Digital Detox: Ako na nezdravý vzťah k smartfónom

0
Smartfóny sa dostali každému až do spálne. Obsadili nám jednu ruku a zabrali veľa miesta v našich mysliach. Prijali sme s nadšením všetko, čo nám malá obrazovka a pripojenie na internet umožňujú a uľahčujú. Spolu s ním sme však naskočili na divokého koňa, ktorý sa nedá len tak ľahko skrotiť. Divokú a nekontrolovanú jazdu po online svete preto často riadia naše inštinkty. So smartfónom v ruke máme ďaleko od rozumného správania a sebakontroly. Máte s používaním smartfónu a sociálnych sietí problém? Dá sa to rozpoznať podľa niekoľkých symptómov. Trávite na nich priveľa času? Máte nutkanie sa tam vracať? Narušuje to ostatné oblasti vášho života? Keď nemáte smartfón dlhšie v ruke, cítite sa nervózni a nepokojní? Niekoľko prejavov nezdravého vzťahu k smartfónom Spíte so svojím smartfónom? Deväť z desiatich majiteľov smartfónov so svojím zariadením aj spí. Máte ho v posteli alebo hneď na dosah pri posteli? Je to prvá vec, ktorú vezmete do ruky, a posledná, ktorú odkladáte pred spaním? Keby vám túto otázku položil lekár a miesto smartfónu sa pýtal na alkohol, boli by ste podozriví z alkoholizmu. Takto je to iba „smartfónizmus“. Najčastejšia výhovorka, prečo majú ľudia smartfón v spálni, je tá, že ho používajú ako budík. ­Naozaj? To nemáte na normálny budík? Problémy so smartfónom v posteli sú hneď dva: ľudia, ktorí majú telefón pri posteli, ho obvykle tesne pred spaním používajú. Modré svetlo smartfónov blokuje produkciu melatonínu. Je to hormón, ktorý nás uspáva a spúšťa sa až vtedy, keď je tma. Druhý problém je v tom, že ľudia so smart­fónom v spálni (aj keď pred spaním nepozerajú na obrazovku) spia horšie, častejšie sa preberajú a dlhšie zaspávajú. Asi tretina ľudí, ktorí idú v noci na záchod, si ešte aj skontrolujú smartfón. Nedostatok spánku zvyšuje nervozitu počas dňa, zhoršuje kognitívny výkon aj kontrolu vlastných emócií. Nevyspatí ľudia majú viac negatívnych myšlienok a iných depresívnych príznakov. Spánok kratší ako 6 hodín zvyšuje riziko infarktu o 50 %! ...

Aleš Bednařík, psychológ

Všetky autorove články
Digital detox

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať