií na 180 km/h. Všetky verzie s väčšou batériou umožňujú rýchlonabíjanie výkonom až 125 kW. S ním nabijete batériu na rýchlonabíjačke asi za 38 minút.  

K vyššej účinnosti a dlhému dojazdu vozidla ŠKODA ENYAQ iV prispieva výborná aerodynamika (cx od 0,27) a tiež pneumatiky s nízkym valivým odporom. Elektrické SUV ponúka na želanie tepelné čerpadlo, ktoré je určené na vykurovanie a chladenie interiéru. Vysoko účinný systém tepelného čerpadla stláča pod vysokým tlakom chladivo. Teplo, ktoré pri tomto procese vzniká, je použité k zahriatiu prúdiaceho chladného vzduchu. Výsledkom je o 3 až 4 kWh / 100 km menšia spotreba energie batérie potrebná pre vysokonapäťové vykurovanie a tým tiež až o 30% vyšší dojazd v zime pri teplote do -25 ° C v porovnaní s elektrickým vozidlom bez tepelného čerpadla.

Vďaka mnohým asistenčným systémom a až deviatim airbagom ponúka ENYAQ iV vysokú úroveň aktívnej a pasívnej bezpečnosti. Vozidlo dokáže automaticky varovať pred možnou kolíziou s inými vozidlami, cyklistov, chodci a pevnými prekážkami. V prípade potreby dokáže kolízii zabrániť alebo minimalizovať jej následky. V prípade nehody chráni cestujúcich až deväť airbagov. Ak senzory zaregistrujú panické brzdenie, predopne Proaktívna ochrana cestujúcich (Crew Protect Assist) automaticky bezpečnostné pásy. Ak sa vozidlo dostane do šmyku alebo mu hrozí náraz alebo prevrátenie, systém privrie okná a panoramatickú posuvnú strechu.

Vozidlo je štandardne vybavené prednými aj zadnými LED svetlami. Na želanie sú ponúkané Matrix-LED hlavné svetlomety a TOP LED zadné svetlá v tvare písmena C. 24 nezávisle ovládaných LED diód v každom module diaľkových svetiel vytvára svetelný kužeľ, ktorý sa skladá z niekoľkých samostatne zapínatelných a vypínatelných segmentov. To umožňuje mať neustále rozsvietené diaľkové svetlá, bez toho, aby boli oslnení ostatní vodiči. Pokiaľ kamera v čelnom skle rozpozná vozidlá, ale aj osoby a objekty s reflexnými prvkami, inteligentný svetla automaticky zaistí, aby neboli oslepené.

Úplnou novinkou je Head up displej s rozšírenou realitou ktorý je u výrobcu použitý prvý krát. Zobrazuje informácie na dvoch zobrazovacích poliach. Na pozdĺžnom displeji v zornom poli vodiča sú na čelnom skle zobrazované informácie, ako napríklad aktuálna rýchlosť, navigačné inštrukcie, rozpoznané dopravné značky alebo aktivované asistenčné systémy. Zobrazovacie pole pre rozšírenú realitu je väčšie, nachádza sa v hornej časti čelného skla v zornom poli vodiča a zobrazuje informácie na ceste, ktorá sa nachádza pred vozidlom. Väčšia symboly tu pomocou šípok zobrazujú navigačné inštrukcie, aktivované Adaptívne riadenie v pruhu, adaptívny tempomat a tiež dopravné značky alebo výstražné upozornenia. Vodič si môže v menu infotainmentu systému nastaviť umiestnenie zobrazovacieho poľa na čelnom skle, vyberať polia a nastaviť si farbu a jas zobrazovacích polí.

Protinárazový asistent pomáha vodičovi v prípade hroziacej zrážky s chodcom, cyklistom alebo iným vozidlom. Ak vodič naznačí volantom vyhýbací manéver, pomôže mu protizrážkový asistent cielenými zásahmi do riadenia prekážku obísť a predísť tak nehode. Asistent pri odbočovaní zase na križovatke pri odbočovaní vľavo dokáže rozpoznať protiidúce vozidlá, upozorniť na ne vodiča a tiež automaticky zastaviť vozidlo. Funkcia Varovanie pri vystupovaní z vozidla po otvorení dverí upozorní akusticky a tiež opticky vďaka kontrolke na vnútornej strane krytu spätného zrkadla, ak sa zozadu blíži iné vozidlo alebo cyklista. Adaptívny tempomat spolu s Adaptívnym vedením v pruhu (Adaptive Lane Assist), ktoré rozpozná aj práce na ceste, Asistentom pri jazde v kolóne (Traffic Jam Assist) a Núdzovým asistentom (Emergency Assist) tvoria komplex asistovanej jazdy 2.0. Budúca verzia Asistovanej jazdy vo verzii 2.5 ponúkne aj asistenciu pre jazdu v úzkych pruhoch v mestskom prostredí na základe aktuálnych online dát z iných vozidiel. Prediktívny adaptívny tempomat, ktorý už spracováva rozpoznané dopravné značky a dáta z navigačného systému, bude v budúcnosti tiež reagovať na prekážky oznámené pomocou funkcie Dopravné informácie online.

