Image
6.5.2019 0 Comments

Budeme lietať v autonómnych lietadlách?

Od čias Orwilla a Wilbura Wrightovcov prešlo letectvo búrlivým vývojom a prechádza ním stále. Po príchode komerčných dopravných lietadiel sa na diaľkové lety používali štvormotorové lietadlá s 5-člennou posádkou, ktorá sa neskôr na dlhší čas ustálila na troch členoch.

Dnes lietadlá vyžadujú len dvoch pilotov, sú postavené z veľkej časti z uhlíkových kompozitov a dokonca aj na najdlhších trasách v trvaní viac ako 17 hodín už môžu lietať len s dvoma motormi. Zdalo by sa preto, že logickým pokračovaním technologického vývoja bude časom potrebný iba jeden pilot. Navyše s nastupujúcimi autonómnymi pozemnými vozidlami by mohli byť v budúcnosti realitou aj bezpilotné komerčné lietadlá. Problematika však nie je taká jednoduchá, ako ju občas podávajú niektoré médiá.

Všetci výrobcovia lietadiel – od gigantov ako Boeing alebo Airbus Industrie až po malé začínajúce firmy – pracujú na rôznych aspektoch ďalšej generácie leteckej dopravy, v ktorej bude treba menej pilotov a všetky lietadlá budú navzájom prepojené. Najväčšou hádankou pritom je, či bude takýto svet rovnako bezpečný ako ten, v ktorom žijeme teraz. Prechod z trojčlenných posádok na dvojčlenné bol zásadný míľnik v leteckej doprave. Tretí člen posádky – palubný mechanik – mal na starosti obsluhu a kontrolu palubných systémov. Vďaka moderným technológiám a vysokému stupňu automatizácie bola jeho úloha nahradená systémami diagnostiky a automatického ovládania. O chod palubných systémov vrátane ovládania motorov, palivového a hydraulického systému, systémov podpory života, elektrického systému navigácie a ďalších sa teraz starajú niekoľkonásobne zálohované počítače. Posádku dnešných lietadiel preto tvorí kapitán a kopilot, ktorí sú potrební predovšetkým ako rozhodovací činiteľ, najmä v prípade rôznych neštandardných situácií, kde sa vyžaduje hlavne logický úsudok. Najmodernejšie lietadlá už dnes dokážu vykonať v podstate celý let bez zásahu pilota a najmä v nepriaznivých podmienkach s nízkou dohľadnosťou sa tieto systémy využívajú aj na bezpečné priblíženie a pristátie. Pilot preberá riadenie až po dosiahnutí rolovacej rýchlosti. Zdanlivo teda nič nestojí v ceste nástupu lietadiel s jedným pilotom alebo aj úplne autonómnych. V tomto zmysle sa vyjadril aj výkonný viceprezident spoločnosti M2C Aerospace Inc.   Elpert Hodge: „Nie je to také zložité, ako to znie, a nie je to také nebezpečné, ako to znie.“ M2C Aerospace Inc. je start­up, ktorý pracuje na vybudovaní ovládacieho systému pre jednopilotné komerčné lietadlá. Uvedením do prevádzky plánuje splniť túžbu leteckých spoločností znížiť náklady a zároveň riešiť nedostatok pilotov, ktorý je v niektorých regiónoch už kritický a spôsobuje obmedzenia v leteckej doprave. Technológie na dosiahnutie tohto cieľa budú k dispozícii už čoskoro. Iná je otázka, ako sa s tým vyrovnajú regulátori a ako to prijmú bežní občania. Greg Hyslop, hlavný technologický riaditeľ spoločnosti Boeing, povedal v septembri na konferencii organizovanej Massachusettskou technologickou univerzitou: „Ako si zachováme úroveň bezpečnosti, ktorá sa nám dnes páči... keď máte v kokpite systém založený na umelej inteligencii?“


Zdanlivo nič nestojí v ceste nástupu lietadiel s jedným pilotom alebo aj úplne autonómnych

Letecké spoločnosti okolo tejto témy zatiaľ našľapujú veľmi opatrne, ťažko je odhadnúť reakcie cestujúcich na to, že pilot vyjde napríklad na WC a kabína ostane prázdna. Tejto opatrnosti nakoniec nahráva aj viacero prípadov, keď napríklad jeden z pilotov za letu skolaboval alebo keď pilot, ktorý zostal v kabíne, úmyselne naviedol lietadlo do terénu. Koncepcia jedného pilota navyše ide proti filozofii letectva tradične počítajúcej so 100 % zálohou. Trochu iná otázka však je nasadenie jednopilotných alebo autonómnych lietadiel v leteckej nákladnej doprave. Pre túto oblasť je to výzva a analytici leteckých spoločností už počítajú miliardy dolárov, ktoré by mohli ušetriť tým, že sa zbavia ľudí. Podľa rozsiahlej správy analytikov banky UBS Group AG by sa s nasadením jednopilotných posádok v komerčných dopravných lietadlách mohlo začať už v roku 2023, krátko po zavedení v nákladnej leteckej doprave. Potenciálny zisk z lietania s jedným pilotom odhadujú na 15 miliárd dolárov, a keby lietadlá mali lietať bez posádky, ušetrilo by sa až 35 miliárd dolárov. Zavádzanie novej technológie v letectve sa podľa správy UBS v posledných rokoch výrazne rozšírilo. Analytici však takisto pripustili, že očakávajú, že „prijatie zo strany spotrebiteľa bude problém“. Prieskumy banky zistili, že 63 % ľudí je proti lietaniu v bezpilotných lietadlách, zatiaľ čo iba 52 % nesúhlasí s lietaním s jedným pilotom. Rovnaký prieskum UBS zistil, že v jednopilotnom lietadle by letelo o 50 % viac ľudí, keby dostali lacnejší lístok.

Iný názor majú na problematiku zástupcovia pilotov. Odhliadnuc od toho, že sa snažia udržať svoju prácu, je tu množstvo argumentov vyplývajúcich z dlhodobých skúseností. Tieto skúsenosti sú vykúpené množstvom životov stratených pri najrôznejších leteckých incidentoch, ktoré však posunuli vývoj a bezpečnosť v oblasti letectva na vyššiu úroveň. Preto sa niet čo čudovať napríklad vyjadreniu Lee Collinsa, prezidenta Koalície leteckých asociácií leteckých spoločností, ktorá reprezentuje viac ako 30 000 pilotov: „Mať v kabíne menej ako dvoch pilotov je predpoklad na katastrofu. Táto ­technológia nie je ani vyspelá, ani otestovaná do takej miery, že dokáže zaistiť bezpečnosť. Autonómne systémy riadenia lietadiel sú snom každého teroristu.“ Ak sa nad týmito slovami zamyslíme v kontexte s množstvom prípadov únosov či leteckých katastrof, dá sa iba súhlasiť. Piloti tvrdia, že letectvo vyžaduje ľudský ­úsudok v kokpite, aby reagoval na nespočetné neočakávané udalosti, ktoré môžu nastať za letu.

Vývoj sa zastaviť nedá, no prv, než sa auto­ nómne lietadlá budú môcť reálne nasadiť, bude treba vyriešiť ešte veľké množstvo otázok a technických problémov. Najväčšia výzva však bude získať si dôveru verejnosti v tieto technológie. A to nebude nič jednoduché. Otázka teda neznie, či sa budeme voziť v autonómnych lietadlách, ale kedy sa v nich budeme voziť.

Zdroj: CNBC, Bloomberg, M2C Aerospace

Zobrazit Galériu

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ emailom

Mohlo by Vás zaujímať

Magazín

BMW i3 120Ah / Stálica, ktorá vás odvezie ďalej

08.05.2019 09:44

BMW i3 sme u nás naposledy recenzovali v minulom roku vo verzii i3S REX, ktorá bola vybavená batériou s kapacitou 33,2 kWh (94 Ah) a prídavným benzínovým generátorom REX na predĺženie dojazdu. Písmeno ...

Magazín

Opel Insignia GSi Sports Tourer / Rodinný krásavec

08.05.2019 09:36

Insignia je vlajková loď automobilky Opel a teraz prichádza vo verzii kombi aj v športovo ladenom variante GSi (Grand Sport Injection). Opel touto verziou mieri predovšetkým na oteckov rodín, ktorí oc ...

Magazín

Vodík ako budúcnosť dopravy?

08.05.2019 09:06

Hitom posledných rokov je elektromobilita a často sa stretávame aj v médiách s informáciami, že budúcnosť bude patriť práve elektromobilom. Môžeme o tom polemizovať, môžeme s tým aj nesúhlasiť, ale mi ...

q

Žiadne komentáre

Vyhľadávanie

FORPSI 042019

Najnovšie videá

Cyber Central Malware Analysis Training


PC forum button