Image
31.3.2014 0 Comments

Doba velí: Vyzbrojte sa XaaS alebo Ako IT služby prešli evolúciou a otvárajú firmám nové príležitosti

as_a_service.jpg Sám alebo si niekoho najať? Dilema, ktorú možno pojať z mnohých rôznych uhlov pohľadu a ktorá je úplne bežná nielen v informačných technológiách. Tej časti nášho ja, ktorá velí využívať tretiu stranu, sa možno bude pozdávať slovné spojenie „as a Service".

Hneď v úvode musíme spomenúť jednu dôležitú vec - označenie „as a Service" síce vyzerá veľmi moderne a ako úplná novinka, ale nie je to tak. V skutočnosti ide o buzzword zodpovedajúci prístupe, ktorý v informačných technológiách poznáme už najmenej desať či pätnásť rokov. Áno, tí z vás, ktorí si spomenú na vtedy tak veľmi proklamovaný outsourcing, sú na správnej stope. Sprístupnenie v podstate čohokoľvek ako služby je práve zlepšená a opakovateľná forma outsourcingu.

O čo ide?

Zásadná odlišnosť od klasického vlastníctva a zabezpečenia potrebnej funkcionality vlastnými silami je v tom, že zákazníka pri dohováraní služby nemôžu ovplyvňovať parametre technického zabezpečenia danej služby. Inými slovami, zákazník si špecifikuje, čo od služby očakáva, ako má byť dostupná, akú funkcionalitu má plniť, akú garanciu požaduje a pod. Ale čokoľvek ďalšie, okrem iného vrátane hardvérových i softvérových parametrov a typov konkrétnych zariadení, je už v gescii poskytovateľa služby.

Chcete príklad? Zákazník príde s tým, že potrebuje ochranu sieťového prenosu, a dodávateľ na základe poskytnutých informácií, napríklad o využívaných sieťových službách, rozsahu blokovanej komunikácie, priepustnosti, spoľahlivosti a garanciách, navrhne vhodné riešenie. Všimnime si, že zákazník nielenže nemusí uviesť, že chce firewall, ale predovšetkým vôbec nehovorí, aké zariadenie a s akými technickými parametrami a licenciami má poskytovateľ služby využiť. Mimochodom, mobilnému operátorovi tiež nehovoríme, od akého dodávateľa má nakúpiť základné stanice alebo aké servery má použiť na evidenciu uskutočnených hovorov. A v reštaurácii pri objednávke nešpecifikujeme, na akom grile a z akých konkrétnych ingrediencií má kuchár položku z jedálneho lístka pripraviť.

S týmto prístupom sme sa, samozrejme, stretávali už pri outsourcingu a drobné rozdiely súviseli predovšetkým s malou univerzálnosťou riešenia. Outsourcing bol takmer vždy individuálnym riešením prispôsobeným na mieru. Opakovateľnosť riešenia v prípade poskytovania služieb umožňujú predovšetkým technológie virtualizácie a spracovania dát v cloude spolu s dostatočnou konektivitou.

Zákazník v prípade „as a Service" získava výhody nielen vďaka značnej abstrakcii, ale aj vďaka vysokej kvalite služieb. Tá je v porovnaní so zabezpečením vlastnými silami zvyčajne nielen oveľa vyššia, ale aj nákladovo efektívna. Výhodná je aj pridaná hodnota, napríklad v podobe proaktívneho dohľadu, priebežnej optimalizácie či helpdesku.

Má to svoje ALE...

Všetko však nie je také ružové, ako by sa mohlo zdať. V dôsledku abstrakcie technickej stránky budú zákazníci stále častejšie posudzovať ponúkané služby len podľa ceny. A obdobne ako v akejkoľvek inej oblasti aj v prípade „as a Service" platí, že na trhu sú a vždy budú k dispozícii služby úplne nevyhovujúce aj naozaj špičkové. Vrátane veľkej škály medzi týmito dvoma hranicami. Môžeme namietať, že porovnávať sa dá aj podľa parametrov služby. Áno, ale len vo veľmi obmedzenej miere. Papier predsa znesie veľa a nekorektní poskytovatelia si z nejakej polopravdy ťažkú ​​hlavu nerobia.

Až sa „as a Service" stane bežnou IT komoditou (a k tomu dôjde), bude mať zákazník možnosť správne sa rozhodnúť? Určite áno, no nesmie sa orientovať len podľa ceny, ale aj podľa nepriamych ukazovateľov. Jeden z nich je napríklad ochota poskytovateľa uzavrieť zmluvu na relatívne krátky čas, napríklad na jeden rok. Ak poskytovateľ verí kvalite svojich služieb, verí aj v to, že mu po roku neutečie zákazník ku konkurencii.

Dvanásť mesiacov je rozumná doba, ktorá však musí byť niekedy predĺžená - napríklad v dôsledku zákazníckych úprav. V ponukách sa môžeme orientovať aj podľa miery škálovateľnosti služby a jej priebežného prispôsobovania reálnym potrebám trhu. Nesporný klad je aj to, ak si môžeme ako službu vyskúšať časť IT a úplný „as a Service" budovať postupne. Aj tak môžeme oddeliť zrno od pliev.

Miesto služby prenájom

Poskytovatelia služieb sa stretávajú s nepochopením práve v tom, čo v skutočnosti „as a Service" znamená. Mnohí zákazníci si poskytnutie služby predstavujú ako spôsob optimalizácie financovania pri zachovaní tradičného prístupu k infraštruktúre a zariadeniu. Ak prichádza zákazník s tým, že chce ako službu konkrétne zariadenie (softvér, infraštruktúru...), je to zle a potom ide skôr o riadené služby ICT. Jediná relevantná úroveň požiadaviek smerom k „as a Service" sú parametre služby. Nič viac, nič menej.

Jasná budúcnosť? Áno aj nie!

A ako to bude ďalej? To presne nikto nevie, okrem toho, že „as a Service" ako úspešný prístup v budúcnosti určite nevymizne. Ako rýchlo sa bude tento spôsob zabezpečenia IT prijímať? A kedy zákazníci začnú uvažovať čisto na úrovni požadovaných vlastností služby? To závisí od množstva okolností, a to vrátane ekonomickej situácie a cyklického návratu IT trendov z minulosti. Navyše uvidíme, či sa napríklad o štyri či šesť rokov neobjaví niečo úplne nové. Dôležité je, že „as a Service" je výhodný prístup a že zákazník môže do istej miery ovplyvniť, aké veľké prínosy od tohto konceptu získa.


Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Produkty

IBC 2019: Canon s novými fotoaparátmi, objektívmi aj profesionálnym monitorom

17.09.2019 23:52

Dvojicu nových fotoaparátov EOS 90D a EOS M6 Mark II predstavil Canon koncom augusta a na IBC sme si ich mohli po prvý krát pozrieť naživo. <iframe width="560" height="315" src="h ...

Produkty

IBC 2019: Panasonic oslavuje 10 rokov od uvedenia prvej PTZ kamery na trh

17.09.2019 23:09

Spoločnosť Panasonic si na tohoročnou IBC pripomína 10 výročie uvedenia prvej PTZ kamery na trh. V roku 1999 to bola klasická kamera s otočnou, diaľkovo ovládanou platformou. Nové PTZ kamery pracuj ...

Produkty

IBC 2019: SONY prichádza s novou 6K kamerou PXW-FX9 aj Cinema objektívom s Power Zoomom

17.09.2019 22:04

Spoločnosť Sony predstavila svoju prvú videokameru XDCAM s Full-Frame snímačom s rozlíšením 6K a systémom rýchleho hybridného automatického zaostrovania (AF) PXW-FX9. Na základe úspechu  kamier PXW-FS ...

q

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

AMCHAM 2019

Najnovšie videá

SlovakiaTech 2019

IT GALA stvorec 2019