Pre ešte pohodlnejšie parkovanie boli rozšírené funkcie Automatického parkovania. V súčasnej verzii vie ENYAQ iV zaparkovať do priečnych i pozdĺžnych parkovacích miest, pričom z pozdĺžnych dokáže tiež vyjsť. Budúca verzia tohto asistenta bude vedieť tiež automaticky brzdiť a zabrániť prípadným stretom s chodcami alebo objektmi. Ešte pokročilejšie je funkcia Parkovanie na diaľku, ktorá slúži na zaparkovanie a vyparkovanie vozidla do a z úzkeho radu pozdĺžne alebo priečne stojacich vozidiel, pričom vodič ovláda vozidlo na diaľku pomocou aplikácie ŠKODA Connect App v mobilnom telefóne. Asistent samočinne ovláda riadenie a tiež brzdenie. Automatické parkovanie dopĺňa nová funkcia Trénované parkovanie. Vodič najprv vykoná prvý parkovací manéver na často používané parkovacie miesto sám, napríklad na úzkom, kľukatom vjazde k domu. Systém si celú trasu ukladá do pamäte, aby podľa toho mohol nabudúce auto po stlačení tlačidla naviesť na parkovacie miesto úplne automaticky. Asistent ovláda riadenia a brzdenia a zabraňuje kolíziám.

Novinka je vybavená tiež najnovšou generáciou modulárnej platformy infotainmentu s mnohými inovatívnymi funkciami, ktoré ponúkajú online podporu. Súčasťou infotainmentu je centrálny dotykový displej s uhlopriečkou až 13 ". Ide o najväčší displej aký v súčasnosti nájdete vo vozidlách  ŠKODA ktorý možno ovládať gestami alebo pomocou digitálnej asistentky Laury. Prístrojovú dosku nahradzuje 5,3" Virtuálny kokpit, ktorý ponúka štyri režimy zobrazenia a ovládanie na multifunkčnom volante. Pomocou aplikácie ŠKODA Connect App možno na diaľku ľahko ovládať nabíjanie batérie alebo zapnutie klimatizácie pred plánovanou cestou. Nový Virtuálny kokpit s 5,3 "displejom zobrazuje vodičovi informácie o rýchlosti, asistenčných systémoch, zobrazuje jazdné dáta alebo údaje z navigácie. Infotainment ponúka analógový aj digitálny DAB tuner a internetové alebo hybridné rádio. Pomocou bezdrôtovej technológie SmartLink cez Android Auto, Apple CarPlay a MirrorLink  možno pripojiť chytré telefóny. K dispozícii je aj bezdrôtové nabíjanie mobilného telefónu. O hudobný prednes sa stará zosilňovač s výkonom 4 x 20 W, ktorý štandardne dopĺňa osem reproduktorov. Sound System Canton s 12 reproduktormi je ponúkaný na želanie.

Stále pripojenie k internetu pomocou zabudovanej karty eSIM umožňuje využívať mnoho on-line funkcií.

Nové usporiadanie interiéru vozidla ENYAQ iV bez klasického stredového tunelu využili dizajnéri spoločnosti ŠKODA AUTO pre odkladacie priestory. Okrem Jumbo Boxu s objemom 6,2 l, umiestneného pod stredovou lakťovou opierkou, ponúka ENYAQ iV ďalší úložný priestor s objemom 11,4 l, ktorý sa nachádza pod stredovou konzolou v tvare mosta. Tiež úložný priestor pod medzipodlahou batožinového priestoru má nový Simply Clever prvok. Organizér s niekoľkými priehradkami zaručí, aby sa uložené predmety počas jazdy samovoľne nepohybovali. V hlavnej odkladacej ploche veľkého batožinového priestoru zaisťuje poriadok tiež sieťový program s otváraním sieťou SigmaQuick. Siete možno vďaka tomuto riešeniu veľmi jednoducho otvárať.

Vďaka dojazdu až 510 km zvládne nový ENYAQ iV aj dlhé cesty. Jednoduché dobíjanie zaručí MyŠKODA Powerpass. Jediná karta umožní dobíjanie na väčšine z celkom 195 000 nabíjacích staníc v krajinách Európskej únie. Transparentné a trhové ceny nabíjania sa účtujú každý mesiac cez MyŠKODA Powerpass. Táto karta bude pre zákazníkov k dispozícii už počas odovzdania prvých vozidiel ENYAQ iV.

Zobrazit Galériu

René Hubinský

Všetky autorove články

1 komentár

. reakcia na: ENYAQ iV, prvé elektrické SUV od Škoda auto

2.9.2020 11:09
Je to skarede auto s extra malym priestorom pre ludi sediacich vzadu.
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať