
Budeme lietať v autonómnych lietadlách?
Od čias Orwilla a Wilbura Wrightovcov prešlo letectvo búrlivým vývojom a prechádza ním stále. Po príchode komerčných dopravných lietadiel sa na diaľkové lety používali štvormotorové lietadlá s 5-člennou posádkou, ktorá sa neskôr na dlhší čas ustálila na troch členoch.
Dnes lietadlá vyžadujú len dvoch pilotov, sú postavené z veľkej časti z uhlíkových kompozitov a dokonca aj na najdlhších trasách v trvaní viac ako 17 hodín už môžu lietať len s dvoma motormi. Zdalo by sa preto, že logickým pokračovaním technologického vývoja bude časom potrebný iba jeden pilot. Navyše s nastupujúcimi autonómnymi pozemnými vozidlami by mohli byť v budúcnosti realitou aj bezpilotné komerčné lietadlá. Problematika však nie je taká jednoduchá, ako ju občas podávajú niektoré médiá.
Všetci výrobcovia lietadiel – od gigantov ako Boeing alebo Airbus Industrie až po malé začínajúce firmy – pracujú na rôznych aspektoch ďalšej generácie leteckej dopravy, v ktorej bude treba menej pilotov a všetky lietadlá budú navzájom prepojené. Najväčšou hádankou pritom je, či bude takýto svet rovnako bezpečný ako ten, v ktorom žijeme teraz. Prechod z trojčlenných posádok na dvojčlenné bol zásadný míľnik v leteckej doprave. Tretí člen posádky – palubný mechanik – mal na starosti obsluhu a kontrolu palubných systémov. Vďaka moderným technológiám a vysokému stupňu automatizácie bola jeho úloha nahradená systémami diagnostiky a automatického ovládania.
O chod palubných systémov vrátane ovládania motorov, palivového a hydraulického systému, systémov podpory života, elektrického systému navigácie a ďalších sa teraz starajú niekoľkonásobne zálohované počítače. Posádku dnešných lietadiel preto tvorí kapitán a kopilot, ktorí sú potrební predovšetkým ako rozhodovací činiteľ, najmä v prípade rôznych neštandardných situácií, kde sa vyžaduje hlavne logický úsudok. Najmodernejšie lietadlá už dnes dokážu vykonať v podstate celý let bez zásahu pilota a najmä v nepriaznivých podmienkach s nízkou dohľadnosťou sa tieto systémy využívajú aj na bezpečné priblíženie a pristátie. Pilot preberá riadenie až po dosiahnutí rolovacej rýchlosti. Zdanlivo teda nič nestojí v ceste nástupu lietadiel s jedným pilotom alebo aj úplne autonómnych.
V tomto zmysle sa vyjadril aj výkonný viceprezident spoločnosti M2C Aerospace Inc. Elpert Hodge: „Nie je to také zložité, ako to znie, a nie je to také nebezpečné, ako to znie.“ M2C Aerospace Inc. je startup, ktorý pracuje na vybudovaní ovládacieho systému pre jednopilotné komerčné lietadlá. Uvedením do prevádzky plánuje splniť túžbu leteckých spoločností znížiť náklady a zároveň riešiť nedostatok pilotov, ktorý je v niektorých regiónoch už kritický a spôsobuje obmedzenia v leteckej doprave. Technológie na dosiahnutie tohto cieľa budú k dispozícii už čoskoro. Iná je otázka, ako sa s tým vyrovnajú regulátori a ako to prijmú bežní občania. Greg Hyslop, hlavný technologický riaditeľ spoločnosti Boeing, povedal v septembri na konferencii organizovanej Massachusettskou technologickou univerzitou: „Ako si zachováme úroveň bezpečnosti, ktorá sa nám dnes páči... keď máte v kokpite systém založený na umelej inteligencii?“
Zdanlivo nič nestojí v ceste nástupu lietadiel s jedným pilotom alebo aj úplne autonómnych
Letecké spoločnosti okolo tejto témy zatiaľ našľapujú veľmi opatrne, ťažko je odhadnúť reakcie cestujúcich na to, že pilot vyjde napríklad na WC a kabína ostane prázdna. Tejto opatrnosti nakoniec nahráva aj viacero prípadov, keď napríklad jeden z pilotov za letu skolaboval alebo keď pilot, ktorý zostal v kabíne, úmyselne naviedol lietadlo do terénu. Koncepcia jedného pilota navyše ide proti filozofii letectva tradične počítajúcej so 100 % zálohou. Trochu iná otázka však je nasadenie jednopilotných alebo autonómnych lietadiel v leteckej nákladnej doprave. Pre túto oblasť je to výzva a analytici leteckých spoločností už počítajú miliardy dolárov, ktoré by mohli ušetriť tým, že sa zbavia ľudí.
Podľa rozsiahlej správy analytikov banky UBS Group AG by sa s nasadením jednopilotných posádok v komerčných dopravných lietadlách mohlo začať už v roku 2023, krátko po zavedení v nákladnej leteckej doprave. Potenciálny zisk z lietania s jedným pilotom odhadujú na 15 miliárd dolárov, a keby lietadlá mali lietať bez posádky, ušetrilo by sa až 35 miliárd dolárov. Zavádzanie novej technológie v letectve sa podľa správy UBS v posledných rokoch výrazne rozšírilo. Analytici však takisto pripustili, že očakávajú, že „prijatie zo strany spotrebiteľa bude problém“. Prieskumy banky zistili, že 63 % ľudí je proti lietaniu v bezpilotných lietadlách, zatiaľ čo iba 52 % nesúhlasí s lietaním s jedným pilotom. Rovnaký prieskum UBS zistil, že v jednopilotnom lietadle by letelo o 50 % viac ľudí, keby dostali lacnejší lístok.
Iný názor majú na problematiku zástupcovia pilotov. Odhliadnuc od toho, že sa snažia udržať svoju prácu, je tu množstvo argumentov vyplývajúcich z dlhodobých skúseností. Tieto skúsenosti sú vykúpené množstvom životov stratených pri najrôznejších leteckých incidentoch, ktoré však posunuli vývoj a bezpečnosť v oblasti letectva na vyššiu úroveň. Preto sa niet čo čudovať napríklad vyjadreniu Lee Collinsa, prezidenta Koalície leteckých asociácií leteckých spoločností, ktorá reprezentuje viac ako 30 000 pilotov: „Mať v kabíne menej ako dvoch pilotov je predpoklad na katastrofu. Táto technológia nie je ani vyspelá, ani otestovaná do takej miery, že dokáže zaistiť bezpečnosť. Autonómne systémy riadenia lietadiel sú snom každého teroristu.“ Ak sa nad týmito slovami zamyslíme v kontexte s množstvom prípadov únosov či leteckých katastrof, dá sa iba súhlasiť. Piloti tvrdia, že letectvo vyžaduje ľudský úsudok v kokpite, aby reagoval na nespočetné neočakávané udalosti, ktoré môžu nastať za letu.
Vývoj sa zastaviť nedá, no prv, než sa auto nómne lietadlá budú môcť reálne nasadiť, bude treba vyriešiť ešte veľké množstvo otázok a technických problémov. Najväčšia výzva však bude získať si dôveru verejnosti v tieto technológie. A to nebude nič jednoduché. Otázka teda neznie, či sa budeme voziť v autonómnych lietadlách, ale kedy sa v nich budeme voziť.
Zdroj: CNBC, Bloomberg, M2C Aerospace
Zobrazit Galériu