Image
19.1.2019 0 Comments

Demoscéna: Pionieri kreatívneho hackingu a sociálneho prepojenia

Demoscéna je forma digitálnej počítačovej kultúry, ktorá vznikla v polovici 80. rokov minulého storočia v Európe po tom, čo sa domáce počítače stávali čoraz bežnejšími. Táto komunita s vlastnou infraštruktúrou, softvérovými nástrojmi, estetikou postupne prerástla do medzinárodného undergroundového hnutia a malé pravidelné stretnutia sa pretiahli do niekoľkodňových parties (demoparties), plných súťaží v rôznych kategóriách, prepojených s workshopmi, seminármi a hlavne socializáciou.

Približne počas tridsiatich rokov jej existencie sa pod vplyvom externých a interných faktorov zmenila v mnohých smeroch. Najzreteľnejší dosah mal značný technologický pokrok, ktorý nútil túto komunitu reagovať naň vlastnými spôsobmi, počnúc domácimi počítačmi s iba 64-kilobajtovou pamäťou a procesormi s pár megahertzmi až po gigabajty, gigahertze, 3D akcelerátory a sofistikované grafické rozhrania.

Počítačové hry mali ochrany proti kopírovaniu už v osemdesiatych rokoch, čo znamenalo, že schopnosť prelomiť túto ochranu bolo cenné aktívum. Prirodzene, mladí počítačoví nadšenci sa touto zručnosťou veľmi radi chválili a svoju prácu náležite podpísali. Podobne ako pri graffiti editovali svoje iniciály do textov hier a kreatívne štylizované podpisy sa stali obľúbenou hobby a postupne aj súťažnou disciplínou. Dalo by sa povedať, že typický motivátor na tvorbu bolo aj obyčajné vystatovanie sa: „Pozrite sa na mňa, ja som to dokázal! Aj toto je možné!“

Takto začali vznikať intrá a samostatné vizuálne demonštrácie schopností – demá. Inak povedané, demo je počítačový pro­gram, ktorý zobrazuje sériu vizuálnych efektov v reálnom čase, kombinovaných s hudbou. Na tvorbe dema zvyčajne spolupracuje viac ľudí, z ktorých najdôležitejší je kodér, ktorého dopĺňa grafik a hudobník, a pre popularitu, uznanie, vlastný štýl a kreatívnu zhodu formujú skupiny – Fairlight, Andromeda Software Development, Farbrausch, Kewlers, Conspiracy, Mercury, Satori a mnohé ďalšie.

 V začiatkoch bol vizuálny zážitok upevnený poznaním technického rámca, ako aj vedomím toho, čo už bolo prekonané v rámci rovnakých technických obmedzení. Populárne „mašiny“ boli Commodore64, ZXSpectrum, Didaktik Gama a neskôr AtariST alebo veľmi vyzdvihovaná Amiga.

Aj keď v súčasnosti je náročné dosiahnuť limity moderných počítačov a existuje už viacero spôsobov, ako uchvátiť publikum, snaha prekonávať zručnosti a úspechy ­ostatných demoscenérov stále zostáva ­dôležitou hnacou silou na tvorbu dem. Technické hranice sú však len chvíľkové potešenie, vždy príde niekto, kto prekoná veľkoleposť predchádzajúceho efektu. Demá, ktoré je príjemné pozerať po rokoch aj desaťročiach, opustili dôležitosť technickej veľkoleposti, ponúkajú kvalitnú hudbu, nádhernú grafiku, plynulý prechod a stavajú výlučne na estetike.

Sociálne väzby sú medzi scenérmi veľmi dôležité a najlepšie vznikajú a utužujú sa na vlastných sociálnych eventoch – demoparties. Desiatky z nich sa organizujú po celej Európe, najmä v Nemecku, Fínsku, Švédsku, Francúzsku, Maďarsku, Poľsku, ale aj v USA a Tokiu. Jedna z nich sa bude konať vo feb­ruári 2019 aj v Bratislave pod názvom Demobit Resolution 2019, a to už po tretíkrát v jeho novodobej histórii.

Demobit je ikonické demoscenérske ­podujatie, ktoré bolo prvýkrát organizované v roku 1993 malou skupinou stredoškolských študentov (Zden, Skywalker, Infi). Už vtedy spájal najväčšie osobnosti lokálnej a medzinárodnej IT scény, kreatívnych nadšencov a najlepších tvorcov počítačovej grafiky. Demobit potom po takmer 20 rokoch vzkriesil digitálny umelec Zdeno Hlinka a jeho firma Satori v roku 2017 s podtitulom Resurrection. Malo ísť najmä o nostalgické stretnutie už menej aktívnych členov komunity, ktorí medzitým vybudovali svoje firmy, založili rodiny, ale demoscéna významne ­ovplyvnila ich profesionálnu kariéru. 

Hneď nasledujúci ročník Demobit Resonation 2018 potvrdil, že nejde len o sentiment, ale zároveň splnil aj ambiciózny cieľ dať šancu mladým umelcom, ktorí ešte hľadajú svoj smer a štýl, a prepojiť ich so skúsenými profesionálmi. Jeden z nich bol napríklad dlhoročný aktívny scenér Matt Swoboda alias Smash, ktorý je spolutvorcom softvéru Notch.one, dnes už používaného na tie najväčšie svetové show, alebo Daniel „Redox“ Sýkora, ktorý pracoval aj pre Walt Disney Animation Studios.

Exkluzívne priestory Binaria v Mlynskej doline 1. - 3. februára 2019 opäť otvoria svoje brány členom a nadšencom tejto subkultúry a ponúknu víkend nabitý programom. Tak ako na iných kvalitných demoparties bude podporené súťaženie v klasických kategóriách, ako PC demo, 256 bytes Intro, Amiga compo, Graphics, Animation & Video competition, Animated GIF competition, Photo & Music competition. Novinkou je One-Scene competition, určené najmä nováčikom, ktorí chcú skúsiť vytvoriť audiovi­zuálny efekt len v jednej scéne. Z Čiech dorazí úspešný herný dizajnér Daniel Vávra, autor známych videohier Mafia, spoluzakladateľ Warhorse Studios. O večerný party-program sa postará mladý slovenský hudobný talent DJ Pjoni alebo jedna z najpopulárnejších scenérskych skupín súčasnosti - Logicoma z Nórska. Demobit by sa však nezaobišiel bez exhibície retro výpočtovej techniky, ktorú si pripravia jej domáci nadšenci. Pre nich majú tieto stroje stále silnú auru nostalgie, spomienok, histórie a dávajú týmto „starcom“ nový život.

Je naozaj náročné zachytiť jedinečnú atmosféru a mimoriadne medzinárodné väzby tejto komunity na pár riadkoch, ale pri osobnej skúsenosti je veľmi ľahké sa ňou nechať uniesť. Preto organizátori a partneri Demobitu srdečne pozývajú každého, kto hľadá jedinečné zážitky, rád sa učí a skúša nové veci.         

Miesto:         Binarium, Staré Grunty 18, Mlynská dolina
Dátum:         1. - 3. februára 2019
Info na:         https://www.demobit.party/

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

HONDA CR-V 2.0 i-MMD Hybrid, 2WD, Lifestyle / Inovatívne hybridné SUV

06.06.2019 13:09

Honda si svojím SUV CR-V získava zákazníkov už od roku 1995, najnovšia generácia však ako prvá prichádza aj s hybridným pohonom. Hybrid dnes už nájdete v ponuke viacerých automobiliek, no Honda prichá ...

Magazín

Elektromobilita alebo vodík? V ťažkej doprave

06.06.2019 11:38

Rovnako ako pri individuálnej doprave osôb existuje v Európe regulačný tlak aj na znižovanie emisií vo verejnej doprave. Európska únia si do nasledujúcich rokov stanovila ciele, ktoré do roku 2050 pre ...

Magazín

Výrazne účinnejší slovenský kolektor

06.06.2019 11:33

 V rámci nepretržitého hľadania efektívnejších obnoviteľných zdrojov prebieha aj vývoj v oblasti slnečných kolektorov. Slnečné kolektory predstavujú perspektívny spôsob využitia slnečnej energie, mome ...

q

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

SWAN_062019

Najnovšie videá