ELEKTROMOBILITA: Cestovanie s elektromobilom po Slovensku

0
V súvislosti s dlhodobým testom elektrického IONIQu som, samozrejme, vyskúšal aj možnosti cestovania a nabíjania na Slovensku.  Na nabíjanie elektromobilov máte dve základné možnosti. Prvá je nabíjanie striedavým prúdom (AC) a druhá jednosmerným (DC). Tieto dva spôsoby sa od seba značne odlišujú. Nabíjanie AC majú bez rozdielu všetky elektromobily.Vďaka tomu môžete nabíjať z klasickej 230 V zásuvky, ale pomocou redukčného kábla aj zo 400 V trojfázovej zásuvky s využitím jednej alebo troch fáz. Výkon nabíjania je v tomto prípade plne závislý od nabíjačky, ktorá je vstavaná vo vozidle. Elektromobily s možnosťou aj jednosmerného nabíjania sú obyčajne vybavené slabšími vstavanými nabíjačkami, tak ako napríklad IONIQ, ktorý aj v prípade 400 V napájania umožňuje iba jednofázové nabíjanie výkonom 6,6 kW. Pri modeloch odkázaných iba na AC nabíjanie sú nabíjačky zväčša výkonnejšie, tak ako napríklad pri Renault Zoe, kde má nabíjačka výkon 22 kW. Odporúčam informovať sa o týchto skutočnostiach pri nákupe, aby ste potom neboli nepríjemne prekvapení. AC nabíjanie má výhodu v tom, že minimálne ku klasickej 220 V zásuvke sa viete dostať takmer všade a hlavne v domácich podmienkach nevyžaduje žiadne ďalšie náklady. Ak navyše použijete domáci Wallbox, čo je vlastne upravená zásuvka s istením, elektronikou a káblom, alebo aspoň redukčný kábel, môžete aj IONIQ nabíjať zo 400 V zásuvky výkonom 6,6 kW, teda trikrát rýchlejšie ako z bežnej zásuvky, čo je napríklad pri 41-percentnom zostatku batérie dobitie na 100 % za 2,5 hodiny oproti 9,5 hodiny. Internetové portály okrem pozície nabíjacích staníc zobrazia aj ich parametre a možnosti plateného alebo voľného nabíjania AC nabíjanie je teda najvhodnejší variant na domáce použitie, ale veľmi dobre ho možno využívať aj vo firmách, hoteloch a ďalších ubytovacích zariadeniach a športových strediskách a podobne. Wallboxy sa používajú aj pri budovaní verejných nabíjacích staníc, kde poskytujú zväčša trojfázové napájanie s výkonom 11, 22 ale ...

René Hubinský

Všetky autorove články
elektromobilita cestovanie Slovensko

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať