SAMSUNG_102020 SAMSUNG_102020 SAMSUNG_102020 Advertisement

Dyson odhalil svoj zrušený elektromobil, ktorý mal “prevalcovať” Teslu

Technológie
1

Firma Dyson, vyrábajúca hlavne vysávače, sušiče na vlasy a ďalšie spotrebiče pre domácnosť, mala tento rok predstaviť svoj prvý elektromobil. Vlani v októbri však od tohto plánu upustila. Automobil Dyson tak ostal záhadou, jeho funkčný prototyp videla iba hŕstka inžinierov niekde vo Wiltshire. V týchto dňoch sa však sir James Dyson predsa len rozhodol predviesť svoje zrušené elektrické vozidlo v rámci rozhovoru pre denník The Times.

Dyson odhalil, že elektromobil s kódovým označením N526 mal byť sedemmiestnym vozidlom s neuveriteľným dojazdom 965 km na jedno nabitie. Umožniť to mali vlastné batérie s pevným elektrolytom, ktoré by údajne mali zachovať takýto výkon aj pri jazde počas mrazivej noci po diaľnici rýchlosťou 110 km/h a so zapnutým kúrením a rádiom. Za predpokladu, že táto hodnota bola založená na európskych štandardoch WLTP, bol by to takmer dvojnásobný dojazd v porovnaní so sedemmiestnou Teslou Model X.

Napriek hmotnosti 2,6 tony hliníkové auto spoločnosti Dyson malo zrýchliť z nuly na 100 km/h za 4,8 sekundy, čo je približne o pol sekundy viac ako v prípade Modelu X s dlhým dojazdom. Pritom jeho maximálna rýchlosť by bola 200 km/h. Postarať o to sa mali dva elektromotory s výkonom 200 kW (deklarovaný výkon 536 konských síl) a krútiacim momentom až 651 Nm. Prototyp vykazoval silnú podobnosť s moderným Range Roverom. Športovo vyzerajúce SUV bolo dlhé 5 metrov, široké 2 metre a vysoké 1,7 metra. Jeho kolesá „sú väčšie ako na akomkoľvek automobile na trhu,“ uviedol Dyson.

Podľa The Times interiér elektrického SUV pripomínal niektoré z futuristických konceptov vystavovaných na autosalónoch. Prekvapivo štíhle sedadlá mali segmentované vankúše a opierky hlavy v tvare lízanky. Chýbala tu prístrojová doska, nahradil ju head-up displej, ktorý sa vznášal pred tvárou vodiča ako hologram. Mnohé z týchto funkcií boli pre elektrické auto dosť ambiciózne. Ako sa James Dyson vyjadril pre The Times, tento projekt stál 500 miliónov libier, ktoré doň vložil z vlastných peňazí predtým, ako ho zastavil.

Dyson však nevyrába ziskové benzínové a naftové automobily, ktoré by kompenzovali „obrovské straty“ na každom vyrobenom elektrickom vozidle. Hoci Tesla tento rok zverejnila ziskový prvý štvrťrok, spočiatku nevykazovala veľmi priaznivé hospodárske výsledky. Aj keď elektromobil Dyson už nie je aktuálny, 500-členný tím spoločnosti pracuje na rôznych ďalších projektoch. Zámerom je venovať sa batériám s pevným elektrolytom, ktoré sú údajne účinnejšie a kompaktnejšie ako súčasné lítiovo-iónové články.

Zdroj: engadget.com.

Zobrazit Galériu

Redakcia

Všetky autorove články
auto elektromobil doprava energia bateria

1 komentár

hnoj redakcia je zase leniva reakcia na: Dyson odhalil svoj zrušený elektromobil, ktorý mal “prevalcovať” Teslu

20.5.2020 13:05
Dovod zrusenia ma kto za vas pisat? Uroven vasiej prace a clankov je na hanbu. Bodaj by sa to ukazalo na vasich vyplatach.
Reagovať

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať