Čo bráni rozvoju mobilných platieb?

Technológie
0

mobile-payments.jpg Technológia Near Field Communications (NFC), ktorá podporuje možnosť platieb v malej vzdialenosti pomocou mobilných zariadení, je známa už niekoľko rokov. Avšak jedným z dôvodov odkladania uvedenia technológie na trh vo svete je, že v hre je veľké množstvo značiek z rôznych zainteresovaných odvetví a sektorov. Tie si kladú kľúčovú otázku: „Kto by mal ovládať vzťah so samotným zákazníkom?"

Najväčšiu dôveru potenciálnych zákazníkov majú podľa medzinárodného prieskumu GfK finančné inštitúcie. Banky podľa spotrebiteľov dokážu poskytnúť najvyššiu bezpečnosť pri spracovaní platieb a riadení osobných financií. Pre ne by zas mobilné platby predstavovali výrazný krok vpred, pretože by tak dokázali osviežiť imidž svojich značiek a zmodernizovať ponuku služieb.

Mobilní operátori by pomocou technológie bezkontaktných platieb dokázali vykompenzovať klesajúce príjmy z hlasových služieb, avšak nemajú toľko dôvery zo strany zákazníkov ako banky. Pre mobilných operátorov spočíva príťažlivosť tohto rastúceho sektora v príležitosti diverzifikovať svoje zdroje príjmov - mobilné platby ponúkajú rast mimo tradičného „core" biznisu hlasových, textových a dátových služieb.

A nakoniec, pre výrobcov a poskytovateľov smarfónov (alebo ich operačných systémov) predstavujú služby súvisiace s mobilnými platbami dôležitý nový zdroj údajov, ktorý spája online a offline nákupné správanie - teda niečo, čo ešte zvýši hodnotu ich užívateľských ekosystémov pre zadávateľov reklamy.

Dohodnúť sa, aby všetky zaangažované spoločnosti spolupracovali a - čo je ešte dôležitejšie - dohodli sa, kto bude „vlastníkom" vzťahu so zákazníkom, predstavovalo kľúčovú bariéru pre uvedenie mobilných platieb na trh vo väčšine krajín.

Dôvera a bezpečnosť je pre spotrebiteľov pri mobilných platbách prvoradá. Kapitál, ktorým banky a finančné inštitúcie v tejto oblasti disponujú, nemožno podceňovať. Spokojnosť zákazníkov s bankami je, aj napriek ťažkému globálnemu tlaku v uplynulých rokoch, takmer neotrasiteľná. Klienti veria, že banky sa o ich peniaze postarajú lepšie ako nefinančné značky. Mobilné platby však musia byť hlavne pohodlné a nenáročné, aby nespôsobovali dlhé čakanie v radoch pri pokladni - keď si budú chcieť spotrebitelia napríklad rýchlo zaplatiť za noviny, alebo kávu cestou do práce. Zároveň by mobilné platby mali byť integrované v rámci jednotného ekosystému, ktorý by fungoval vo všetkých krajinách a na všetkých typoch smartfónov.

Banky sú vo svete často vnímané ako inštitúcie, v ktorých je vývoj nových technológií zložitý a menej flexibilný. Hráči z iných sektorov veria, že vedia významne vpadnúť do ich sféry vplyvu tým, že poskytnú adekvátnu odpoveď na nižšiu inovačnú schopnosť bankového sektora a využijú vysokú náklonnosť spotrebiteľov k svojim smartfónom. Niet divu, že mobilní operátori a výrobcovia sú z globálneho pohľadu v čele závodu, ktorého cieľom je vyhrať boj o elektronické peňaženky.

Medzinárodný prieskum GfK NOP ukážal, že na úrovni konkrétnych značiek vyšli ako najsilnejšie spomedzi testovaných PayPal, Nokia a Apple. Tieto tri príklady globálnych značiek ukazujú, že kým finančné značky majú už vybudovanú vysokú úroveň dôvery, mobilné značky ako napríklad Apple a Nokia a relatívne nové finančné značky, ako je napr. PayPal, majú potenciál rýchlo narušiť túto zdanlivo komfortnú pozíciu.

Pridať komentár

Mohlo by vás zaujímať

Mohlo by vás zaujímať