Image
6.5.2018 0 Comments

Diesel má budúcnosť: Bosch verí dieselu a ponúka riešenie problému s oxidmi dusíka

Spoločnosť Bosch usporiadala v Stuttgarte výročnú tlačovú konferenciu a prezentáciu najnovších technológií v oblasti vývoja dieselových motorov. Nová dieselová technológia Bosch ponúka riešenie problému s oxidmi dusíka. „Diesel má budúcnosť. Dnes chceme ukončiť debatu o konci dieselov, a to s konečnou platnosťou.“ Týmito slovami oznámil šéf spoločnosti Bosch Dr. Volkmar Denner na výročnej tlačovej konferencii spoločnosti rozhodujúci prielom v dieselovej technológii. Novinka firmy Bosch totiž výrobcom vozidiel ponúka natoľko významné zníženie emisií oxidov dusíka, že s ňou budú už dnes dodržiavať limity stanovené pre budúcnosť. V praktickom teste sme mali možnosť presvedčiť sa, že pri testovaní v bežnej premávke (Real Driving Emissions) sú emisie z vozidiel vybavených novou dieselovou technológiou Bosch nielen výrazne pod hodnotami aktuálnych limitov, ale aj pod limitmi, ktoré budú platiť až od roku 2020. Tieto výsledky pritom vývojári Bosch dosahujú zdokonalením súčasných technológií bez potreby ďalších cenovo náročných hardvérových komponentov, takže autá napriek tomu, že budú klasifikované ako vozidlá s nízkymi emisiami, budú naďalej cenovo dostupné.

V tejto súvislosti treba zhrnúť, v čom vlastne spočíva problematika emisií z výfukových plynov dieselových motorov. Sú to tri základné komponenty ktoré sa podieľajú na znečisťovaní ovzdušia: CO2, NOx (oxidy dusíka) a pevné častice. Čo sa týka CO2, dieselové motory oproti benzínovým majú už z princípu asi o 15 % nižšie emisie tohto skleníkového plynu. Problematiku pevných častíc dnes riešia filtre pevných častíc vo výfukovom systéme. Hlavným problémom teda zostáva vysoká produkcia oxidov dusíka. Od roku 2017 je v platnosti európska legislatíva, ktorá vyžaduje, aby nové modely osobných automobilov (testované v súlade s RDE tvorenými mixom jázd po meste, mimo mesta a jázd po diaľnici) emitovali maximálne 168 miligramov oxidov dusíka na kilometer, od roku 2020 potom maximálne 120 miligramov. Vozidlá vybavené dieselovou technológiou Bosch však môžu už dnes dosahovať rekordné hodnoty 13 mg/km pri RDE jazdách normovaných podľa zákona, čo je približne 10-krát menej než limit, ktorý má prísť do platnosti od roku 2020. Pri jazdách po meste, ktoré sú najnáročnejšie z hľadiska produkcie NOx, vozidlá s touto technológiou dosahujú priemer iba 40 mg/km. Sám môžem potvrdiť, že to nie sú len marketingové údaje. Na vozidle, ktoré sme si v rámci prezentácie v Stuttgarte mali možnosť s kolegom z jedného slovenského motoristického magazínu vyskúšať, sme dosiahli pri 16 km mestskej jazde hodnotu 45 mg/km, a to napriek tomu, že naša jazda bola vďaka mladému kolegovi vyhodnotená ako jedna z najagresívnejších. Meracia aparatúra pritom zobrazovala aj obsah NOx vo výfukových plynoch pred úpravou, a to 583 mg/km. To sú naozaj zaujímavé výsledky, pričom podobné dosiahli aj ostatní zúčastnení novinári z takmer celého sveta.

Uvedené hodnoty sú možné vďaka kombinácii pokročilej technológie vstrekovania, novo vyvinutého systému nasávania a inteligentného teplotného manažmentu. Pri znižovaní emisií oxidov dusíka v dieselových vozidlách boli dosiaľ kritické dva faktory. Jeden z nich je štýl riadenia. Technologické riešenie Bosch je rýchlo reagujúci systém satia. Čím je spôsob jazdy dynamickejší, tým dynamickejšia musí byť aj recirkulácia výfukových plynov. To je možné okrem iného vďaka RDE optimalizovaným turbodúchadlám s meniteľnou geometriou nasávacieho ústrojenstva, ktoré reagujú rýchlejšie ako tie konvenčné. A s kombináciou vysokotlakovej a nízkotlakovej recirkulácie výfukových plynov je systém satia ešte flexibilnejší. Vodič sa tak môže rýchlo rozbiehať bez toho, aby výrazne narastali emisie. Rovnako dôležitý je aj vplyv teplôt. Na optimálnu konverziu oxidov dusíka musia byť výfukové plyny horúce viac než 200 °C, čo je teplota, ktorá sa práve pri jazdách po meste často nedosahuje. Tu Bosch stavil na premyslený tepelný manažment dieselového motora. Ten teraz aktívne riadi teplotu emisií: výfukový systém teda zostáva taký teplý, aby pracoval v stabilnom teplotnom rozmedzí a emisie zostali na nízkej úrovni.

Emisie oxidov dusíka môžu teraz pri všetkých jazdných situáciách zostať pod zákonným limitom – bez ohľadu na to, či je štýl jazdy dynamický, alebo pomalý, či vonku mrzne, alebo panujú letné horúčavy, či sa meria na diaľnici, alebo v mestskej premávke. Opatrenia na zníženie emisií oxidov dusíka výraznejšie nemenia spotrebu, takže naftový motor si zachováva výhodu nízkej spotreby, emisií CO2, a teda aj menšieho dosahu na životné prostredie.

Týmto technologickým pokrokom však spoločnosť nekončí. Bosch plánuje dosiahnuté výsledky ďalej podporiť umelou inteligenciou a vyvinúť spaľovací motor, ktorý s výnimkou CO2 okolitý vzduch prakticky neznečisťuje. Výsledkom tohto vývoja má byť nová generácia dieselových a benzínových motorov, ktoré by už nemali významne zaťažovať atmosféru pevnými časticami a oxidmi dusíka.

Dr. Volkmar Denner taakisto požadoval, aby sa znovu dostali viac do centra pozornosti emisie CO2 závislé od spotreby. Spotreba vozidiel by sa v budúcnosti nemala viac zisťovať v laboratóriách, ale v reálnych dopravných situáciách. Vytvorila by sa tak porovnateľná systematika ako pri emisiách. Navyše by sledovanie CO2 muselo byť výrazne nad rámec batérie a nádrže: „Potrebujeme transparentnú celkovú bilanciu CO2 v cestnej premávke, ktorá nebude merať len priamu produkciu škodlivín automobilmi, ale do bilancie zahrnie aj emisie z výroby palív a elektrického prúdu,“ uviedol Denner. Vodičom elektromobilov by rozsiahlejšia štúdia uhlíkovej stopy ponúkla realistickejší obraz o elektromobilite vzhľadom na účinok na klímu. Bilanciu CO2 spaľovacích motorov by ďalej mohlo zlepšiť využitie nefosílnych palív.

Celý systém na zníženie emisií NOx bol demonštrovaný na testovacej platforme tretej generácie, ktorá je postavená na vozidle VW Golf. Hnacia jednotka sériového vozidla bola podstatne upravená, aby spĺňala požiadavky. Objem motora bol znížený na 1,7 l, upravený bol turbokompresor, zlepšilo sa vstrekovanie paliva, rozšírila a zlepšila sa riadiaca jednotka motora a upravilo sa spracovanie výfukových plynov s filtrom pevných častíc a katalyzátorom SCR s dávkovaním Ad Blue.

 

René Hubinský

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

3D Expo 2018, Praha

18.05.2018 21:27

Na výstavisku Letňany v Prahe sa uskutočnil už 5. ročník výstavy 3D Expo ktorá je najväčšou prehliadkou cenovo dostupných 3D tlačiarní, skenerov a tlačových materiálov. Po úspechu predchádzajúcich šty ...

Magazín

Jarná ITAPA bude o Smart Cities, informatizácii a GDPR

18.05.2018 00:00

Mestá stoja na začiatku revolúcie. Aby zvládli nápor rastu počtu obyvateľov a aj naďalej zostali kvalitným miestom pre život, musia sa stať inteligentnými. Len tak budú vedieť zvládať zväčšujúce sa ná ...

Magazín

Ghibli S Q4: Brutálny motor, zvuk a nádherný dizajn

06.05.2018 08:59

Ghibli je najmä o zážitkoch. Ten prvý je vi­zuálny. Maserati si potrpí na dramatický vzhľad, čoho príkladom je aj Ghibli. Najvýraznejší prvok je predná „zubatá“ maska s vertikálnym rebrovaním, ktorej ...

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

ITAPA_2018

Najnovšie videá

ATOS_05_262
SWAN_05


PC forum button